Wat is er nieuw

Gaten in div planten + GSA

Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Leeftijd
27
Hoi medeforummers,

het Belgisch groen groeit de bak uit, maar de onderste en daarmee oudere bladeren krijgen tekenen van tekorten.
Het gaat vooral om de hygrophila polysperma en de hydrocotyle Leucophala.

Daarnaast ontstaat er op de onderste bladeren van lobelia mini en anubias wat groene spot algen.

wat voor tekorten zijn dit?
waterwaardes worden gestuurd op;
25 Nitraat
2-3 Fosfaat
25 CO2

helaas niet in staat om Fe/K te meten.

fotos;
IMG20241118120234.jpg
IMG20241118120309.jpg
IMG20241118120304.jpg
IMG20241122132743.jpg
IMG20241122132734.jpg
IMG20241122132751.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Meer info;
Verlichting is een Twinstar 60b 1900lumen
10h per dag aan.

staat op 1 klik gedimd, dus wanneer lineair gedimd wordt; 1600lm
ofwel 30 lumen per liter

Omdat de gaten alleen op bepaalde plaatsen van de planten zitten moet je eens gaan denken aan vraat. Misschien dat er dieren in je bak zitten die groen nodig hebben en dat niet in het voer vinden kunnen ze planten uitkiezen.

Volgens mij zie ik Anubia met baardalg en die krijgt vermoed ik teveel licht met 30 lumen.

Volgens mij zie ik Anubia met baardalg en die krijgt vermoed ik teveel licht met 30 lumen.

Klopt! die staat ook nog eens pal onder de lamp. Daar komt hoe dan ook wat baardalg op helaas. dat heb ik geaccepteerd! (;

Omdat de gaten alleen op bepaalde plaatsen van de planten zitten moet je eens gaan denken aan vraat. Misschien dat er dieren in je bak zitten die groen nodig hebben en dat niet in het voer vinden kunnen ze planten uitkiezen.
Er zitten zeker garnalen in, maar de gaten komen alleen in de oudere bladeren. Ook zijn ze bruinomrand, hierdoor vermoed ikzelf dat het om tekorten gaat ipv vraat

Ik ga er eigenlijk van uit dat dit normaal is. Hier heb ik dat ook bij oude bladeren.
De snelgroeiers die snoei ik dan flink, zodat het weer mooi uitloopt.
Of bij sommige soorten plant je de jonge toppen terug.

De plant groeit naar het licht, en creeerd voor zichzelf daarom schaduw op de onderste stukken, dus daar zijn de omstandigheden dan niet meer optimaal.

Denk maar aan een bos. Als je daar loopt, alleen de kruinen zijn groen. Voor de rest kale stammen.
Op een open plek, waar een boom is doodgegaan is het dan weer wel groen bij de grond.

Maar misschien dat @Cornelius nog een duit in zakje kan gooien.

Toch blijf ik hier denken aan vraat. Want de plant die ik meen te zien en die er het meest last van heeft is een Hydrocotyle leucocephala (Braziliaanse klimop). En dat is een plant die het juist zelfs in een minder verlichte bak goed blijft doen. Maar ik weet dat garnalen bij gebrek aan "groen" voedsel dit type bladeren graag kiezen voor hun benodigde voedselaanvulling. Daarom ook de vraag of je garnalen plantaardig voedsel krijgen in welke vorm dan ook?

Toch blijf ik hier denken aan vraat. Want de plant die ik meen te zien en die er het meest last van heeft is een Hydrocotyle leucocephala (Braziliaanse klimop). En dat is een plant die het juist zelfs in een minder verlichte bak goed blijft doen. Maar ik weet dat garnalen bij gebrek aan "groen" voedsel dit type bladeren graag kiezen voor hun benodigde voedselaanvulling. Daarom ook de vraag of je garnalen plantaardig voedsel krijgen in welke vorm dan ook?
Helemaal mee eens.

Ik heb ook de Braziliaanse klimop en heel veel mini-Japonica’s.

Mijn garnalen beschouw ik enkel als opruimploeg en zijn vooral nachts actief om niet ten prooi te vallen aan de maanvissen.
Ze krijgen dus ook geen specifiek voer maar wel amandel bladeren welke altijd aanwezig zijn.
De Braziliaanse klimop is ook volop aanwezig, de garnalen zitten in de lagere delen van deze plant en zijn zo goed beschut en buiten zicht, ze doen zich hieraan flink tegoed.

Voor mij prima, deze plant groeit veel harder dan ze kunnen opeten.

Laatst bewerkt:
Voedsel; Ik heb een vrij ruime hand aan granulaat en gooi er regelmatig (paar keer per week) wat algenwafers in voor de algeneter / garnalen. Ook voer ik in de week een diepvriesvoer. Al met al veel voedsel wat de garnalen kunnen pakken, hetzij wel wat meer dierlijke eiwitten.

Als jullie allemaal het houden op vraat / oudere plantjes etc, dan verander ik mijn plantenvoedingschema niet! Bedankt voor jullie input!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan