Wat is er nieuw

Eerste aquascape/nature Leown

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leown
  • Startdatum Startdatum
Ziet er leuk en veelbelovend uit. Maar je bent volgens mij niet voor de makkelijkste plantjes gegaan. Vooral HC is niet bepaald eenvoudig om een mooi begroeide grasmat van te maken. Het water in Nederland bevat op veel plekken te veel kalk voor dit plantje. Degene bij wie ik alles koop gebruikt osmose water en die heeft een hele mooie hemianthus-mat en gebruikt CO2.

Waarom heb je de andere plantjes eruit getrokken?

Heb voor de helft osmosewater gebruikt omdat er 10,3 dH in het water zit

De HC hoeft ook niet hard te groeien, heb er nu genoeg van staan. Welke wel goed mag gaan groeien is de UG, heb daar maar een paar plukjes van.
Als het echt slecht gaat met de planten etc. dan ga ik wel een Co� systeem plaatsen

Waarom heb je de andere plantjes eruit getrokken?

Welke plantjes waaruit?

Ziet er veelbelovend uit! Heb je je HC gemakkelijk geplant gekregen? Heb er al een paar 'versleten' op korte tijd aangezien ze altijd in glaswol zitten en met dat te verwijderen gaan de de meeste van de wortels ook mee. :stom: Drijven hier dus meer dan dat ze in de bodem blijven zitten.

Bak ziet er ontzettend mooi uit al. Mis wel een achtergrond, zal er wel meer 1 geheel van maken denk ik

AkitaLuna zei:
Ziet er veelbelovend uit! Heb je je HC gemakkelijk geplant gekregen? Heb er al een paar 'versleten' op korte tijd aangezien ze altijd in glaswol zitten en met dat te verwijderen gaan de de meeste van de wortels ook mee. :stom: Drijven hier dus meer dan dat ze in de bodem blijven zitten.

Die van mij zaten gelukkig wat losser in de wol, kon ze redelijk makkelijk schoon krijgen.

Bij de utricularia graminifolia heb ik mijn twijfels, die zaten in bakjes en totaal geen wortel te bekennen. leek alsof ze van de bodem gesneden waren. Heb ze daarom ook wat dieper in het zand gedrukt in de hoop dat ze toch gaan wortelen. Ze gaan anders ook drijven.

Joshua1302 zei:
Jij had er toch eerst achterin naaldgras staan en voorin staurogyne repens?

Nee hoor, ben met een lege bak begonnen 😀

Killerfish zei:
Bak ziet er ontzettend mooi uit al. Mis wel een achtergrond, zal er wel meer 1 geheel van maken denk ik

Daar zit ik nog aan te twijfelen, m'n vader had het idee om er een spiegel achter de plaatsen voor meer diepte, maar dat heeft weinig nut omdat het zand aan de achterkant hoger ligt. Weet ook niet of dat zo goed is voor de vis. Ben verder ook nog geen mooie achtergronden tegengekomen. Iemand een adresje waar je veel keus hebt? Zwarte achtergronden heb ik ook al gezien, maar als er dan een vuiltje of algen tegen zitten dan zie je dat meteen.. blijf je schoonmaken.

Leown zei:
@akita, deze kun je op maat knippen. Is eigenlijk bedoelt om substraat op z'n plek te houden. Bij deze platen weet je zeker dat het veilig is voor de bak.
http://www.azaqua.nl/benodigdheden/1064 ... stuks.html

Maar aangezien ik nog transparante bakken heb staan met deksel, probeer ik dat eerst. valt het minste op.
Ik heb als 'substrate supports' gewoon stukken uit een plastic melkfles geknipt. Uit de hoenen met een bocht er in; uit het midden gewoon recht. Werkt prima !

Ik heb ook heel lang een spiegel als achter mijn bak gehad. De vissen vonden het geen enkel probleem, hoewel dat per soort verschilt natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat Betta's en andere soorten die agressief zijn naar soortgenoten er niet tegen kunnen, terwijl schoolvissen er juist baat bij hebben. Ik kan me herinneren dat de roodneuszalmpjes constant langs de spiegel heen en weer zwommen.

Ook de planten genoten van het extra licht dat reflecteert via de spiegel. Uiteindelijk heb ik de spiegel vervangen door zwarte folie omdat ik een donkerdere uitstraling wilde, maar het werkt en oogde fantastisch...

Wel rekening houden met agressieve vissen, die zullen het niet waarderen!

Ik zou de steen in het midden rechtop zetten. Een Iwagumi layout werkt meestal vanuit ��n grote, dominante steen (de Oyaishi). De andere stenen vullen deze steen aan. En als je die dominante steen rechtop zet gaat je layout ook meer 'de hoogte in'. Nu ligt alles op de bodem, met daarboven alleen maar lege ruimte. Aan je plantenkeuze te zien gaat daarom ook niks groeien.

Mooi verder; ik blijf dit volgen !

Ik wou meer de nadruk leggen op de opening/gang tussen de 2 grote stenen. Dit ziet er in mijn ogen ook natuurlijker uit dan dat ik die grote steen rechtop zou zetten, smaken verschillen h� 😉

Leown zei:
Ik wou meer de nadruk leggen op de opening/gang tussen de 2 grote stenen. Dit ziet er in mijn ogen ook natuurlijker uit dan dat ik die grote steen rechtop zou zetten, smaken verschillen h� 😉
Haha tuurlijk ! Het is jouw aquarium !

Tip om relief te krijgen in je bodembegroeiing: ik heb in mijn aquarium de HC gewoon op wat keien liggen; die zijn inmiddels helemaal begroeid.

82FF5F88-C7EB-4685-9BE7-B087504ECFE8_zps1ap0mw8c.jpg

Mooie bak!
groeien ze er vanzelf overheen of heb je ze er op gebonden?

Heb zelf ook wat hoogteverschillen gemaakt in het zand om soortgelijk effect te bereiken.
Aan de linkerkant een grote heuvel, lijkt groter dan dat het is, die ik van de zijkant toch amper zie, en de rest wat lichte glooiing
DSC_0126_zpsrupdxm0o.jpg

DSC_0127_zps7kgoeywn.jpg

Ik heb zelf ook wel eens UG uit een vitro bakje gebruikt, zaten ook geen wortels aan. Het duurde bij mij wel even maar als het eenmaal aanslaat kan het een mooi tapijt vormen. Wel een vervelend plantje met snoeien, gaat lekker overal tussen zitten 😛

Veel succes met de bak iig. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen dus blijf het zeker volgen!

Leown zei:
Mooie bak!
groeien ze er vanzelf overheen of heb je ze er op gebonden?
Ik heb ooit als probeerseltje een pluk HC die ik over had gewoon tussen twee stenen geklemd; dat is uitegroeid over de steen tot de 'bult' aan de linkerkant. Daar zit dus een flinke kei onder. De HC heeft dus geen bodem nodig, maar groeit vast aan de (lava)steen. Ik ga ooit eens kijken of dat ook op een tak lukt.

Op een poreuze steen werkt het dus 🙂 weet ik dat ook weer, misschien probeer ik dat ook nog eens in de toekomst. Eerst eens kijken of dit allemaal aanslaat 😀

Wou eerst ook javamos gaan gebruiken, maar werd afgeraden door een kennis omdat je er nooit meer af komt (zijn woorden) Wou dat op enkele kleine stenen binden maar toch niet gedaan.

Alles ziet er goed uit tot nu toe, bak draait net een dag, maargoed. Water is helder, plantjes staan goed vast. Heb wat vlokvoer toegevoegd om de bacteriegroei te bevorderen, heb ook filterstart en plantenvoeding toegevoegd, dus nu is het 3 weken afwachten. In de tussentijd ga ik ook niks snoeien zodat ze goed kunnen wortelen etc. De muggenlarven die ik gister tegenkwam zijn inmiddels ook allemaal verwijderd 😀

Gaaf hoor,belooft mooi te worden!

Leown zei:
Wou eerst ook javamos gaan gebruiken, maar werd afgeraden door een kennis omdat je er nooit meer af komt (zijn woorden) Wou dat op enkele kleine stenen binden maar toch niet gedaan.
Javamos nooit meer kwijt raken ? Lijkt me niet waar. Vooral in zo'n overzichtelijke bak als die van jou kan je dat goed bijhouden ! Wel is Javamos heel gevoelig voor (draad)alg, omdat er nogal wat vuil in gaat zitten. Het is de enige plant in mijn bak waar algen in tieren ! Goed bijhouden en af en toe helemaal terugsnoeien doet wonderen. Er zijn overigens nog wel andere mossen te krijgen.

Flamemos (Taxiphyllum spec) is mogelijk ook een optie is wat makkelijker schoon te houden dan Javamos en groeit mooi als "vlammetjes" omhoog.

cQS5kd-w0IPXv_bU3jCi13A-vfsjBEHq.jpeg

Kleine update

Eerste alg gespot (donkere vlek)
DSC_0135_zpskayduwd9.jpg

DSC_0136_zpsuria2ugw.jpg

En een plantje gaat 't niet overleven denk ik..
DSC_0137_zpsq5obs3rz.jpg

Moet nog bekijken wat ik met de bak ga doen.. als ik vis wil zal er toch wel wat meer beschutting moeten komen ben ik bang. misschien dat ik aan de achterkant wat hogere beplanting plaats.

Eerste bewoners zijn gearriveerd
11836671_757794157675822_4116458742288485679_n_zpsh6ewubbd.jpg

��n liet zich meteen al zien, de ander schoot meteen tussen de stenen
11822760_757802344341670_666151321622747480_n_zpscw9y7bix.jpg

11863418_757807557674482_2800780200661188807_n_zpsferowb5j.jpg

Zal eens kijken of de ander nog tevoorschijn komt, dan maak ik daar ook eenfoto van 🙂

Mooi zeg. Ook leuke visjes!

Visjes blijven er niet voor altijd in, ze worden 16cm en woelen ook in de bodem (het zijn ancristus) Heb ze gekregen en blijven er een jaartje in denk ik. Ze zijn nu rond de 4/5cm. Ze groeien ook niet zo snel dus kan mooi 🙂 Weet ook niet wat het geslacht is, kun je pas zien als ze een stuk groter zijn, wil niet riskeren dat het 2 mannen zijn en gaan vechten in de toekomst.

Komende tijd knoop maar eens doorhakken wat ik voor scholenvis ga nemen..

��n is lekker actief bezig, zo zijn ze doorgaans de hele dag, gaan de hele bak door, ook aan de oppervlakte, zitten eigenlijk nooit langer dan 5 minuten stil. Ze ruimen de bak mooi op!
Op de video is wat zweefvuil te zien, had net wat planten ''afgestoft''

[video]https://www.youtube.com/watch?v=IXFAnerMN7w[/video]

Ik laat ze nog een paar weken samen verkennen, in september eens langs bij G&D in Dalen, Aqua-fish in Hoogeveen en misschien Veldhuis in Enschede om te kijken wat zij allemaal hebben rondzwemmen qua scholenvissen, eens wat info van hun inwinnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan