Wat is er nieuw

Fatsoenlijke stofzuiger gezocht

Mr Dour

Member
Lid geworden
22 september 2025
Leeftijd
52
Beste vrienden,

Onlangs ben ik gestart met een nanotank 28l.
Na vallen en opstaan ben ik zover dat ik de bak min of meer onder controle heb.
Nu komt het:
Ik ben begonnen met het bijsnoeien van Javamos en andere planten. Laat het ons gouden op modeleren. Waardoor er nogal wat afval rondzwerft/ligt. Te groot voor de filter uiteraard.
Je zou denken, geen probleem, we zuigen dit even op.
Dus:
1ste aankoop: Sera gravel nano zuiger.
Wat een merde. Door het pompen de hele ondergrond weggeblazen, lekte langs alle kanten, veel te plomp voor een nanobak.
2de aankoop: Superfish aqua vac voor nanobak.
Goede zuiger, maar moet diep in de bak gestoken worden, waardoor het alleen mogelijk is om de zuigmond met filter, zonder de buis te gebruiken. Na veel zwaaien zuigt hij wel, maar het filtertje houdt alles tegen.

Dus mijn vraag:
Wat is een goede, handige, gemakkelijk te gebruiken stofzuiger om snoeisel op te zuigen in een nano bak.

Dank bij voorbaat.

Misschien is het een idee om een dunne afvoerslang te gebruiken met daaraan vast getiewrapte (kalkoen)pipet. Met het pipet blaas je wat stof/vuil omhoog, wat dan door de afvoerslang afgeheveld kan worden.

Je kunt ook aan de hevelslang een vork(je) vastmaken, en daar tijdens het hevelen een beetje de toplaag van je bodem mee opwervelen.

Als je niet in de bodem hoeft dan kun je dat simpel doen met een stuk goedkoop filterslang van 12/16mm.
Zelf doe ik dat ook wel met een los stuk tuinslang.

Misschien is het een idee om een dunne afvoerslang te gebruiken met daaraan vast getiewrapte (kalkoen)pipet. Met het pipet blaas je wat stof/vuil omhoog, wat dan door de afvoerslang afgeheveld kan worden.
Goed idee, om het vuil los te krijgen, maar dan nog krijg ik het niet weggezogen. Het filtertje van de zuiger(SF) houdt alles tegen. Als ik de buis gebruik, zonder het filtertje, geraak ik niet diep genoeg in de nanobak. En als ik de zuigmond alleen gebruik, moet ik het filtertje er tussen zetten, anders past het niet op de motor.

Goed idee, om het vuil los te krijgen, maar dan nog krijg ik het niet weggezogen. Het filtertje van de zuiger(SF) houdt alles tegen. Als ik de buis gebruik, zonder het filtertje, geraak ik niet diep genoeg in de nanobak. En als ik de zuigmond alleen gebruik, moet ik het filtertje er tussen zetten, anders past het niet op de motor.
Dat afzuigen doe je via de luchtslang. Als je een dunne diameter gebruikt, dan zuigt ie ook niet in een keer de hele bak leeg. Desnoods heb je daar een knikje in om te bepalen wanneer er wordt gezogen of niet. Beetje dit idee:
iu

Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden natuurlijk 🙂 .

Mos snoeide ik gewoon buiten de bak, even afspoelen en klaar.
Zorgde wel dat ik de hardscape met het mos eenvoudig in zijn geheel uit de bak kon halen.
Voor de rest gebruik ik een klein netje om het er uit te vissen.

Er uit hevelen van plantresten is onbegonnen werk in een klein bakje.
Bodem afzuigen van kleine bakjes gebruik een klein extern filter voor met filterwatten zodat je eigenlijk onbeperkt kan hevelen.
Daar hang ik een zelfbouw stofzuiger van 20mm diameter transparent pvc aan.

Dus als ik het goed begrijp:
- dunnere buis
- niet met motor?
In bijlage de bak. Hoogte is maar 38cm.

Bijlagen

• IMG-20251014-WA0004.jpg
    IMG-20251014-WA0004.jpg
    514.5 KB · Weergaven: 16
Mos snoeide ik gewoon buiten de bak, even afspoelen en klaar.
Zorgde wel dat ik de hardscape met het mos eenvoudig in zijn geheel uit de bak kon halen.
Voor de rest gebruik ik een klein netje om het er uit te vissen.

Er uit hevelen van plantresten is onbegonnen werk in een klein bakje.
Bodem afzuigen van kleine bakjes gebruik een klein extern filter voor met filterwatten zodat je eigenlijk onbeperkt kan hevelen.
Daar hang ik een zelfbouw stofzuiger van 20mm diameter transparent pvc aan.
Kan je wat meer uitleggen over de externe filter?

Heb zo'n goedkoop ding gekocht.
https://www.aquastorexl.nl/eden-fes-60-buitenfilter.html

Kraan aan beide beide slangen om hem af te sluiten.
Van pvc buis een U gemaakt voor de uitstroom terug de bak in.
Filterwatten er in om troep op te vangen.
En een 20mm transparante buis met wat adapters naar een slangpilaar op de inlaat.

Let wel dat ik hiermee meerdere kweekbakken schoon hield en dat het wel wat meer werk was dan een enkel klein bakje.

De 17 liter bak doe ik nu gewoon met een netje, veel te omslachtig om dat filter iedere keer gereed te maken en af te breken.

En een 20mm transparante buis met wat adapters naar een slangpilaar op de inlaat.

Let wel dat ik hiermee meerdere kweekbakken schoon hield en dat het wel wat meer werk was dan een enkel klein bakje.

De 17 liter bak doe ik nu gewoon met een netje, veel te omslachtig om dat filter iedere keer gereed te maken en af te breken.
Dank u. Ga dit systeem zeker gebruiken bij de volgende.

Handig ook!

Klein smal flesje bodem uitsnijden, ene rand iets langer houden (kun je evt. knippen als een harkje o.i.d.). Dopje gaatje in maken voor slangetje en je hebt je eigen stofzuiger.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan