Wat is er nieuw

Ervaring gezocht met Lean dosing!

Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Leeftijd
26
Hoi allemaal,

Ik heb zelf al het een en ander uitgezocht over Lean dosing, maar ben vooral benieuwd naar jullie motivatie en ervaringen van het toepassen van de Lean dosing methode!
Mijn overweging is namelijk om te proberen algen te bestrijden. Ik hoor graag jullie keuzes voor de methode, hoe jullie lean dosing toepassen (welke doseringen en frequenties) en het effect ervan op jullie plantgroei en alg ontwikkeling 😀

groetjes,
Teun

Voor mij heeft lean-dose het voordeel dat mijn planten niet zo hard groeien onder (erg) veel licht.
Daarmee kan ik dus bijvoorbeeld makkelijker rode planten opkweken.
Nadeel is dat je altijd op het randje balanceert tussen precies genoeg <> net te weinig. En dat brengt best wel risico met zich mee, zeker met veel licht.
En daarbij is lean-dose feitelijk alleen geschikt met een soil

Niet echt lean-dose maar ik doseer enkel micro elementen en houd m’n NO3 op 10-15 ppm ongeveer middels waterwissels.
PO4 is eigenlijk bijna altijd stabiel op 0,6

ik gebruik een plant voeding zonder fosfaat en nitraat en doseer dat maar enkele druppels van elke week en dat zorgt er voor dat mijn bakken helemaal vrij van algen zijn
je wil geen organice vuil in je bak of filter hebben dat groeit weer alge

gaat dit over hoestdrank lean? of is er echt een planten mester die zo heet?

Niet echt lean-dose maar ik doseer enkel micro elementen en houd m’n NO3 op 10-15 ppm ongeveer middels waterwissels.
PO4 is eigenlijk bijna altijd stabiel op 0,6
Ik ga nu eind deze week hoop ik opstarten en wil eigenlijk ook opstarten met het lean dosing systeem. Ik zou gebruik maken van een allinone product welke gebaseerd is op het lean systeem. Ik heb ook al een voedingsbodem klaar staan om in het aquarium te gebruiken. Volgens de fabrikant zou die gedurende 8 jaar voldoende voedingsstoffen geven maar ik denk als je met het lean dosing systeem gaat werken dat dit verhaal niet gaat kloppen. Ik ga ook met CO2 werken. Welke producten gebruik jij om te doseren? Bij het indraaien heb ik natuurlijk de eerste 4 weken nog geen vissen erin zitten die voor extra voedingstoffen zorgen.

Ik ga nu eind deze week hoop ik opstarten en wil eigenlijk ook opstarten met het lean dosing systeem. Ik zou gebruik maken van een allinone product welke gebaseerd is op het lean systeem. Ik heb ook al een voedingsbodem klaar staan om in het aquarium te gebruiken. Volgens de fabrikant zou die gedurende 8 jaar voldoende voedingsstoffen geven maar ik denk als je met het lean dosing systeem gaat werken dat dit verhaal niet gaat kloppen. Ik ga ook met CO2 werken. Welke producten gebruik jij om te doseren? Bij het indraaien heb ik natuurlijk de eerste 4 weken nog geen vissen erin zitten die voor extra voedingstoffen zorgen.
enkel Micromix, mijn vissen voorzien in meer dan voldoende NO3 en PO4.
dit doseer ik met een doseerpomp

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan