Wat is er nieuw

Fout gemaakt met bemesten?

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Leeftijd
35
Hoi allemaal,
Ik heb waarschijnlijk een fout gemaakt met de plantenvoeding. Nadat ik vastbesloten was om mijn planten betere omstandigheden te geven en nadat ik er nieuwe planten bijgezet heb, heb ik behalve wat nieuwe kleibolletjes van aquariumbemesting.nl ook 10 van hun vitasubs in de bodem geduwd. Vitasubs bevatten nitraat, fosfaat en kalium en nog wat andere stoffen.
Nu heb ik 1 week later voor de zekerheid mijn waardes gemeten:
nitraat was 4 mg/L, is nu 8 mg/L
fosfaat was 0.5 mg/L en is nu 1.2 mg/L

Ik heb geen ervaring met te hoge waardes, alles is altijd heel saai stabiel laag.
Voor zover ik weet zit ik nu echter te hoog met fosfaat, en ik ben bang dat ik dat probleem zal blijven houden tot die vitasubs opgegeten zijn (1 jaar).
Op de plekken zijn een paar van de bolletjes uit de vitasubs trouwens boven het zand uit gekomen, die ga ik maar weghalen.

Fosfaat is te hoog toch?
50% waterwissel doen?

Nee hoor, helemaal niets aan de hand. Een nitraat hoogte van 8 mg/l en een fosfaat niveau van 1,2 mg/l is zelfs laag te noemen. Probeer een verhouding van 10:1 aan te houden voor je nitraat/fosfaat maar dat zou bijvoorbeeld ook wel 20 gr/l nitraat en 2 mg/l fosfaat kunnen zijn.

Zoals Ben al aangeeft maak je niet druk. Mensen die de EI volgen voegen wekelijks al zo n 20/2 mg toe en zitten dan vaak tussen de 30-40/3-4mg aan nitraat en fosfaat.

• Leuk
Waarderingen: Miro
Ik zit op 40 mg/L Nitraat en 2.5 mg/L fosfaat en daar stuur ik ook bewust op aan. Jij zit dus inderdaad laag in je bemesting.

Thanks!
Dan laat ik het even zo.
Ik ga wel wat vaker meten de komende tijd om het in de gaten te houden.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan