Wat is er nieuw

Gelatine achtige laag/schimmel in stock oplossing

Matts

Well-known member
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
33
Heeft iemand een idee waarom mijn stockoplossing met KNO3 (78g), MgSo4 (46g) op 1liter deze schimmel bijna gelatine achtige laag vormt?
In de oplossing zit verder ook kaliumsorbaat wat schimmel zou moeten voorkomen volgens planted box.

De laag komt terug van zodra ik deze verwijder, ook vormt er een wolkige schimmel in de vloeistof zelf en een zwarte aanslag in de doseerslang.
Ik heb de oplossing nu weggedaan, de container schoongemaakt en slang vervangen maar voor ik een nieuwe oplossing maak zou ik graag weten wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Mag je magnesiumsulfaat en kaliumnitraat misschien niet mengen of zit het probleem ergens anders?

Bemesting.jpg

Blijkbaar zijn er schimmels (ik vond iig de A. terreus) die Nitraat kunnen dissimileren tot nitriet/ammonium. De pH beïnvloeden in de stockoplossing is denk ik een goede mogelijkheid. Ligt er natuurlijk wel aan wat je waterwaarden zijn qua pH en KH en hoeveel ml je doseert met je nitraat, zodat je niet indirect ook je aquarium gaat aanzuren. Een scheutje easycarbo in de stockoplossing werkt denk ik ook al wel als een goede fungicide.

In de instructies van planted box staat dat je best een klein scheutje azijn toe voegt.

pH verhogen of verlagen werkt. Azijn, fosforzuur, citroenzuur, allemaal goed om de pH te verlagen. Of kaliloog / natronloog om de pH te verhogen.
bij een pH> 12 of < 4 weinig kans op schimmels.
Catapa bladeren erin kieperen kan ook helpen.
De doseringen in je aquarium zijn waarschijnlijk zo klein dat je niet merkt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan