Wat is er nieuw

Eerste aquascape/nature Leown

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leown
  • Startdatum Startdatum
L

Leown

Guest
Paar weken geleden een tweedehands bak gekocht en intussen mee begonnen.
Het is er ��n van 100x40x50
DSC_0081_zps7simtjpn.jpg

Na wat zoekwerk op het internet naar wat ik als voorbeeld neem, kwam ik eigenlijk niets in mijn smaak tegen, dus ik zet het een beetje naar m'n eigen hand 😀

Heb vroeger een bak gehad met veel planten en een vlakke bodem, en dit word het tegenovergestelde.
Wil met filterzand een soort heuvellandschap nabootsen. Het filterzand zal dus ook niet in lijn liggen aan de voorkant, maar ook een lichte glooiing hebben.
11036536_748488955273009_4680340583656664585_n_zpswpzseyie.jpg

Heb het hier er al in gedaan, en al wat heuvels proberen te maken. Dit was nog niet definitief.

Vandaag zijn de stenen binnengekomen van Azaqua, zeer tevreden! Heb zelfs nog wat kleinere stenen over, die misschien nog gebruikt gaan worden maar dat is nog niet zeker. Heb vandaag de stenen geplaatst, van boven ziet het er nu goed uit maar door het troebele water kan ik het van de voorkant nog niet goed zien. Duurt een paar dagen. Ik kan dan meteen met een frisse blik bekijken wat ik nu geplaatst heb.

Ik wou eerst Seiryu stenen plaatsen, maar omdat daar kalk in zit heb ik er toch vanaf gezien. Ben nu gegaan voor Ohko.

Voor het schoonmaken:
11755923_749291651859406_2462315438149440377_n_zpspp1jubuc.jpg

11745388_749291665192738_3432161053098348811_n_zpssdibdeq8.jpg

Na het plaatsen:
11745802_749321505189754_4441376301467649021_n_zpsj4qlrevc.jpg

Nu is het afwachten tot het filterzand gezakt is, en dan alles eens van de voorkant bekijken.
Als ik tevreden ben worden de plantjes besteld!

Mooie stenen, wordt dat ook drakensteen genoemd? Of is dat weer iets anders. Het inrichten vind ik toch wel een van de leukste dingen. Succes en veel plezier!

Ziet er goed uit hoor! Mooie stenen! Ik ben benieuwd naar je plantjes en het eindresultaat.

Maareh, waar heb je dat filterzand vandaan? Of is het gewoon rivierzand? Het is nogal stoffig namelijk.. Misschien een keertje omspoelen? Zelf heb ik filterzand van bij de Hornbach en de Welkoop in mijn bak liggen en dat stuift echt niet zo..

@Mascha, Dit zijn inderdaad drakenstenen 🙂 Heb een pakket gekocht van 12.5kg. Werd al gewaarschuwd dat ze vol klei zouden zitten, en dat was niet gelogen! haha
Ben meer dan 3 uur bezig geweest om de stenen schoon te krijgen. Op de foto's zijn ze bruin/grijs maar nu ze schoon zijn zie je op sommige stenen rode aders en vlekken zitten.

@Jalou, het filterzand komt bij de Wildkamp weg, zakken van 25kg voor �7,35 per stuk.
Heb het gewassen maar het stuift nog steeds, helaas. Heb vandaag al een laag water verwijderd (kun je wel zien aan de streep op de laatste foto). ik blijf dat ook doen totdat ik het filter aan zet.

De foto's zijn ook genomen toen het zand en de stenen n�t geplaatst waren, na een dag of 2-3 is het al een stuk helderder, maar ik blijf het verversen/filteren totdat er niks meer van te zien is 🙂 Heb ook geen haast met de bak.

Edit:

Hier nog een foto van een steen die al in de bak ligt (bovenaanzicht)
DSC_0105_zpsrkn1s1lg.jpg

Leuk om te gaan volgen dit 🙂

Ziet er al mooi uit. Al enig idee wat je in de bak wilt gaan houden?

@Killerfish

Sowieso een schooltje kardinaaltetra's, voor de rest nog geen idee. Ben nog een beetje rond aan het kijken welke bodemvissen vrij klein blijven.

Ben ook nog op zoek om een methode om een open stuk zand te houden, want ik ga bodembedekkers als plant gebruiken. Heb al van die buigbare plastic strips gevonden, maar zijn er meer toepassingen om iets af te bakenen tegen wortels?

Stof trekt al mooi weg 🙂

11760298_749791778476060_8230221339887651942_n_zps6o0ni540.jpg

Mooie start! Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken. Ik zou wel iets achter het aquarium plakken zodat je niet zo tegen de muur kijkt.

Leown zei:
Ben ook nog op zoek om een methode om een open stuk zand te houden, want ik ga bodembedekkers als plant gebruiken. Heb al van die buigbare plastic strips gevonden, maar zijn er meer toepassingen om iets af te bakenen tegen wortels?

Ja dat is iets wat ik ook wel zou willen weten. Iemand tips voor hem en mij?

Je hardscape ziet er al veel belovend uit!

@Ludger, heb er wel aan gedacht, maar dan krijg je zo'n log gezicht vind ik. Ik ga daarom ook alleen voor laaggroeiers en geen volle plantenbak 😉

Vandaag aan het shoppen geweest, portomonnee is weer leeg 🙁
Filtermateriaal gehaald, planten besteld en andere benodigdheden (druppeltest, pincet/schaar etc. etc.)

qua planten komen er 3 soorten in:

Utricularia graminifolia
o9s8GZHBeMshSqlaExSl177_8ZoAFAmK.jpeg

Hemianthus callitrichoides
o9s8GZHBeMshSqlaExSl177_8ZoAFAmK.jpeg

Pogostemon helferi
69_Pogostemon-Helferi_Thumb.jpg

@Joshua, kreeg nog een tip van een kennis, plastic deksels in stukken knippen, verwarmen en dan buigen in de vorm die je wil. Geen idee of dat goed werkt.. Zal het eens proberen met transparante 🙂

Het water is bijna helder, dus heb het wat bijgevuld zodat alle stenen onder water staan (wateroppervlak breekt het beeld) en daarna nog wat aan het schuiven geweest.
Heb gewacht totdat het wat donker begon te worden en heb de kap er eens op gezet om te kijken hoe alles er uit ziet met het licht er boven.

Heb wat foto's gemaakt en een filmpje, zodat je de diepte wat beter kunt zien.
Het is nog wat troebel, dat weet ik, maar dat zal dit weekend wel verdwenen zijn.
DSC_0107_zpsdoed7fep.jpg

DSC_0108_zpsezuol3ec.jpg

DSC_0109_zpsg7zr0zbu.jpg

DSC_0110_zpsschfkrqb.jpg

DSC_0111_zpsdvkxmh2d.jpg

DSC_0112_zpsj9du0cnn.jpg

DSC_0113_zpswhnfujbt.jpg

En het filmpje:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=S6A8sHcm86c&feature=youtu.be[/video]

Ik vind het er goed uit zien. Kom maar op met de opmerkingen/kritische kijk op de lay-out zodat ik indien nodig nog kan verbeteren 😀 Een frisse blik op de gang van zaken is altijd goed.
Ik zoek ook nog een oplossing om de groei van wortels van de bodembedekkers tegen te gaan zodat ik een open zandvlakte krijg tussen de 2 grote stenen, ik wil die opening als eye-catcher.

Ik vind het er ook goed uit zien. Mooie opstelling zo met de stenen. Dat belooft wat...

Denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven met betrekking tot het tegenhouden van de bodembedekking. Plastic plaatje in de bodem om het wortelen tegen te gaan. Om de plantjes laag te houden zal je wel veel licht en co2 nodig hebben. Alles wat over je plastic randjes heen groeit wegsnoeien. Op die manier houd je het wel open denk ik.

Ziet er zeker goed uit, erg mooie stenen! Wat dat plastic trucje betreft ga ik het ook toepassen met mijn HC. Moest je een andere oplossing hebben gevonden lees ik het hier wel. 🙂

@akita, deze kun je op maat knippen. Is eigenlijk bedoelt om substraat op z'n plek te houden. Bij deze platen weet je zeker dat het veilig is voor de bak.
http://www.azaqua.nl/benodigdheden/1064 ... stuks.html

Maar aangezien ik nog transparante bakken heb staan met deksel, probeer ik dat eerst. valt het minste op.

Wat je ook gebruikt zorg dat je zeker weet dat er geen weekmakers inzitten.

Dat weet je bij verpakkingen dus nooit, zit geen label op 😉 is er een manier om dat te testen?

Volgens mij niet maar dit verkoopt een lfs dus ik ga ervan uit dat dit wel veilig zal zijn hoor.

Die dingen van azaqua vertrouw ik 1000%, maar jij had het over transparante bakken met deksel. Die zou ik denk ik niet durven gebruiken.... Je weet maar nooit...

Vandaag zijn de planten binnengekomen, heb toch maar afgezien om plastic strips te gebruiken, ga nu voor een volledig dichtbeplante bodem. Kennelijk de planten niet goed schoongemaakt, want zag al weer iets krioelen in de bak. Leek op een minuscuul kikkervisje (1mm) zal eens uitzoeken wat het kan zijn.

Excuses voor de spiegeling van het glas 😀

DSC_0115_zpsqsjwyxwj.jpg

DSC_0116_zpsyfthz61s.jpg

DSC_0117_zpsznuvzxzy.jpg

DSC_0118_zpscg9pt5c9.jpg

DSC_0119_zpsrlolgn2f.jpg

DSC_0120_zps48jgysv5.jpg

DSC_0121_zpsupbeqqm9.jpg

Nog ��n vanaf de bank:

DSC_0122_zpsihnbwou0.jpg

Ziet er goed uit, zou enkel de subwoofer een andere plek geven. 😉

Dacht inderdaad een Logitech subwoofer te zien. 🙂 Heb zelf zo'n setje hier op de computer aangesloten staan, maar deze heeft een aparte controller. De boxen zijn wel via de subwoofer aangesloten.

De controller staat er bovenop, maar alles is aangesloten via de subwoofer. De stroom van de controller gaat ook via de sub dus ben 'm wel nodig 😉 Logitech Z906 is dit.

Ziet er goed uit, nu maar lekker laten groeien!

Leown zei:
De controller staat er bovenop, maar alles is aangesloten via de subwoofer. De stroom van de controller gaat ook via de sub dus ben 'm wel nodig 😉 Logitech Z906 is dit.
Die controller is toch apart te zetten?

Ik heb de Z5500 staan is een oudere type, maar de controller staat los van de subwoofer ergens anders. Gezien de opstelling, mag ik aannemen dat je tv/film kijkt en games speelt op die monitor. Met films en gamen hoort de subwoofer wel te werken als deze aanwezig, anders is het zonde. 😉 Heb je links van het "tv meubel" geen plek? Voor je vissen staat ie nu beroerd.

PS mooi Logitech setje.

Kabel van controller is maar 50cm, en moet ingeplugd zitten in de sub. Aan de andere kant heb ik de pc op de grond staan en daar naast staat een kast. Met gamen en films staat hij wel aan maar dat is sporadisch, er staat al een meter stof op de ps4 😀 staat verder ook niet extreem hard ofzo dus de trillingen vallen wel mee 🙂

@maflodder, bedankt! Hopen dat de plantjes goed aanslaan, bij sommige zaten totaal geen wortel of maar een paar puntjes. zal duimen worden. Heb al wel plantenvoeding en ijzervoeding in de bak gedaan, ga dat elke week doen. Kijken of dat helpt.

Moet de bak wel vaker in de gaten houden, zoals ik al zei krioelde er wat in de bak toen ik keek wat de temperatuur was, heb er tot nu toe maar ��ntje gezien, eens kijken wat daar van terecht komt.

Leown zei:
Kabel van controller is maar 50cm,
Dat is niet veel nee, dus ben je wel een beetje gebonden. :S

Om maar over je bak verder te gaan, gebruik of ga je Co2 gebruiken? Gezien je beplanting is dat wel wenselijk ben ik bang.

Nee wil eerst zonder co2 proberen.

Hier een filmpje van de krioelers, heb er al meerdere gevangen. iemand enig idee wat het is? Denk zelf aan muggenlarven

[video]http://www.youtube.com/watch?v=iAWD59RF-oY[/video]

Lijken inderdaad muggenlarven, maar vreemd dat je dit al bij de opstart erin krijgt. :S

Zag er eerst ��n op het zand zitten toen ik de temperatuur controleerde, toen keek ik naar de rand van 't water en zag ik er veel meer zitten. Opzich wel handig, schep ze er dan zo uit, maar vind het ook raar dat ze er nu al in zitten.

Met de plantjes meegelift misschien?

Dat denk ik wel, en had ze toch wel goed uitgespoeld dacht ik. Achja, meeste heb ik er uitgevist vanavond, morgen maar weer eens kijken. Ze zijn nog aardig klein dus heb morgen geen beestenboel, hoop ik 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan