Wat is er nieuw

Gezelschap 80cm van Alleshond

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alleshond
  • Startdatum Startdatum
A

Alleshond

Guest
Mijn aquarium (120 ltr) die ik heb staan sinds dec 2013.

Het is mijn 1ste aquarium en het idee was om er een Azie biotoop van te maken, maar er is toch heel wat in gekomen wat niet uit dit continent komt, dus een biotoop is het niet te noemen en ik heb het idee los gelaten.

Vandaag eens geprobeerd om er foto's van te maken. Jemig wat zijn vissen lastig om op de foto te zetten!

Dit is wat ik er tot nu toe van heb kunnen maken:

Corydoras (loreto)
ORt58f7Gn1FFem1XUSWxh2sya5BIiqi-.jpeg

Pareldanios

Diamant goerami, man (vrouw wilde niet op de foto..)

De hele bak

Cory's en mannelijke endler gup

Garnaaltje

Tetra en 2 man-guppen

Kleine corydora's (weet naam niet)

En mijn 2 favoriete vissen; synodontis petricola.
4qvVFZ_xUTEXuUFitjVDmf68HghUO4G_.jpeg

Tips en idee�n voor foto's of voor het aquarium zelf zijn overigens altijd welkom 🙂

Bijvoorbeeld aanvulling voor het vissenbestand? Ik ben op zoek naar kleurrijke vissen die gek zijn op jonge guppen omdat er heel erg veel jongen rondzwemmen en ik de guppen populatie graag klein wil houden.

Nog eentje, man en vrouw goerami samen in beeld
l4ldcvpOB9R11yxqpc2Xew7QH-hoJvJ0.jpeg

Leuke bak, niet helemaal in mijn ogen het juiste bestand maar hier kunnen andere je ook mee helpen, Enkel ben ik bang dat je voor de synodontis petricola best een nieuw onderkomen kunt zoeken. Nogmaals ben er niet 100% zeker van maar meen dat hun pH richting de 9 moeten zijn. en dat zullen de andere niet waarderen.

Komt uit het Tanganyika Meer en ze worden toch nog 10 Cm.

Qua wat erbij ik zou er op moment niks bij doen eerst even kijken of wat je hebt eigenlijk wel samen gaat.

Mooi
Maar een tip de valeseneria moet je niet zo snoeien

Dank! 🙂
In de winkel zeiden ze dat synodontis petricola prima in deze bak konden... 🙁

Hoe kan ik de valeseneria dan beter wel snoeien? En voor wat betreft de andere planten? Want ze worden allemaal wat groot...

Ziet er al leuk uit! Die kleine corydoras zijn de corydoras pygmaeus 😉

Je moet de snoeien door het blad van de valeseneria helemaal onderaan af te knippen

Wat zien je pareldanio's aka galaxy's er mooi uit!

Prachtige bak....

Heb ook twijfels over het visbestand.
Wat is het totale visbestand nu?

Neem in elk geval van mij aan dat je vanaf nu nooit meer gaat luisteren naar de verkopers in de winkels. Zij smeren je werkelijk vanalles aan. Een vis van 50 cm past natuurlijk wel in een 80 cm bak, maar of dit dan een juiste manier van houden is...
Nee dus.
In de winkel weten ze vaak helemaal niks, ze roepen maar wat..

@Felix,

Bedankt dacht al ben ik nu de enigste die het ziet.
En topic starter de meeste viswinkel willen verkopen.

Geef ons eens lijst met je bestand,waterwaarden etc.

Bedankt. Ik begrijp dat ik niet meer op adviezen uit de winkels af moet gaan.

Het vissenbestand van nu:

2 slaketende slakjes (helena..)
Ongeveer 15a20 volwassen garnalen
3 corydoras pygmaeus (wil er een paar bij)
5 corydoras loreto
1 koppel diamant goerami
4 gup mannen, 6 gup vrouwen (endler guppen)
4 pareldanios/galaxy's (zou ik er ook een paar bij willen)
1 'verdwaalde' blackmolly man, die een nieuwe woning zoekt 😉
2 synodontis petricola's.
Ik zou het echt jammer vinden als blijkt dat ik die niet kan houden..

Iemand adviseerde mij een kogelvisje die in zoet, helder water kan (die de baby guppy's mag gaan eten..), maar iemand hier vertelde mij dat die bedreigd zijn, dus dan denk ik beter van niet?

Waterwaarden die ik net even gemeten heb met zo'n eenvoudige 5in1 strip (niet heel precies af te lezen dus):

PH 7,5 - 8,5
KH 16,8 (300?)
GH 4,2 (75 / soft)
Nitriet 0
Nitraat > 20

1x per week ververs ik 10% water.
Het filter heb ik nog niks mee gedaan, zal het binnenkort denk ik een keer schoon moeten maken?

De plantjes:
Ludwigia (rechtsvoor)
Cryptocoryne (midden/links achter)
Hygrophila angustifolia(rechtsvoor)
Hygrophila polysperma (daarnaast)
Hygrophila compacta mini (alleen istie niet zo mini meer.. hoe kan ik deze het beste kleiner maken?)
Cryptocoryne (midden achter)
Rechtsachter staat waterpest en hoornblad
En linksachter, die grootste, weet ik even niet hoe die heet.
Valeseneria (midden)

Bedankt alvast voor de adviezen 🙂

Alleshond zei:
Ik zou het echt jammer vinden als blijkt dat ik die niet kan houden.
Afhankelijk van de combinaties moet je in een 80cm, 120 liter bak, toch eigenlijk echt denken aan max. 4 vissoorten (daar staan de slakken en garnalen dus buiten). Nog los daarvan heb je zeker 2 soorten die eigenlijk te groot worden voor 80cm, de Diamantgourami en de Synodontis. Het moge dus duidelijk zijn dat inkrimpen dan uitbreiden eerder het verstandige om te doen is.

Alleshond zei:
Het filter heb ik nog niks mee gedaan, zal het binnenkort denk ik een keer schoon moeten maken?
Filter schoonmaken hoeft niet zo vaak en moet zeker niet te grondig. Het uitspoelen of vervangen van de filterwatter is vaak ingreep voldoende. Welk filter heb je trouwens?

Alleshond zei:
De plantjes:
(..)
Hier het goede nieuws: je hebt een aardig plantenbestand met schuilplekjes te over voor je dieren.

~ Ivo

Mijn filter: eheim 2213

Buitenom wat wel en niet kan, het ziet er allemaal schitterend uit, zowel je bak als je bewoners!

Dankje!! 😀

Wat zouden jullie adviseren als vervanging van de diamantgoerami's?

De synodontis houd ik nog even tot dat ze wat groter zijn, kan ik nog even van ze genieten.

Daar merkte ik al wat over op:
Mascha&Ivo zei:
Alleshond zei:
Ik zou het echt jammer vinden als blijkt dat ik die niet kan houden.
Afhankelijk van de combinaties moet je in een 80cm, 120 liter bak, toch eigenlijk echt denken aan max. 4 vissoorten (daar staan de slakken en garnalen dus buiten). Nog los daarvan heb je zeker 2 soorten die eigenlijk te groot worden voor 80cm, de Diamantgourami en de Synodontis. Het moge dus duidelijk zijn dat inkrimpen dan uitbreiden eerder het verstandige om te doen is.
Ik bedoelde hier: inkrimpen is het verstandige om te doen, uitbreiden niet.

~ Ivo

Ja, ik kan me voorstellen dat het wegdoen van zulke vissen aan je hart gaan.
Misschien een grotere bak kopen?
Ik heb weinig verstand van vissenbestanden, heb zelf ook advies moeten vragen.
Maar ik zou het ook niet leuk vinden om die mooie vissen weg te doen, en dan, waar moet je ermee naar toe.
Ik zou ook niet uitbreiden, maar als je ze niet kwijt kan , zou ik als ik jou was er zo goed mogelijk voor zorgen, meer kan je niet doen 😉

Een grotere bak gaat er ooit nog wel komen, maar voorlopig nog even niet, eerst deze eens goed draaiend zien te houden 🙂

Maar oke, als ik dus de goerami's en synodontis weg doe, dan zit ik nog steeds met het probleem dat de guppen populatie te hard gaat. Ik vind een paar mooi gekleurde endler guppen wel leuk, maar wil geen enorme school.

Ik heb dan over:
2 kleine soorten corydoras
Klein schooltje volwassen guppen.
4 galaxy's

Kan er dan echt niet een iets groter koppeltje bij die als blinkvanger en jonge gupeter kan dienen die wel in dit formaat bak kan?

Als ik uit ga van 1cm vis per liter wat ik wel eens gelezen heb, zou ik in deze 120ltr bak toch zeker wel 70cm vis kunnen hebben toch? Met dit groepje zit ik op nog geen 25cm..?

Je zou wat rouwtetra's kunnen toevoegen ( 6 stuk) die ook de populatie guppen in bedwang kan houden.
Ze eten niet alles op, maar wel veel.
De galaxy's kunnen uitgebreid worden naar 10 stuk, het zijn ook schooldieren, dus is 4 stuks weer te weinig.
Ja, ik zeg het, ik ben niet zo goed in vissenbestanden, maar misschien weet iemand anders nog raad.

Je kunt ook gewoon de vrouwlijke guppen weg doen (Verkopen,gratis weg geven) en enkel de mooi mannelijke over houden zo krijg je ook geen nakweek meer. en zolang je voor gebroken zichtlijnen zorgt zullen de mannen elkaar met rust laten.

Ga van 2 soorten corydoras terug naar een groep (10 stuk).
Vul de galaxy's aan tot 10 - 15.

en als je dat gedaan hebt maak dan een topic aan bij visbestand en wie weet kunnen wij je eventueel nog wat leuke ideeen geven over een koppel vormer die in je bestand past.

Onthoudt het is nie zomaar ow ik koop die en die en dan doe ik hem in het aquarium. Let op de waterwaarden van elke vis en waar hij vandaan komt.

Ik zou enorm graag je Synodontis overnemen alleen past hij niet in mijn bestand

Ik heb in de 80cm ook enkel mannelijke Endler guppen over gehouden. Die laten elkaar zonder vrouwen erbij wel met rust hoor. Ik heb er nu 4 of 5 inzitten dacht ik en dat gaat prima.

Je beperkt de dieren daarmee wel in hun natuurlijke gedrag (bij guppen is dat veel voortplanten) en dat is niet iets wat je volgens mij moet willen. De rouwtetra's die Astrid noemt worden om die reden vaak aangeraden. Daarnaast zijn het leuke diertjes, mooi blikvangertje voor een 80cm.

~ Ivo

Inmiddels 4 maanden verder staat dit aquarium er zo bij:

8ZLNrayFCyA7b2SJf1qyWOQgNqT73hCs.jpeg

Er zit nu in:
6 galaxy's
6 tetra's
5 rouwtetra's
2 synodontis petricola
+- 25 garnalen

Misschien dat er nog een paar ringband snoekjes bij komen, want bovenin is het heel stil.

Leuk! 😀

Bevallen de rouwtetra's? 🙂

~ Ivo

Ik heb ze nog maar 3 dagen, ze zijn leuk. Al blijven er 2 wat bleekjes, beetje gestrest misschien nog?

Ik heb trouwens net een artemia kweekbakje aan gezet, ik ben benieuwd of het gaat werken.

Foto1k0-SFHD77U7.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan