Wat is er nieuw

Garnalen bak van hipy

• Onderwerp starter Onderwerp starter hipy
  • Startdatum Startdatum
H

hipy

Guest
Hello,

Ik heb een rekord 600 waar voorheen zand in zat en een verkeerd vissen bestand, na een aantal plantjes die dood gingen en heel veel troep op de bodem besloot ik wat anders te gaan doen met mijn aquarium.
Ik wil de overstap gaan maken naar garnalen. Vandaag zijn via de post de plantjes binnen gekomen. Verder heb ik de bodem vervangen.

Planten bestand:
6x Vallisneria spiralis
2x Javavaren
3x Mosbol
1x Plantje waar ik naam niet meer van weet 😛

Vissen bestand:
11x Kardinaal tetra
En toekomstig vuurgarnalen

Verder heb ik op verschillende plekken in het aquarium javamos gestopt: tussen stenen en op het grind(met wat grind er op zodat het blijft liggen). Een experimentje, hoop dat ze aanslaan 🙂
Heeft iemand tips voor de vallisneria? Ze kwamen een beetje verslijmd aan, ik las dat ze eerst verslijmen en daarna weer opkomen? Bij het planten heb ik eerst de wortels wat bijgeknipt. Verder heb ik geprobeerd ze niet te diep in het grind te planten, maar dat is knap lastig omdat ze snel uit het grind gaan.

Ik ben benieuwd wat de planten gaan doen, ik voeg geen co2 toe, is dit een must? Evt zit ik te twijfelen om een bio co2 te maken. Verder voeg ik wat profito toe.

Foto is helaas niet zo scherp, mijn camera is kaduuk dus moest het maar met mijn 8mp camera op mijn telefoon 😛
3X4hg07JLfzMpuLAtqZhMjvHcr5N8W8Q.jpeg

Co2 zorgt vooral voor snellere plantengroei. Maar je moet dat ook meer bijmesten. Hoe sneller je planten groeien, hoe sneller ze de aanwezige andere stoffen gebruiken.

Zelf gebruik ik geen Bio Co2 maar dat is ook omdat ik visjes heb die van veel zuurstof houden. De planten groeien daardoor niet zo snel, maar dat vind ik niet zo erg. Het is dus vooral een persoonlijke keuze denk ik.

Maar mooi bakje en leuk ingericht ook! hopelijk groeien de planten mooi hoog, zodat je het interne filter kan "verstoppen".

Dan ga ik het nog even overwegen of ik CO2 neem. Bijmesten kan met profito right? Ik hoop dat de vallisneria een beetje wilt aanslaan 🙂

Mijn plan is om het javamos flink te laten groeien. Dan kunnen de garnalen daar mooi in schuilen.

Ik heb overigens geen hout genomen, ik haat het als het water helemaal verkleurt 😛

Ik zou het eerst proberen zonder toevoegingen hoor. Je hoort ook nog wel eens dat de garnalen moeite hebben met co2 en andere toevoegingen.
Je moet de javavaren niet in het grind steken hoor want de wortelstok moet boven het grind blijven. Die kun je misschien wel ergens opbinden.
Dat de Vallisneria eerst verslijmd hoor je wel meer hoor en deze gaat vast wel weer herstellen.

Ik heb ook de record 600 staan hier en voeg verder niks toe behalve een halve dosis Profito.
De vissen/bewoners produceren voldoende stoffen die de planten gebruiken hoor.
Wel kun je misschien nog wat drijvers erboven doen want dat heb ik dus wel.
op zich heb je boven die bak met een 15W buis niet zoveel licht namelijk.

jessicapilon zei:
Wel kun je misschien nog wat drijvers erboven doen want dat heb ik dus wel.
op zich heb je boven die bak met een 15W buis niet zoveel licht namelijk.

Deze snap ik niet, de 15W buis geeft niet zoveel licht, dus ik moet een drijfplantje er in doen? 😛

Maakt die het niet juist donkerder?

Ik heb nu een vallisneria die verslijmt, de bladeren zijn bruin en hangen naar beneden. Moet ik de dode bladeren verwijderen? Dat lijkt me best lastig

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan