Ik ken de naam Darwin zout niet, ik haal zelf fijn zeezout (zonder jodium) in de reformzaak. Er zijn ook forumleden die Salina gebruiken.
Zoutbad is simpel, maak op dag 1 oplossing van 20 g zout /liter water in een curverbox o.i.d. (in mijn box doe ik 3 liter water) en laat de vis daar voorzichtig in zakken. 3 minuten erin laten en terugzetten in aquarium (of quarantaine/observatiebak). Trek baantjes met de vis door het water en houd hem met de kop bij de filteruitstroom totdat hij goed ademt en weg wil zwemmen. Op dag 2 herhalen, nu met 25 g per l. Op dag 3 30 g per l. als de vis dat verdraagt, anders kuur van 5 dagen afmaken met lagere dosering.
Zoutbad pas je toe bij infectie, zowel bacterieel als parasitair, in beginstadium,niet gebruiken bij diepe open zweren. In Japan maakt men dan een cacaobad door pure cacaopoeder (blooker, van houten o.i.d. dus zonder suiker) op te lossen in een klein beetje kokend water en toe te voegen aan quarantainebak (1 theelepel op 30 liter water) en de vis daar 3 dagen in te laten zwemmen. De bak moet goed belucht worden! Dit gebruiken ze ook als er sprake is van oedeem (buikwaterzucht). Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd (ik las dit te laat helaas) maar het schijnt te werken.