Wat is er nieuw

Gebarsten terrarium nog bruikbaar?

daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Leeftijd
21
IMG_9064.jpeg
IMG_9065.jpeg
Mijn nieuw terrarium (Habistat 60x45x60cm) is aangekomen en alles was perfect, tot mijn kat in volle snelheid tegen de openstaande deur is gelopen.

De kat is er met de schrik van afgekomen, het terrarium helaas niet. De onderkant en de deur zijn gebarsten. De deur kan ik goedkoop vervangen, maar de onderkant helaas niet… Ik vraag me nu dus af of het terrarium veilig te gebruiken is met een gebarsten paneel. Er komt geen watergedeelte in, buiten het water dat in de valse bodem verzamelt dan.

Als het niet veilig is zal ik jammer genoeg een nieuw terrarium moeten kopen.

Enorm jammer natuurlijk als iets gloednieuw kapot gaat maarja de kat kan er ook niets aan doen.

Bekijk bijlage 394488Bekijk bijlage 394489Mijn nieuw terrarium (Habistat 60x45x60cm) is aangekomen en alles was perfect, tot mijn kat in volle snelheid tegen de openstaande deur is gelopen.

De kat is er met de schrik van afgekomen, het terrarium helaas niet. De onderkant en de deur zijn gebarsten. De deur kan ik goedkoop vervangen, maar de onderkant helaas niet… Ik vraag me nu dus af of het terrarium veilig te gebruiken is met een gebarsten paneel. Er komt geen watergedeelte in, buiten het water dat in de valse bodem verzamelt dan.

Als het niet veilig is zal ik jammer genoeg een nieuw terrarium moeten kopen.

Enorm jammer natuurlijk als iets gloednieuw kapot gaat maarja de kat kan er ook niets aan doen.
Heb je geen uitgebreide inboedel verzekering of iets dergelijks? Zou gewoon eens informeren bij je verzekering. Misschien is ie wel gedekt.

Heb je geen uitgebreide inboedel verzekering of iets dergelijks? Zou gewoon eens informeren bij je verzekering. Misschien is ie wel gedekt.
Ik vrees van niet. Net aan mijn ouders gevraagd.

Lijm er anders gewoon een glasplaat tegen aan? Even een dag voor grofvuil wordt opgehaald een rondje doen door de buurt voor oude kastdeurtjes of kozijnen, of op bouwplaatsen even navragen of ze wat kunnen missen.

Ik denk als je van buiten af en evt van binnen ook een glasplaatje er tegen aan plakt dat het zeker wel goed moet komen, zeker zonder water gedeelte.

Het deurtje is waar de enkele scheur zit toch? Ook daar zeg ik klein plaatje glas erachter lijmen en prima te gebruiken

Lijm er anders gewoon een glasplaat tegen aan? Even een dag voor grofvuil wordt opgehaald een rondje doen door de buurt voor oude kastdeurtjes of kozijnen, of op bouwplaatsen even navragen of ze wat kunnen missen.

Ik denk als je van buiten af en evt van binnen ook een glasplaatje er tegen aan plakt dat het zeker wel goed moet komen, zeker zonder water gedeelte.

Het deurtje is waar de enkele scheur zit toch? Ook daar zeg ik klein plaatje glas erachter lijmen en prima te gebruiken
Ik heb nog wat schroot glas liggen en ga het inderdaad tegen de wand aan kitten. Voor de deur heb ik al een vervanging besteld, hij was nog stevig maar ik vond het er gewoon niet uitzien haha.
Ik heb vanachter in de tuin een collectie aan stronken en takken die ik met de tijd heb verzameld, en ik heb enkele fraaie stukken uitgekozen. Ze zijn echter heel zwaar en ik heb schrik dat het terrarium het niet gaat kunnen houden, zeker met de gebarsten bodem nu. Zou het werken om een constructie maken met steunbalkjes, zodat er geen druk op de zijkanten komt of denken jullie dat het gewicht toch niet echt een probleem is?

• Leuk
Waarderingen: M075
Je kan natuurlijk onder de bodem wat glas latjes plaatsen of een plaatje erop en eronder, dan zou ik het persoonlijk wel vertrouwen.

Denk erom dat niet zomaar alles vanuit de tuin in een terrarium kan, tenzij je misschien voor een natuurgetrouw terrarium gaat en niet bang bent dat het mis gaat.

Ik weet dat bij een aquarium al het hout eerst wordt behandeld met stikstof en/of goed uitgekookt wordt. Bepaalde houtsoorten geven ook stoffen af die schadelijk kunnen zijn in zon kleine ruimte als een terrarium/aquarium.

Je kan natuurlijk onder de bodem wat glas latjes plaatsen of een plaatje erop en eronder, dan zou ik het persoonlijk wel vertrouwen.

Denk erom dat niet zomaar alles vanuit de tuin in een terrarium kan, tenzij je misschien voor een natuurgetrouw terrarium gaat en niet bang bent dat het mis gaat.

Ik weet dat bij een aquarium al het hout eerst wordt behandeld met stikstof en/of goed uitgekookt wordt. Bepaalde houtsoorten geven ook stoffen af die schadelijk kunnen zijn in zon kleine ruimte als een terrarium/aquarium.
Bij mijn aquaria zou ik nooit hout van buiten gebruiken omdat het gaat rotten en dat verpest de waterwaarden. In mijn ander terrarium heb ik hout van mijnzelfde stapel gebruikt en er zitten geen dieren in, maar het hout zelf doet het nog steeds perfect na ondertussen al wat jaren denk ik? Er zit niks van sappen of geur aan, en het is geen walnoot/kersenhout. Ik maak me persoonlijk niet al te veel zorgen om diertjes die meekomen, ik heb nog nooit een echt schadelijke pest gehad door het hout, en een spinnetje ofzo maak ik me geen zorgen over. Ik ga een glasplaatje er tegenaan kitten en hopen dat het goed komt. Voor het hout ga ik vgm een constructie maken om het een beetje recht te houden zonder dat het op de zijkanten rust.

• Leuk
Waarderingen: M075
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan