Wat is er nieuw

Gewond/ziek

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaria17
  • Startdatum Startdatum
A

aquaria17

Guest
��n van mijn kegelvlekbarbeeltjes heeft een kapotte buik. Ook zwemt ie af en toe ondersteboven. Duidelijk niet gezond. Maar ik heb geen mogelijheid hem uit het aquarium te halen en in quarantaine te doen. Hij eet verder wel goed en is gewoon actief. Wat is wijsheid, laten zitten of uitvangen en een einde maken aan zijn leven? Hoe ik dat ook doen moet. Het gaat me vooral om de gezondheid van de andere vissen, wil niet dat die ook ziek worden.

Oei oei....
Om te weten wat de oorzaak is, en dus ook of je andere vissen gevaar lopen, is het voor de forummers van belang te weten wat de omstandigheden zijn:
waardes, temp, bestand, hoe lang is dit gaande? foto's helpen ook veel!

W.b. de euthanasie, hier op het forum zijn regelmatig de onderstaande methodes genoemd:
Hamer
Haal de betreffende vis uit het water en leg hem op een stevige ondergrond, sla hem vervolgens hard met de hamer op zijn kop. Indien goed uitgevoerd is er maar ��n slag nodig om de vis te doden.

Kruidnagelolie
Kruidnagelolie wordt ook gebruikt om vissen te verdoven (bijvoorbeeld bij het knippen van de tanden bij bepaalde kogelvissen) en in hogere dosering om bij vissen euthanasie te plegen.

Ik heb deze vis pas sinds kort, namelijk een week nu. Ik zag al direct dat hij hier last van had. Hij komt dus zo slecht bij de winkel vandaan. Terugbrengen is geen optie, daar is de winkel te ver weg voor. Een foto maken lukt niet goed, daar is de verwonding niet op te zien. Maar hij ziet er naar mijn idee uit alsof ie z'n buik ergens aan heeft open geschuurd. Ik dacht eerst die hij direct dood zou gaan, maar hij doet het dus nog aardig. Vrees dus alleen voor mijn andere vissen.

Misschien buikwaterzucht? of vissen tbc?
Ik zou hem uit zijn lijden verlossen en de komende tijd goed waterwisselen en de waardes en vissen in de gaten houden....

ik zou hem ook een tik geven, als z'n buik open ligt en hij niet goed kan zwemmen voelt de vis zich vast niet prettig.... Ook even water verversen, waardes meten en de rest van het bestand goed in de gaten houden zoals kouwtje al zegt.

Oke bedankt voor de reacties. Heb de vis uit zijn lijden verlost. Waardes even gemeten:
Co2: 14 mg/l
No3: 10
No2: 0
Gh: 16
Kh: 6
Ph: 7,2
Cl2: 0
Po4: 0,5

Waardes zijn dus goed. Zal de vissen nu verder goed in de gaten houden!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan