Wat is er nieuw

En nou?!

Jettebel

Active member
Lid geworden
5 april 2025
Leeftijd
40
Vandaag heb ik mijn Starter Kit 70 opgestart. Voedingsbodem erin, grindlaag erin, plantjes en deco aangebracht.

Er zat een starterskit bij van Colombo, de Aqua start en de Bacto start. Hiervan ook netjes opgevolgd wat te doen en de juiste hoeveelheden toegevoegd…

En nou?! Want hoor iedereen altijd zeggen lekker laten draaien die bak. Maar ik zal toch ook moeten meten?

Je hoort het al ik ben een noob, wel een noob die wil leren. Wie kan me uitleggen hoe nu op een goede manier verder te gaan!

Bijlagen

• IMG_6341.webp
    IMG_6341.webp
    24.6 KB · Weergaven: 38
  • IMG_6340.jpeg
    IMG_6340.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 32
Je krijgt in de opstart te maken met een nitriet- en ammoniakpiek. De meeste van ons kiezen net als John voor 4 weken laten indraaien maar dat is een leidraad. Je kunt ook kiezen voor 28 dagen 😀 of wat langer. De voorkeur wordt gegeven aan druppeltesten.

NO3 en NH3/NH4.

De 2 genoemde flessen zijn niet nodig. Plantenvoeding in de waterkolom daarentegen wel. Ik zou je ook aanraden om een schakelklok of nog gemakkelijker een smart plug te gebruiken voor de verlichting.

Dank voor de info!!

Dus lang verhaal kort gewoon helemaal niets meer doen nu? (Behalve testen). Timer/schakelklok is onderweg.

Ik lees namelijk ook veel dat je tijdens het indraaien moet voeren?

Er word ook aangegeven plantenvoedinf in de waterkolom? Volstaat de voedingsbodem niet? Of is het extra en goed voor de planten?

Voeren word gedaan om bacteriecultuur op te starten. Dat heb je nu al met dat flesje gedaan dus echt nodig is het niet. Kwaad kan het ook zeker niet!

Plantenvoeding is nodig als er al planten in de bak staan.
Hoeveel en welke kom je achter door te meten.
Je voedingsbodem voegt ook al wat toe, dus kan zomaar zijn dat je niet alles meer los toe hoeft te voegen

Top!! Dank je wel, hier kan ik wat mee!
Nu even uitzoeken welk voer en welke plantenvoedinf goed is 🙂

Testen doe je voordat je stapsgewijs vissen introduceert in je bak. Ook een LFS, Local Fish Store, kan je helpen met testen.

Persoonlijke tip. Loop, slenter eerst eens op je gemak door de winkel. Kijk hoe de bakken worden verzorgd, geen dode vissen.
En dan wat namen opschrijven van vissen en planten. Via aquainfo.nl, het forum en bijvoorbeeld tropica.com kun je dan al veel informatie verkrijgen.

Ezelsbruggetje....
OF..... Koop vissen voor je bak.
Of....... Koop een bak voor de vissen.

En geduld schijnt heel belangrijk te zijn.... Uhh, ikkuh..... :stom: :juggle::DD

Laatst bewerkt:
Testen doe je voordat je stapsgewijs vissen introduceert in je bak. Ook een LFS, Local Fish Store, kan je helpen met testen.

Persoonlijke tip. Loop, slenter eerst eens op je gemak door de winkel. Kijk hoe de bakken worden verzorgd, geen dode vissen.
En dan wat namen opschrijven van vissen en planten. Via aquainfo.nl, het forum en bijvoorbeeld tropica.com kun je dan al veel informatie verkrijgen.

Ezelsbruggetje....
OF..... Koop vissen voor je bak.
Of....... Koop een bak voor de vissen.

En geduld schijnt heel belangrijk te zijn.... Uhh, ikkuh..... :stom: :juggle::DD
thanks maar weer voor de info… geduld is ver te zoeken bij mij maar in het belang van de diertjes weet ik het op te brengen!!

Wij hebben hier in het pittoreske Genemuiden helaas geen LFS meer maar gelukkig voldoende in de buurt. Daar dwarrel ik ook geregeld rond om alles te bekijken 🙂
Voeren word gedaan om bacteriecultuur op te starten. Dat heb je nu al met dat flesje gedaan dus echt nodig is het niet. Kwaad kan het ook zeker niet!

Plantenvoeding is nodig als er al planten in de bak staan.
Hoeveel en welke kom je achter door te meten.
Je voedingsbodem voegt ook al wat toe, dus kan zomaar zijn dat je niet alles meer los toe hoeft te voegen
Top! Dank je wel! 🙂

Beste mensen, ik heb mijn aquarium nu ruim een weekje draaien en het valt me op dat ik overal kleine ieniminie slakken tegenkom….

Wat moet ik hiermee doen? 🤣 foto proberen te maken maar je kijkt er nog dwars doorheen… zijn er op dit moment stuk of 20 denk ik… (althans die ik zie)

Bijlagen

• IMG_6629.jpeg
    IMG_6629.jpeg
    817.5 KB · Weergaven: 22
Een paar slakjes in je aquarium is niet erg, die eten overgebleven voedselresten en dode plant op.
Maar let op, het kunnen er vrij snel heel veel meer worden!

Ik haal alle slakken weg die ik langs de bovenranden van het aquarium zie zitten, lekker makkelijk, snel en effectief

Met een plantje mee gekomen denk ik. Opzich geen probleem. Slakken worden pas een probleem bij te veel voeren.

Top dank jullie wel!!!
Dank ga ik er vanmiddag even een aantal verwijderen voor ik een hele kolonie heb 🙂

Top dank jullie wel!!!
Dank ga ik er vanmiddag even een aantal verwijderen voor ik een hele kolonie heb 🙂
Succes. Maar meer als uitdunnen lukt met de hand niet. Gewoon voovoeren. Denk hoeveel je moet voeren en doe dan de helft. Dat is vaak al meer als genoeg.

De boel draait nu 2 weken. Heb water (uit nieuwsgierigheid) laten testen en zelf een keer getest (met druppeltest, mooi spul!) maar nog geen piek gezien. Wel surfen er een paar slakjes rond en ontwikkelen zich allerlei zweverige slierten op de planten.. volgens mij is dat een goed teken. Heel benieuwd hoe dit alles zich gaat ontwikkelen. Kan niet wachten tot ik de eerste bewoners mag gaan verwelkomen. 😬

Week 3 maar nog geen piek. Met druppeltjes uitgevoerd en nog een keer met stripje. Wel zweeft er vanalles aan de planten maar Pieken ho maar…

Geduld….

Is er iets behalve de testen waar ik nog meer aan kan zien dat de piek eraan zit te komen?
IMG_6760.jpeg

Bijlagen

• IMG_6761.jpeg
    IMG_6761.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 5
Ik maak me echt nooit druk om die piek.
Vind de bruinalg altijd vervelender, ook al kan het bij opstarten geen kwaad

Ik maak me echt nooit druk om die piek.
Vind de bruinalg altijd vervelender, ook al kan het bij opstarten geen kwaad
Maar ik moet toch een piek hebben gehad voor ik mijn bewoners kan laten intreden? Bruinalg? Vertel, is dat dat spul wat ronddwarrelt?

Gewoon minimaal 4 weken wachten dan zit het eigenlijk altijd wel goed.

Hier een plukje Sessiflora met links bruinalg er op en rechts zonder.
20250427_175955.jpg

Ziet er beetje smerig uit, maar je kan het zo van de planten afwrijven. Of je wacht tot je bak het zelf opruimt zoals ik bij deze bak nu doe

Oké duidelijk! Ik zit volgende week zondag aan de 4 weken. Maar zou het wel doodzonde vinden als ik m’n eerst diertjes erin doe en deze alsnog de pijp uit gaan vanwege het feit dat de piek niet is geweest.

Niet tof voor mij maar helemaal niet voor de diertjes.

Gewoon goed blijven meten 😉

Je hebt ook Bactostart gebruikt, dus er is kans dat je er amper wat van merkt

Piek is niet altijd meetbaar. Volgens mij kun je redelijk stellen dat hij met 4 weken sowieso over zijn hoogtepunt is. Is hij dat niet meetbaar dan zit je goed.

Mmm….
Piek is niet altijd meetbaar. Volgens mij kun je redelijk stellen dat hij met 4 weken sowieso over zijn hoogtepunt is. Is hij dat niet meetbaar dan zit je goed.
Okay, bijzonder. Vind het een eng idee. Om het zonder die meeting dan te gaan starten. Maar we zullen zien.

Bij twijfel kan je altijd een weekje (of meer) wachten met vis toevoegen.

Zelf had ik er waarschijnlijk al een week vis in zitten

Je moet ook niet het hele bestand in 1x toevoegen maar eerst 1 soort of enkele vissen en dan bv elke 10 dagen er wat bij plaatsen zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen.

Je moet ook niet het hele bestand in 1x toevoegen maar eerst 1 soort of enkele vissen en dan bv elke 10 dagen er wat bij plaatsen zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen.
Dat is sowieso mijn intentie. Ik start met de garnaaltjes.

Dat is sowieso mijn intentie. Ik start met de garnaaltjes.
Welke garnaaltjes komen erin? Neocaridinas? Je hebt een mooie eerste bak met een soepele opstartfase, daar kunnen veel mensen inclusief ik niet over meespreken 😉.

Ja neocardinas, mooie “stofzuigertjes” die ook mooi samen kunnen gaan met de guppy’s.

Dank je wel voor het compliment, ik doe mijn best. 🙂 Ben alleen nog erg onzeker, nieuwe onbekende wereld. Waarin veel verschillende meningen en tips and tricks gedeeld worden. Maar probeer er het beste van te maken

Nou daar gaan we dan!! De eerste bewoners zijn gearriveerd!! Na ze te hebben geacclimatiseerd knabbelen ze nu lekker door het aquarium heen! Een stapeltje Neocardinia garnaaltjes en 2 Helenaslakken. Wat is het ontzettend leuk zeg.. helemaal verliefd haha.. (filmpje te groot geworden)

Bijlagen

• IMG_6926.jpeg
    IMG_6926.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 9
  • IMG_6927.jpeg
    IMG_6927.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 9
  • IMG_6928.jpeg
    IMG_6928.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 9
Help Users

You haven't joined any rooms.