Wat is er nieuw

Garnalenreservaat van 30 liter van Puddle Jumper

• Onderwerp starter Onderwerp starter Puddle Jumper
  • Startdatum Startdatum
P

Puddle Jumper

Guest
Zo, ik ben sinds een dag de trotse eigenaar van een Dennerle Nano Cube van 30 liter.

puddlejumper001.jpg

Dit was tevens mijn eerste poging tot het uploaden van een foto dus hopelijk is alles goed gegaan.

Mijn plan is om er een garnalenreservaat van te maken, aangevuld met wat leuke slakjes.
Meer foto's volgen nog als ik ook daadwerkelijk wat met mijn nieuwe aanwinst gedaan heb.
Deze post is stiekem bedoeld om te kijken of ik fatsoenlijk een foto kan uploaden zonder de lay-out van het forum te verprutsen. 😀

Prima start met de bak-keuze!!

Veel plezier met opstarten!

Het bijgeleverde hoekfilter is op zich een prima filter maar als je die nog om zou kunnen ruilen (want je hebt het niet als complete set gekocht?) zou je misschien voor een dubbel sponsfilter kunnen gaan? Zie hiervoor mijn topic in mijn handtekening.

Het zijn pracht bakken die nano cubes van Dennerle.

Ik heb er zelf een van 20 liter.

In tegenstelling tot bovenstaande, heb ik wel het hoekfilter. Ik heb er alleen een hervulbaar patroon voor gekocht. Ook heb ik de zuignapjes vervangen. Verder ben ik er zeer tevreden mee.
Het filter is zeer stil. En de cube staat echt letterlijk naast me als ik op de bank zit.

Voor de rest gebruik ik nog steeds het Dennerle verzorging systeem. Waarom? Tja het werkt gewoon goed.
Dus waarom veranderen.

Heel veel plezier met de start van je cube!

Mooie bak hoor met de led verlichting. Veel plezier met het inrichten.

Bedankt voor de reacties!

Niwla zei:
Prima start met de bak-keuze!!

Veel plezier met opstarten!

Het bijgeleverde hoekfilter is op zich een prima filter maar als je die nog om zou kunnen ruilen (want je hebt het niet als complete set gekocht?) zou je misschien voor een dubbel sponsfilter kunnen gaan? Zie hiervoor mijn topic in mijn handtekening.
Ja, het was geen complete set. De complete set had geen LED-verlichting, dus daarom heb ik alles los gekocht. De reden dat ik voor de hoekfilter ben gegaan is omdat hij zo stil is. Wat is het voordeel van een sponsfilter?

biljoenblik zei:
Het zijn pracht bakken die nano cubes van Dennerle.

Ik heb er zelf een van 20 liter.

In tegenstelling tot bovenstaande, heb ik wel het hoekfilter. Ik heb er alleen een hervulbaar patroon voor gekocht. Ook heb ik de zuignapjes vervangen. Verder ben ik er zeer tevreden mee.
Het filter is zeer stil. En de cube staat echt letterlijk naast me als ik op de bank zit.

Voor de rest gebruik ik nog steeds het Dennerle verzorging systeem. Waarom? Tja het werkt gewoon goed.
Dus waarom veranderen.

Heel veel plezier met de start van je cube!
Goed om te horen. Ik heb een huis met weinig kamers dus elk aquarium staat in de huiskamer dus filters moeten bij mij heel stil zijn. Wat bedoel je met het Dennerle verzorgingssysteem?

Goeie keuze voor een nano cube! Succces! :thumbs:

Met het dennerle verzorging systeem bedoelde ik de nano producten.
Nano dagbemesting, nano crusta fit, nano water behandelaar en crusta mineral.

De nano waterverbeteraar is misschien niet nodig, maar ik vul dit flesje met dennerle avera. Is exact hetzelfde. Dus dan is het minder duur.
De crusta mineral is nagenoeg hetzelfde als KOI clay voor in KOI vijvers. Montmorilloniet is dat. Is trouwens ook goed voor andere aquaria.

Dus alleen de crusta fit en dagbemester is origineel. Dit werkt goed, dus waarom veranderen.

Puddle Jumper zei:
Wat is het voordeel van een sponsfilter?

De spons wordt graag begraasd door garnalen en is zeker garnalen-proof. Al twijfel ik er ook niet aan dat het hoekfilter met shrimp guard ook zeker shrimp proof is.

Het hoekfilter is zeker erg stil. Stiller als mijn sponsfilter-oplossing.

Puddle Jumper zei:
Wat is het voordeel van een sponsfilter?

Ook is nog een voordeel als je meerdere bakken hebt, kan je ze heel goedkoop allemaal filteren.

Draait dan allemaal op 1 luchtpomp, waardoor je minder elektriciteit verbruikt.

Ook is een sponsfilter in de aankoop heel goedkoop.

Zo, een avondje huisvlijt geeft het volgende resultaat.
Let niet op de kabels, die worden nog weggewerkt zodra ik een tweede stekkerblok erbij heb gekocht. Ook komt er nog een poster of iets dergelijks achter de bak.

puddlejumper002.jpg

puddlejumper003.jpg

puddlejumper004.jpg

puddlejumper005.jpg

Ik ben zelf redelijk tevreden over het resultaat. Ik vind het nog wel wat kaal natuurlijk, maar we zullen zien hoe het groeit.
Ik ga voor de planten gebruik maken van Easylife Profito en Carbo. Wanneer dien ik daar mee te beginnen volgens jullie? Meteen, of eerst een paar dagen laten rusten ofzo?

Mooi begin.
Gelijk met de plantenvoeding beginnen, deze moeten tenslotte aan hun voeding komen en er zit ook nog geen nitraat in de bak.

Zeker een mooi begin. Nu alles de grond (substraat) uit kijken.

De nano led kun je misschien nog wat lager zetten. Dit omdat hij anders veel reflectie geeft. Zelf heb ik hem op de laagste stand, direct tegen het zwarte plaatje.
De bodem is dan maximaal verlicht. En er is dan weinig strooi licht om de cube heen.

Mooi hoor en je kunt wat voer verkruimelen voor de opstart.

Prachtig! Een achterwand zou inderdaad niet misstaan.

TonHageraats zei:
Mooi begin.
Gelijk met de plantenvoeding beginnen, deze moeten tenslotte aan hun voeding komen en er zit ook nog geen nitraat in de bak.
Gedaan. Eens kijken wat er gebeurt als ik gewoon de richtlijn op het potje volg.

biljoenblik zei:
Zeker een mooi begin. Nu alles de grond (substraat) uit kijken.

De nano led kun je misschien nog wat lager zetten. Dit omdat hij anders veel reflectie geeft. Zelf heb ik hem op de laagste stand, direct tegen het zwarte plaatje.
De bodem is dan maximaal verlicht. En er is dan weinig strooi licht om de cube heen.
Heb ik nu ook gedaan. Ik dacht dat als ik het te strak op het wateroppervlak zou doen dat de planten in de hoek dan misschien niet genoeg licht kregen maar het lijkt mee te vallen.

jessicapilon zei:
Mooi hoor en je kunt wat voer verkruimelen voor de opstart.
Dat idee had ik al. Ik heb een zinktabletje afgezonken wat ik normaal aan de Corydorassen voer.

Ik denk dat een tablet wel veel is zonder bewoners. dit zal denk ik gaan schimmelen. Tussen 2 vingers een klein beetje vlokvoer verkruimelen is voldoende hoor.
Ik weet niet welke garnalen je wil gaan houden maar altijd even voorzichtig zijn met de plantenvoeding ivm metalen die daarin zitten.

jessicapilon zei:
Ik denk dat een tablet wel veel is zonder bewoners. dit zal denk ik gaan schimmelen. Tussen 2 vingers een klein beetje vlokvoer verkruimelen is voldoende hoor.
Ik weet niet welke garnalen je wil gaan houden maar altijd even voorzichtig zijn met de plantenvoeding ivm metalen die daarin zitten.

Ik heb geprobeerd het tabletje eruit te vissen maar hij viel daarbij in duizend stukjes uit elkaar. Nou ja, ik heb er al wel een paar puntslakjes in gegooid dus die kunnen het zaakje wel opruimen.

Ik weet het nog niet zeker maar zoals het er nu voor staat ga ik waarschijnlijk gewoon vuur- of citroengarnaaltjes houden. En wat leuke slakken waarschijnlijk.

Ik heb trouwens de temperatuur overdag gemeten. 22 graden. Warm genoeg denken jullie?

Zo, een weekje verder.

puddlejumper006.jpg

Ik kan nog niet zeggen dat ik de planten erg vind groeien. Is het normaal dat het de eerste week nog niet echt groeit? Ik gebruik elke dag 0,6 ml Easylife Carbo en twee keer per week 1,5 ml Easylife Profito.

De temperatuur is intussen gestegen naar ruim 24 graden als gevolg van het warme weer. Misschien helpt dit de planten een beetje te laten aanslaan.

Planten hebben vaak wel een gewenning nodig dus ik zou het even afwachten. In de regel zit er ook niet heel veel licht boven een nano en dan is de groei ook wat minder.

jessicapilon zei:
Planten hebben vaak wel een gewenning nodig dus ik zou het even afwachten. In de regel zit er ook niet heel veel licht boven een nano en dan is de groei ook wat minder.

Ja, dat zat ik me nog af te vragen. Deze nanobak is 30 liter en het bijpassende LED-lampje is 5 watt en bedoelt voor "aquaria van 10-30 liter". Zou dat kunnen betekenen dat ��n zo'n lampje toch te weinig is?

Nee want ik heb boven de nano s van 30 liter een SF led of een merkloze zitten en die led s zijn maar 3-3,5W. Op zich is dat voldoende maar als je goede plantengroei wilt bereiken dan kan het wellicht te weinig zijn. Met de 3W van mij is het onvoldoende. Op het oog vindt ik je bakje redelijk goed verlicht.
ik zou het nog even aankijken en ook goed erop letten dat de waarden goed is. Beter gezegd of er voldoende voeding in je bak zit.

jessicapilon zei:
Nee want ik heb boven de nano s van 30 liter een SF led of een merkloze zitten en die led s zijn maar 3-3,5W. Op zich is dat voldoende maar als je goede plantengroei wilt bereiken dan kan het wellicht te weinig zijn. Met de 3W van mij is het onvoldoende. Op het oog vindt ik je bakje redelijk goed verlicht.
ik zou het nog even aankijken en ook goed erop letten dat de waarden goed is. Beter gezegd of er voldoende voeding in je bak zit.

Ik heb m'n testkoffer nog bij een vriendin liggen, maar als ik die terug heb zal ik inderdaad eens aan het testen slaan.

Geduld is een schone zaak bij aquariumhouden. 😛

Ja dat is waar. Je no3 en po4 moet voldoende zijn evenals co2 en plantenvoeding als je er het maximale uit wil halen. En dan speelt het licht natuurlijk nog een grote rol.

H�, krijg nou wat. Het groeit!

puddlejumper007.jpg

Ik kreeg al de indruk dat de Cabomba gegroeid waren maar nu ik m'n oude foto's terug zie zie ik dat m'n plantjes linksachter ook gegroeid zijn. Echt snel gaat het nog allemaal niet maar het begint wat te worden zo. Ik heb door drukte nog geen water kunnen testen, maar een simpele nitriettest moet er morgen wel even vanaf kunnen.
Overigens totaal geen algen.

Mooi bakje! Gaat vast leuk worden.

Goed nieuws en slecht nieuws. Ik heb water getest en ik vond geen nitriet. Ik heb vervolgens vijf japonicagarnalen gekocht als pioniers. Nu zijn we echter een dag verder en ik kan hoe goed ik ook zoek er maar drie vinden. Nou vond ik de glasplaat van deze Nanocube 30 niet perfect passen, is het mogelijk dat er twee tussenuit zijn gepiept via de kier?

puddlejumper008.jpg

De kier is op het breedste punt 6 millimeter.
Ik heb nog niet in de bak zitten peuren en dingen op z'n kop gezet, maar ik maak me hier eerlijk gezegd wel ongerust over.

Ziet er goed uit!
Het is inderdaad mogelijk dat deze zijn ontsnapt, daar dat deze beestjes ook een beetje op het droge kunnen kruipen, wanneer de waterwaarde niet juist zijn. Toch lijkt dit me sterk.
De combinatie cabomba en garnalen is ook niet altijd goed. Misschien dat ze hierdoor zijn gesneuveld?

DaveHee zei:
Ziet er goed uit!
Het is inderdaad mogelijk dat deze zijn ontsnapt, daar dat deze beestjes ook een beetje op het droge kunnen kruipen, wanneer de waterwaarde niet juist zijn. Toch lijkt dit me sterk.
De combinatie cabomba en garnalen is ook niet altijd goed. Misschien dat ze hierdoor zijn gesneuveld?

Je bedoelt dat ze in de bak mogelijk zijn overleden? Zo ja, dan had ik eigenlijk wel verwacht ergens een lijkje te zien. En dat heb ik dus ook niet gevonden. Ik heb al even rond de bak gekeken maar in een omtrek van een meter kan ik ze niet vinden. Als ze eruit gekropen zijn dan hebben ze ettelijke meters afgelegd, wat ze overigens volgens de aquariumspeciaalzaak ook kunnen.

Ik zou de Cabomba er dan ook uit doen. Ik heb ook bij alle nano s die ruimte maar nog nooit opgemerkt dat garnalen erdoorheen kruipen. het zijn meesters in het verstoppen dus misschien toch nog eens goed zoeken?

Zo, ik heb alles nog eens goed nagekeken maar ik blijf slechts drie van de vijf garnalen tellen. Ook nog eens goed onder m'n meubels gekeken of daar nog een lijkje lag, maar niks. Is het mogelijk dat de twee in het aquarium dood zijn gegaan en dat ze in ��n nacht volledig op zijn gegeten door de overige drie garnalen en de slakjes?

Wat betreft de Cabomba, ik lees inderdaad slechte verhalen over garnalen en Cabomba. Ik heb ze uit mijn grote bak dus ze zitten niet onder de bestrijdingsmiddelen dus het wordt alleen oppassen met snoeien. Ik haal ze er morgen wel uit. Is Vallisneria een mooi alternatief? Daar zitten de Japonica's in m'n grote bak ook altijd in.

Het zou wel kunnen dat ze ontsnapt zijn, of zijn er misschien plaatsen waar je ze niet/moeilijk kan zien?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan