Wat is er nieuw

garnalen dood door algentablet?

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Ik heb zoals sommige mensen weten al een ruim 3/4 jaar te kampen met dode garnalen en dan niet in 1 x of over een paar weken, nee verspreid over een periode van meerdere maanden en al van alles uitgeprobeerd en getest en gekocht en verhuisd en nooit een oorzaak kunnen vinden.
Recentelijk een groep crystalreds gekocht en die leken het goed te doen, tot ik ook daar weer dode garnalen trof (om moedeloos van te worden) Ik kreeg hier een klant en vertelde het probleem en die dacht dat het de kit was, maar na een topic op dit forum kon ik dat uitsluiten, plus dat een andere groep die op een 5-tal na volledig is gestorven in een andere bak zaten eerst.
Maar nu bleek iedere keer als ik een algentablet voerde aan die crystalred er na een dag weer dode garnalen waren, en bij de mixbak garnalen (crystalblack/supercrystalred/tijgergarnalen) idemdito, dus gestopt met de algentabletten en nu zijn we 1,5 week verder en geen dode garnalen meer.
Het stomme is dat de neocaredinagarnalen in de overige bakken nergens last van hebben die eten mee met wat de algeneters krijgen (dus ook die algentabletten en ook ander voer).
Anyway, meer mensen die onverklaarbaar dode dieren hebben en er al maanden mee lopen te tobben/hebben getobd?

Raar Antje en ik heb ook weleens uitval gehad in de groepen hier en ook nooit echt een oorzaak kunnen achterhalen en ging en ga ervan uit dat dit bij garnalen hoort want plotselinge uitval hoor je wel vaker. Hier heeft het ook wel eens maanden geduurd en was het niet zo dat ze in 1 week allemaal dood lagen.

Raar Antje en ik heb ook weleens uitval gehad in de groepen hier en ook nooit echt een oorzaak kunnen achterhalen en ging en ga ervan uit dat dit bij garnalen hoort want plotselinge uitval hoor je wel vaker. Hier heeft het ook wel eens maanden geduurd en was het niet zo dat ze in 1 week allemaal dood lagen.
Ja heel raar en je hoort inderdaad vaker van uitval van groepen over meerdere maanden verspreid, daarom dat ik nog steeds aan het zoeken ben van hoe en wat, want het is te simpel gesteld dat dat nou eenmaal kan gebeuren bij garnalen dat is iets wat er bij mij niet ingaat, er moet een oorzaak zijn, en nu voer ik dus al een 1,5 week geen algentabletten meer en heb in beide bakken geen dode garnalen meer

En om welke tabletten gaat het?

Algentabletten maar merknaam en fabrikant meld ik niet want wil niet voor smaad & laster aangeklaagd worden

Ja heel raar en je hoort inderdaad vaker van uitval van groepen over meerdere maanden verspreid, daarom dat ik nog steeds aan het zoeken ben van hoe en wat, want het is te simpel gesteld dat dat nou eenmaal kan gebeuren bij garnalen dat is iets wat er bij mij niet ingaat, er moet een oorzaak zijn, en nu voer ik dus al een 1,5 week geen algentabletten meer en heb in beide bakken geen dode garnalen meer

Kan dat niet hebben te maken met een bacterie wat zich openbaart en dan overslaat op de rest van de groep?

Ook ik gebruik algen tabletten, O.S.I. Spirulina Wafers, mijn sterbai's zijn er dol op. Maar ook mijn vuurtjes én Japonica's storten zich en masse op het spul zodra ze zo'n tablet gewaar worden. Zelfs de Helena's zien er brood in... Zonder nadelige gevolgen. Nu weet ik niet of er nog verschil in de samenstelling van de tabletten kan zitten qua merk?

Kan dat niet hebben te maken met een bacterie wat zich openbaart en dan overslaat op de rest van de groep?
Ja een bacterie zou kunnen maar die komt er niet zomaar in en zover mij bekend duurt die sterfte dan niet een half jaar maar is vrij snel bekeken in een aantal weken

Ook ik gebruik algen tabletten, O.S.I. Spirulina Wafers, mijn sterbai's zijn er dol op. Maar ook mijn vuurtjes én Japonica's storten zich en masse op het spul zodra ze zo'n tablet gewaar worden. Zonder nadelige gevolgen. Nu weet ik niet of er nog verschil in de samenstelling van de tabletten kan zitten qua merk?

Zou kunnen, en misschien zijn vuurtjes en japonica's er niet gevoelig voor, want in mijn andere bakken zitten dus neocaredina's (vuurgarnalen in allerlei kleurtjes) en die gaan niet dood

Ja een bacterie zou kunnen maar die komt er niet zomaar in en zover mij bekend duurt die sterfte dan niet een half jaar maar is vrij snel bekeken in een aantal weken

Dat het dan niet zolang duurt ben ik wel met je eens maar soms dragen ze een bacterie die pas de kop opsteekt als er een verzwakt en dan zijn de rapen gaar. Daar is het ook niet echt voor nodig volgens mij dat je nieuwe garnalen bijplaatst.

Laatst bewerkt:
Snap dat je de merknaam niet wil noemen, maar wat zijn de ingrediënten. Er bestaat namelijk nogal wat verschil in kwaliteit. Ik voer er die voor het merendeel echt bestaan uit algen en nooit problemen mee met de garnalen. Maar ik heb er ook gezien waar runderbloed een van de ingrediënten was en kan me voorstellen dat garnalen de koper die daarin zit niet leuk vinden.

Dat jet dan niet zolang duurt ben ik wel met je eens maar soms dragen ze een bacterie die pas de kop opsteekt als er een verzwakt en dan zijn de rapen gaar. Daar is het ook niet echt voor nodig volgens mij dat je nieuwe garnalen bijplaatst.
Ja dat ben ik met je eens dat je er niet persee een nieuwe groep voor bij hoeft te plaatsen om last van een bacterie te krijgen, het kan inderdaad al sluimeren, maar inderdaad dan duurt het niet nogeens een half jaar eer alles dood is

Snap dat je de merknaam niet wil noemen, maar wat zijn de ingrediënten. Er bestaat namelijk nogal wat verschil in kwaliteit. Ik voer er die voor het merendeel echt bestaan uit algen en nooit problemen mee met de garnalen. Maar ik heb er ook gezien waar runderbloed een van de ingrediënten was en kan me voorstellen dat garnalen de koper die daarin zit niet leuk vinden.
Ja ingrediënten weet ik niet, koop ze bij een webshop en krijg het dan in een gripzak aangeleverd, heb ook nog nooit problemen ondervonden met voer van die winkel

In mijn ervaring kan dit toch veel langer aanhouden.
Wel fijn dat je hoogstwaarschijnlijk de oorzaak hebt gevonden

Hier heeft het ook wel maanden aangehouden maar de oorzaak weet ik niet dus het is ook niet bekend of dat een bacterie is geweest.

Oke ja ik ben te weinig thuis in d ebacteriewereld om er heel specifieke antwoorden over te kunnen geven maar van wat ik weet is dat als bacterien eenmaal toeslaan het vrij snel bekeken is, maar goed iedere ervaring is weer anders.
Ben wel blij dat ik inderdaad waarschijnlijk de oorzaak heb gevonden, daar kom ik vrij simpel in d eloop van de tijd verder achter als er verder geen uitval meer zal zijn zolang ik maar let op wat ik voer

Hier heeft het ook wel maanden aangehouden maar de oorzaak weet ik niet dus het is ook niet bekend of dat een bacterie is geweest.
Oorzaak weet ik ook niet zeker maar is op een gegeven moment van ene naar andere bak gegaan dus ik denk dat het iets bacterieels/virus was.

Misschien overgaan op bladeren en sticks?

Algentabletten maar merknaam en fabrikant meld ik niet want wil niet voor smaad & laster aangeklaagd worden

IMG_20191020_133329.jpg

Zijn het zulke?

Deze worden centraal geproduceerd en door allerlei winkels als eigen merk aangeboden.

Ik gebruik deze zelf in elk geval, en zou het wel willen weten als er mogelijk iets mee is.

Bekijk bijlage 282146

Zijn het zulke?

Deze worden centraal geproduceerd en door allerlei winkels als eigen merk aangeboden.

Ik gebruik deze zelf in elk geval, en zou het wel willen weten als er mogelijk iets mee is.
Ik vind ze er niet op lijken, kan je wel de webshop een linkje via pm sturen waar ik ze haal

Tja.. garnalen blijven me verbazen.. ze gaan dood om onverklaarbare redenen zo af en toe, de schoffies.. zelf voer ik mijn garnalen niet (nauwelijks).. maar dan nog.. het is gevoelig grut. Ik zou die algentabletjes simpelweg weggooien voor de zekerheid, dan weet je zeker dat ze niet daaraan doodgaan, overstappen op ander voer (zelf prima ervaring met JBL NovoPrawn of voervoorvis tablettten) of helemaal niet bij-voeren.. een gezond (beplant) aquarium bied meestal voldoende voer voor garnalen.

Ik heb zelf gemerkt dat zonder blad ze het ook minder doen maar goed dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt natuurlijk.

Tja.. garnalen blijven me verbazen.. ze gaan dood om onverklaarbare redenen zo af en toe, de schoffies.. zelf voer ik mijn garnalen niet (nauwelijks).. maar dan nog.. het is gevoelig grut. Ik zou die algentabletjes simpelweg weggooien voor de zekerheid, dan weet je zeker dat ze niet daaraan doodgaan, overstappen op ander voer (zelf prima ervaring met JBL NovoPrawn of voervoorvis tablettten) of helemaal niet bij-voeren.. een gezond (beplant) aquarium bied meestal voldoende voer voor garnalen.
Ja niet voeren is geen optie, ze kweken goed en dan wil je niet dat ze daarmee stoppen wegens voedselgebrek. Maar inderdaad even die tabletten niet voeren en aankijken hoe en wat

Ik heb zelf gemerkt dat zonder blad ze het ook minder doen maar goed dat wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt natuurlijk.
Ja bladeren is naar mijn mening essentieel bij garnalen en andere groeneters (mijn ancistrussen eten ook van de gedroogde bladeren)

Toch zou je denken dat alles in de potjes voer zit maar dat lijkt toch anders uit te pakken terwijl ik wel 3-4 soorten door elkaar heb en dat met een vijzel gestampt.

Toch zou je denken dat alles in de potjes voer zit maar dat lijkt toch anders uit te pakken terwijl ik wel 3-4 soorten door elkaar heb en dat met een vijzel gestampt.
Ja ik ben er al langer van overtuigd dat al die fabrieksvoeding lang niet toereikend is, geef ook mineralen van het gouden zakje 1x p/w en bacter ae 1x p/w en mineralenrotsen

O ja dat gouden zakje geef ik ook erbij en kreeg die een keer van onze Jurn 😀 😀. Wat er precies inzit weet ik niet eens moet ik zeggen.

Ik ga heel even pesten:

volgens jou zijn het alleen je caridina garnalen die het begeven, vooral je CR toch?
nu gebruiken de meeste mensen pH verlagende bodems en osmosewater voor hun garnalen, alleen wellicht voor hele lage gradaties niet.
nu heb ik je ooit is horen zeggen dat ze het bij jou "prima" doen op je normale bodem & kraanwater.... is dat wel zo? moet je het niet daar in zoeken?

wellicht een puntje van aandacht, wellicht zit ik er helemaal naast :deal:

Ik ga heel even pesten:

volgens jou zijn het alleen je caridina garnalen die het begeven, vooral je CR toch?
nu gebruiken de meeste mensen pH verlagende bodems en osmosewater voor hun garnalen, alleen wellicht voor hele lage gradaties niet.
nu heb ik je ooit is horen zeggen dat ze het bij jou "prima" doen op je normale bodem & kraanwater.... is dat wel zo? moet je het niet daar in zoeken?

wellicht een puntje van aandacht, wellicht zit ik er helemaal naast :deal:
Goed punt, alleen zit je er inderdaad naast, genoemde soorten zitten op een ph-verlagende bodem en 50/50 osmose/leidingwater (dat was nadat we ervan geleerd hadden dat ze het daar aanzienlijk beter opdoen we hadden ze wel in het verleden op leiding en grind)

Goed punt, alleen zit je er inderdaad naast, genoemde soorten zitten op een ph-verlagende bodem en 50/50 osmose/leidingwater (dat was nadat we ervan geleerd hadden dat ze het daar aanzienlijk beter opdoen we hadden ze wel in het verleden op leiding en grind)

Ah kijk dat had ik dan weer niet meegekregen, dan is mijn info achterhaald en heb ik niks gezegd :deal: 🙄

Inmiddels bijna een week verder en nog steeds geen dode garnalen na het voerbeleid aangepast te hebben in beide bakken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan