Wat is er nieuw

garnalenbakje van cone

cone

Well-known member
Lid geworden
7 januari 2015
Gisteren een aqua40 op de kop getikt 🙂
Dit moet mijn garnaaltjes paradijs worden:
653559_0_82_10.jpg

245572_0_82_11.jpg

Maar eerst nog HEEL goed schoonmaken, de vorige eigenaar had er garnalen en kreeftje in en hij zei dat ie last had van een of ander kroos op het water, wat ie niet weg kreeg.
Ook moet ik nog een lampje scoren, er zit nu wit met rood in en ik wil wit met blauw hebben.

Updates volgen 🙂

Leuk! Ik ben benieuwd wat jij ervan gaat maken.
Ik ga ook n�t een garnalenbakje opstarten.
Weet je al welke garnalen je wilt gaan houden?

Ps die blauw witte lampen zijn best veel verkrijgbaar. Ik moet wel toegeven dat veel mensen zelfs de blauw-witte niet gebruiken en er een 'gewone' 840lamp in doen.
Ga ik ook doen. ;-)

@ Deesje: Wat kost die gewone lamp dan? Ik zag dat de blauw/wit 7,99 kost.

Verder ben ik me nog aan het in lezen, over hoe en wat. :c
Ik heb nu alleen pas zwarte bodembedekker en een spons-filtertje gehaald.
Ik wil er chrystal red garnalen in.
Het enige wat me niet duidelijk wordt, of er een verwarming in moet. Op de ene site staat van wel en de andere site weer niet :S
Ik heb wel een verwarming, maar moet ie er nou in????
Ben ook nog niet bij de speciaalzaak geweest.
Eerst schoonmaken en dan maandje laten indraaien 😉

Een verwarming moet niet maar is wel handig om de temperatuur contant te houden,is ook niet noodzakelijk maar kan zeker geen kwaad.

De normale lampen kan je via webshops bestellen,kosten ze nog geen 3 euro alleen komt wel verzendkosten bij.
Doe je een reserve ben je net een paar euro meer kwijt voor 2 dan voor 1 zo'n blauw witte in de winkel.

Dat wilde ik net zeggen John. ;-)

@Cone; ik ga ook een CR bakje doen! Toevallig. Maar ik wil er ook graag CB in.
Welke bodem ga je gebruiken?

@Deesje; ik heb zwart quarts-grind van dennerle

En wat de lampen betreft, weet ik het ff niet meer.
Ik denk dat ik het bakje eerst laat indraaien met de wit/rood lamp,
kijken hoe dat uit ziet. Als ik dat niet mooi vind, kan ik de lamp dan nog altijd vervangen.
Ik weet nl niet hoe een gewone lamp uitziet in de bak.

Dat is fijn z'on voorbeeld.
Probleem nu is, ik vind het gewone licht mooier, veel natuurlijker. Maar vrouwlief vind natuurlijk de blauw/wit weer mooier 🙄

Is dit wat voor in een garnalenbak?
577888_0_82_20150124_201337.jpg

Ik heb aardig wat van deze stenen gekregen, bij een aquarium die ik overgenomen heb.
Ik vind het persoonlijk niets voor in een gezelschapsbak, maar in een garnalenbak heeft het misschien wel wat.

Is meer voor een zoutwaterbak vind ik.
En wat de verlichting betreft,niet naar de vrouw luisteren! 😉

Het blauw-witte licht is inderdaad wel mooi, maar het is niet natuurlijk.
Hopelijk veranderd vrouwlief nog van gedachten. ;-)
De stenen vind ik inderdaad ook niet echt wat...

Nou alle spullen bij elkaar 🙂
Zodra ik van die griep af ben ;( :koud: , gaan we beginnen met het opzetten van het bakje 🙂

Gisteravond eindelijk begonnen met mijn garnalenbakje.
Viel me eigenlijk tegen. Veel geduld op moeten brengen om mijn plantjes vast te maken op het kienhout 😡
En toen ik het eindelijk allemaal mooi had zitten, kreeg ik het allemaal niet mooi in het bakje.
Na wat ergeren de handdoek tijdelijk in de ring gegooid.
Maar dit is het voorlopige resultaat:
112964_0_82_3.jpg

271776_0_82_4.jpg

444277_0_82_5.jpg

Aangezien ik het hout niet mooi voor de techniek gedraaid kreeg, ben ik vandaag nog ff een bosje vallisneria gaan halen.
Straks ga ik een nieuwe poging wagen om het bakje mooi in te richten 🙂

Zo..... eindelijk tevreden 🙂
441447_0_82_6.jpg

385911_0_82_7.jpg

722886_0_82_8.jpg

Na een weekend rust in de bak is het nu helemaal helder in de bak.
Nu een maandje laten indraaien.
Ben me nu aan het inlezen op internet over het hoe en wat met garnalen.
Maar veel verschillende meningen en feitjes op het internet.
Hoeveel garnaaltje kunnen er nou eigenlijk in 40l bakje? En zou er bij een x aantal CR ook nog een waaierhandgarnaal kunnen?

Dit is geen 40 liter helaas, maar netto maar tussen de 25-30 liter. Garnalen vervuilen niet zo heel sterk, dus ik denk dat het vooral afhankelijk is van je filter hoeveel erin kunnen. Afhankelijk van je waterwaarden moet je natuurlijk ook rekening houden met eventueel nageslacht, dus ik zou er niet al teveel in 1 keer in doen.

Ik zou daar zelf geen waaierhandgarnalen bij doen, maar misschien dat iemand anders daar anders over denkt.

Nee klopt, 40l min steentjes, hout, filter en planten kom je idd op 25-30L.
Ik was aan het denken aan 10 CR of 10 vuurgarnaaltjes, daar ben ik nog niet uit.
Waarom geen waaierhandgarnaal? Speciale reden?

(Het is ook netto geen 40 liter, reken het maar eens uit)

Waarom geen waaierhanden?

1.Waaierhanden zijn zelf flinke vervuilers en in zo'n klein bakje merk je dat misschien snel
2. Waaierhanden filteren micro-organismen uit het water als eten, bij een nieuwe bak moet je stevig bijvoeren voordat ze dan genoeg eten hebben. (Als je dan waaierhanden zou willen, zou ik daar eerst even mee wachten totdat de bak al wat langer draait met bewoners)

Zoals ik al zei, misschien kijkt iemand anders er anders tegenaan hoor 🙂

In elk geval een mooi bakje 🙂

Je bakje staat er leuk bij hoor.
Grappig dat ook jij tijdelijk de handdoek in de ring gooide, had ik ook al last van.
Gelukkig dat de volgende dag alles weer goed is gekomen.

Waaierhanden zou ik ook niet doen, omdat ze ook nog eens best groot kunnen worden.
Maar ook ik ben geen expert daarin, dus hopelijk krijg je daarover nog een reactie van iemand die ze heeft of er meer verstand van heeft.

Nou dit zijn toch al 3 goede redenen om geen waaierhanden te nemen. Of in ieder geval er nog een flinke tijd mee te wachten.
Ik ga nu dan eerst goed nadenken over of het nou CR wordt of toch wat anders.
Tijd genoeg voor helaas 🙁 nog 4 weken wachten op het indraaien van het bakje.

Geduld is een schone zaak.

Het lijkt lang maar achteraf gezien is een maand zo weer om hoor 😉.

Ja, is ook zo. 🙂

Even weer een update, nog een plantje toegevoegd
391237_0_82_9.jpg

498464_0_82_10.jpg

461948_0_82_11.jpg

Mooi bakje hoor! Ipv waaierhandgarnalen zijn kleine kreeftjes misschien een leuk alternatief?

Kreeftjes..... daar had ik nog niet aan gedacht, ik wist niet dat die samen in een bakje konden.
Ben nog aan het nadenken over wat ik er in wil, ik ben maar beginner, dus ik ben toch aan het denken om vuur garnaaltjes en rode sukura. Kijken hoe dat allemaal gaat en daarna een keer upgraden 😉

Als je vuurtjes en rode Sakuras samen neemt dan gaan die wel kruisen hoor. Ze zijn familie van elkaar. De Sakura is een doorkweek van de vuurtjes zeg maar.
Bij meerdere soorten garnalen moet je altijd even nagaan of ze niet gaan kruisen dus.
Bakje ziet er leuk uit hoor.
Er zijn ook kreeftjes die rond de 2.5 cm worden en die zijn ook best leuk. Zie hier: http://www.rendo-shrimp.de/epages/62701 ... 5B13%5D%22
Of een mooie Bettaman??

hee john,

een bettaman? dat gaat? ik dacht die wel aan de garnaaltjes ging snoepen.
Ik wil mijn garnalen bij shrimpkings kopen, en daar raden ze aan om bij vuurgarnalen ook een paar rode sakuras te plaatsen,
om juist de rode kleur van de garnalen te behouden.
Maar zoals gezegd, ik ben qua garnalen, kreeften, nano bakjes echt een leek. Dus ik probeer zoveel mogelijk info te verzamelen om strx de juiste keuze te maken en zoveel mogelijk plezier te hebben van mijn bakje.

HELP! Slakken plaag in opstartende garnalen bakje. Kunnen slaketende slakken samen met garnalen?

Slaketende slakken kunnen wel bij garnalen.
Heb ik in mijn bakken ook.
Maar heb gelezen dat ze niet bij een ph verlagende bodem kunnen, weet niet of je dat hebt...

Ik heb daar strx de slakken gehaald, als ik van de plaag af ben, zet ik ze wel in mijn grote bak. Dan weet ik zeker dat het goed gaat.

@deesje ik heb een gewone bodem dus dat zal geen probleem zijn.

Nou gisteren eens de waterwaarden op gemeten:
PH = 8
KH = 10
GH = 8.4
NO2 = 0
NO3 = 10

Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind het bakje er zelf donker/triest bijstaan
418499_0_82_20150219_210034.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.