Wat is er nieuw

gezellig gezelschap Rio 125 van Rudy de Wit

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rudy de Wit
  • Startdatum Startdatum
R

Rudy de Wit

Guest
Vandaag het nieuwe aquarium Rio 125 gekocht. Komende dagen de overige spullen aanschaffen zoals grind, achterwand, planten, hout en een externe filter.

Leuke idee�n en tips zijn altijd welkom ;-)

Ik ben benieuwd naar je eerste foto s hoor.

Morgen komt de foto. Ik moet deze nog eerst op de PC zetten. Zo vanaf mijn telefoon lukt het helaas niet om te uploaden.

Altijd leuk een nieuw bakje!

En foto kun je (als je photobucket gebruikt) gewoon via een mailtje of app uploaden.

Rudy de Wit zei:
Morgen komt de foto. Ik moet deze nog eerst op de PC zetten. Zo vanaf mijn telefoon lukt het helaas niet om te uploaden.

Alleen nog opgezet. maar hierbij een foto 😀
Vanavond eens kijken hoe de filter eruit moet 😉

IMG_20140519_221021_zpso7fkohxn.jpg

Ben benieuwd!
Heb de mijne ook pas opgestart.
De filter is er makkelijk uit te snijden met een broodmes. (Hebben wij gedaan)

Deesje zei:
Ben benieuwd!
Heb de mijne ook pas opgestart.
De filter is er makkelijk uit te snijden met een broodmes. (Hebben wij gedaan)

Net het filter met succes eruit gekregen. Komende week eens kijken waar ik het grind, hout, achterwand en externe filter ga scoren. Waarschijnlijk bij Coenen in Best. Ik kom zelf uit Eindhoven 🙂

Niet naar coenen gaan! Veel te duur! Daar ben ik ook geweest en was erg veel geld kwijt. �220 voor een zak grind van 25kg, een emmer voedingsbodem, drie stukken hout en twaalf plantjes. Vooral de planten daar zijn te hoog geprijsd, als je kijkt naar de kwaliteit er van. Je kan beter naar aquariumcentrum helmond gaan als je eindhoven woont. In eindhoven zit geloof ik ook een goede en betrouwbare zaak, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat coenen een schitterende zaak is, waar de gevorderde aquariaan hele leuke dingen kan vinden, maar een beginner laten ze daar gewoon de hoofdprijs betalen voor dingen die je ergens anders goedkoper van vinden. (Ik weet natuurlijk niet of je een beginner bent, maar ik dacht ik meld het even.)

Coenen is een super zaak! Maar haal er niks anders als vissen..
Al het overige is gewoon te duur.
Dit kun je beter gewoon bestellen

Dat wou ik maar zeggen. Voor alle informatie over vissen, welk filter het beste is, wel of geen voedingsbodem etc. etc. kan je hier op het forum terecht. Het duurt dan wel een paar dagen voor je alles weet wat je moet en wilt weten, maar dan heb je een eerlijk antwoord van mensen die geen geld aan je hoeven te verdienen en die je echt willen helpen. Meningen zullen vaak verschillen en sommige antwoorden zullen niet al te vriendelijk overkomen en je zal teleurgesteld worden, maar je houdt er een goed uitgebalanceerd aquarium aan over, waar je jaren aan plezier van zult hebben!

Ik ben nog een beginner.

Bedankt voor de tips/waarschuwingen. In Helmond was ik niet bekend zal eens opzoeken. Ik zie op het forum dat zwart grind van hornbach hoog aangeschreven staat en dat waterplanten online besteld woorden. Zal er deze week eens een ei over leggen 😉

planten zijn inderdaad vaak het goedkoopst op de 2 bekende aquariumplanten sites, en ik vind de kwaliteit ervan erg goed. je bodem kun je ook afstemmen op de vissen die je wil gaan houden. als je bijv. graag een dwergcichlide zou willen houden, is zand een betere keuze. is ook totaal niet duur, gewoon filterzand. als je geen achterwand in de bak zet, zou ik de achterkant zwart verven of zwarte folie/zwarte plaat achter de bak doen.

ben benieuwd wat je er van gaat maken!

wel 1 tip.. koop niet zomaar vissen die je leuk lijken en prop die bij elkaar en neem de adviezen die je krijgt in de winkels niet te serieus. kijk rustig rond welke vissen je leuk vind en zoek op (verschillende) sites alvast informatie, zodat je een goed visbestand krijgt met vissen die op dezelfde temperatuur en waterwaardes gehouden moeten worden. op deze manier voorkom je een boel drama en hebben je vissen het ook beter.

Ik persoonlijk kom vaak bij aquariumcentrum helmond, aardige man met goed verstand van zaken.
Heevis in Eindhoven is ook leuk!

Waarschijnlijk eind van de dag even langs aquariumcentrum Helmond om een JBL e901 filter te halen. Zijn er leden bij met ervaring van deze filter? Ook het filter medium is dat iets?

verder zal ik daar ook meteen kijken voor een mooie achterwand en bodemvulling (grind). Er zullen wel bodem vissen in komen dus ben er wel bewust van dat het grind niet puntig mag zijn.

Op dit moment heb ik nog enkele guppen in mijn huidige aquarium zitten met 5 garnalen en 2 kleine algeneters

garnaal_zpsad46502a.jpg

Siamesealgeneter_zpsff165428.jpg

Een e901 op een 80cm bak? Te veel van het goede als je mij vraagt. Een e701 is reeds meer dan genoeg.

~ Ivo

Hallo allemaal,

Vandaag wat spullen in huis gehaald om de komende dagen mee aan de slag te gaan. Deze avond de achterwand geplaatst en daar zal morgen de foto's van komen i.v.m het gebrek aan voldoende licht.

Ben op dit moment aan het ori�nteren naar planten, vooral het hoe en wat vind ik persoonlijk erg lastig om te bedenken. ik ben op een site terecht gekomen waar ze starterspakketten aanbieden met layout voorbeeld. Misschien niet heel erg origineel, maar denk wel dat het onderstaand pakket gaat worden. Ben van mening dat ik op later stadium nog altijd nieuwe planten kan toevoegen dan wel verwisselen.

Starterspakket

@Mascha&Ivo: het is wel de jbl 901 geworden. Ik ben van mening beter wat over capaciteit, terug schroeven van de capaciteit kan altijd nog maar erbij betekend extra filter.

Gister de achterwand geplaatst.

IMG_20140521_194903_zpslhocqmp2.jpg

IMG_20140522_072910_zpsudsowjad.jpg

Mascha&Ivo zei:
Een e901 op een 80cm bak? Te veel van het goede als je mij vraagt. Een e701 is reeds meer dan genoeg.

~ Ivo

Inderdaad Ivo, uit ervaring weet ik dat een e701 meer dan voldoende stroming geeft in een rio125.

Wat ik ook een beetje vreemd vind, je betaalt voor een interne filter en vervolgens sloop je het eruit.

Kon je dan niet beter een kale bak kopen?

het is nu telaat, maar heb jij een webshop of iets degelijks waar ik dan dezelfde bak als de rio125 kan krijgen zonder de filter? hierbij ook de lichtback en kast en kleur.

vandaag weer wat gedaan aan het nieuwe aquarium. grind gewassen en de filter aangesloten. De plantjes zijn in bestelling en hoop ik morgen dan wel dinsdag binnen te hebben. Moet nog opzoek naar een mooi stukje hout en dan kan het aquarium gaan indraaien.

Heb er zin in!

IMG_20140525_142200_zps3etnm6xq.jpg

Mooi achterwandje hoor, ik ben benieuwd!

Ik ben benieuwd, ga dit wel even volgen 🙂

Gister de plantjes binnen gekregen en vandaag de inrichting gedaan. Water bijgevuld en de bacteri�n erbij gedaan. Filter loopt en nu rustig wachten 😉

Moet alleen nog een stukje hout vinden, lijkt met wel zo mooi.

Ow wacht ik kan nu gaan nadenken welke vissen erin kunnen 🙂

IMG_20140531_133950_zpssg8dmwjx.jpg

IMG-20140531-WA0020_zps8zp51cep.jpg

het zal nog even nodig hebben om helder bij te trekken 😉

Gister mijn Rio 125 opgestart. Vandaag zie ik dit op de bladeren. Iemand een idee wat dit is? Witte schimmel of alg soort?

IMG_20140601_203738_zpsoni0hhqq.jpg

Ook nog even een totaaltje na 1 dag. Is al aardig opgetrokken. Een stukje hout ligt in een bak met water voor links in de bak. Misschien morgen avond in de bak plaatsen
IMG_20140601_210402_zpsreeuagmc.jpg

Mooi project.
Veel planten voor aquariums worden boven water gekweekt en als ze in de bak komen te staan vindt er een proces plaats en veranderd de plant naar een onder water vorm,de oude bladeren sterven af waardoor je eerst dit soort dingen ziet.
Weet je de naam van de plant?

Seabait zei:
Mooi project.
Veel planten voor aquariums worden boven water gekweekt en als ze in de bak komen te staan vindt er een proces plaats en veranderd de plant naar een onder water vorm,de oude bladeren sterven af waardoor je eerst dit soort dingen ziet.
Weet je de naam van de plant?

Volgens mij is dit de
'Lobelia cardinalis'

Voor de liefhebbers heb ik hieronder nog een layout schets en de gebruikte planten die in het aquarium gebruikt zijn. Het stukje hout komt er vanavond in.

layout_zps7ab97697.jpg

1. Ceratopteris thalictroides
2. Hygrophila polysperma
3. Elodea densa 2x terracotta
4. Gymnocoronis spilanthoides
5. Ludwigia mullertii
6. Lobelia cardinalis
7. Heteranthera zosterifolia
8. Cryptocoryne wendtii bruin
9. Anubias nana mini

Zie ik nu dat je de Anubias in de bodem hebt geplant?

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Zie ik nu dat je de Anubias in de bodem hebt geplant?

~ Ivo

Euhh... Ja...

Is dit een drijver dan? Dacht van niet.

Nee is geen drijver idd maar een plantje wat je beter op een steen of stuk hout kan vastmaken want de wortelstok gaat rotten als deze in de bodembedekking zit waardoor het plantje sterft.

owkee, dus de Anubias nana mini kan ik beter op het stuk hout vast maken. Er is deze avond hout bij gekomen zoals jullie kunnen zien aan het totaaltje hieronder. Daarbij heb ik de Anubias nana mini tussen de 2 stronken ingeklemd. Ik wil jullie hartelijk danken voor de oplettendheid en de tip! zo forum als dit is dan super voor een beginner. Thanks!

bak draait nu 2 dagen. Vanaf wanneer is het interessant om de water waardes te gaan meten?
IMG_20140602_212235_zps36mtys4e.jpg

Ik zit nu rechts voor wel met een 'kale' plek. Mogelijk in de toekomst een mosbal of halve kokosnoot.

Als je hem gewoon 3 weken laat indraaien is het in mijn ogen dan pas de moeite waard om te meten, kijken of alles ok is om de eerste vissen te introduceren. heb je al een beetje voer verkruimeld in de bak? helpt je bacteri�n wat op gang.

Zal ik binnenkort eens doen, die tip heb ik idd al elders ook gelezen.

heb je al een idee wat voor vissen je er in wil?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan