Wat is er nieuw

Eerste keer caridina garnalen!

ililly

Member
Lid geworden
18 april 2025
Leeftijd
33
Hallo allemaal!

26 maart ben ik mijn nieuwe beplante nano aquarium (30L) gestart met osmosewater met GH+, FB7 bacto elixer, en ada amazonia aqua soil. Sinds toen het ada schema aangehouden van water verversen (uit mijn hoofd, maar pin me niet vast, eerste week elke dag, tweede week om de dag, derde week 3x per week, en vanaf daarna 1x per week tot waardes gestabiliseerd zijn ivm ammoniak. Inmiddels zijn sinds vorige week de waardes stabiel! NO2 en NH3 zijn afgelopen twee weken 0, NO3 is minder dan 5. Ph =6, Kh =0 en GH=4. De laatste waterverversing was vorige week vrijdag.

Volgens mij is hij nu dus klaar voor de caridina garnalen maar ik had nog een paar laatste vragen:

1. Sinds +/- twee weken is er groene alg (draadalg?) tussen het mos en de planten gekomen. Ik gebruik een filterpomp (hobbly bubbly air filter) en de fluval plant 3.0 met ingesteld schema, maar mogelijk is de kamer zelf nog te licht en/of water te warm (Eheim Thermocontrol E 50W ingesteld op 22 omdat verwarming in deze kamer nooit aan staat). Kan dit kwaad? Ik verwijder handmatig soms wat en wil 1 Neritina slak toevoegen.

2. Hebben jullie nog advies over welk type caridina garnalen ik het beste mee kan starten? Ik weet dat sommige nog weer iets gevoeliger zijn dan anderen en ik wil ook geen soorten kruisen (en mijn bak is maar 30L). Ik zat zelf aan 10 crystal red a/s te denken.

3. Hoeveel/vaak waterwissels zijn er straks nodig? Uiteraard blijf ik de waterwaardes controleren, maar zolang die stabiel zijn, zijn waterwissels dan nog nodig en zo ja, hoe veel en vaak?

4. Kan ik nog iets doen om het succes op kweek/overleven te maximaliseren? Ik heb voldoende verstopplekken en als het goed is, ook geen planaria (meer) en/of hydra. Ook is er volgens mij voldoende biofilm/mos, maar ik heb ook nog shrimp king complete voor evt soms bij te geven indien nodig. Heeft het nog toegevoegde waarde om bv zoiets als easy lfe voogle immunity booster bij het inzetten erbij te gooien?

In de bijlage wat foto's van mijn aquarium!
1000054027.jpg
1000054025.jpg

@BlupGup kan je vast veel vertellen. Opzich lijken de waarden ok en zul je misschien teveel licht hebben als je algen krijgt maar het kan wellicht ook met de opstart te maken hebben want je bodem bevatte veel stikstof en dat is ook een boost voor algen (nh3/4).

1. Alg is vrij normaal bij een jonge bak en de garnalen zullen er blij mee zijn.
zelf liet ik de alg op de zijruiten zitten en op de planten wreef ik het weg
Op den duur geeft de bodem vanzelf wat minder amoniak/voeding af waardoor de algen minder worden.

De heater kan er wel uit, gewoon op kamer temperatuur is prima.

2. Crystal reds zijn prima starters cardinia's, als je die mooi vind gewoon zou ik zeggen ga er voor.

3. Ik wisselde bij de 60 liter 10% in 2 weken, hoe stabieler de water parameters zijn hoe beter het is.
Wel de verdamping met osmosewater bij vullen maar wel langzaam er in laten druppelen.
Zelfde geldt voor de water wissel, niet er in gooien maar er over een periode van een half uur of langer er in laten lopen met een luchtslang.

4. Klein mespuntje BacterAE om de dag is eigenlijk alles wat ik er aan toevoeging bij deed.
Ook hier geldt hoe stabieler de waardes zijn hoe beter het is.
Vooral niet te veel voeren, dat is eigenlijk de meest gemaakte fout.

Bakje ziet er goed uit, garnalen zullen er zeer blij mee zijn.

Wel de verdamping met osmosewater bij vullen maar wel langzaam er in laten druppelen.
Zelfde geldt voor de water wissel, niet er in gooien maar er over een periode van een half uur of langer er in laten lopen met een luchtslang.
Ik heb al 10 jaar garnalen en ververs vaak 10-20% maar doe het nieuwe water er zo in. Die waterwaarden zijn door gebruik van osmose en gh+mineral aardig gelijk aan de bak.

Vrijwel alle grote bekende high end kwekers verversen langzaam omdat het problemen met bijvoorbeeld vervellen en afgooien van eitjes voorkomt.
Nu is de ene garnaal wat gevoeliger dan de ander maar de waardes krijg je nooit exact hetzelfde.

Vrijwel alle grote bekende high end kwekers verversen langzaam omdat het problemen met bijvoorbeeld vervellen en afgooien van eitjes voorkomt.
Nu is de ene garnaal wat gevoeliger dan de ander maar de waardes krijg je nooit exact hetzelfde.
Ik heb met osmose water wel dezelfde geleidbaarheid omdat ik dit op dat peil breng en de kh van osmose is zeg maar 0-1 en in de bak ook dus ik denk zelf dat er dan weinig verschil is en met een wissel van 10-20% zal er weinig van een eventueel verschil overblijven. Ik weet niet hoe @BlupGup dit doet.

Nitraat niet te hoog op laten lopen (<20) en wekelijks 10% waterwissel met osmose+GH+ (streef naar ~ GH 6)
pH tussen de 5 en 6,3
Als de temperatuur niet onder de 17 graden komt in principe geen heater nodig.

Bacterieen niet nodig.

Geen nitriet, lage nitraat en pH netjes dan zou ik ervoor gaan! Als het je eerste garnalen zijn zou ik niet voor de hoogste gradatie gaan, daar betaal je ook naar. Die hogere gradatie kun je uiteindelijk ook bereiken door uit te selecteren wanneer het goed loopt. Loopt het niet goed ben je niet gelijk veel geld armer.

Dank voor al jullie snelle en nuttige reacties! Heb er helemaal zin in. De heater zit er vooral voor de winter in, dan kan het met name in deze kamer onder de 15 komen (ik weet het, niet goed voor schimmel/vocht, wordt aan gewerkt😉 ). De bacteriën zal ik ook laten vanaf nu en ik zal de waterwaardes blijven monitoren.

Is het beter om eerst een tiental garnalen te introduceren en later pas een Neritina slak of omgekeerd/tegelijkertijd? En zetten jullie je slak(ken) eerst nog op quarantaine? Zag in een andere post dat meningen daarover verschilde.

Samen in de bak, hou er wel erg in dat de Neritina slak witte eitjes gaan leggen die niet in zoetwater uitkomen en door sommige als niet mooi worden ervaren en moeilijk zijn te verwijderen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan