Wat is er nieuw

Goudvis ziek

• Onderwerp starter Onderwerp starter SamB
  • Startdatum Startdatum
S

SamB

Guest
Ik heb een goudvis apart in een aquarium gezet. Bij zijn staartvin zit een soort harde witte spierachtige met bloeduistortingen aan de zijkanten (het steekt niet uit als een huidworm). Hij eet en zwemt normaal.Waterwaardes zijn goed, ververs water regelmatig, er zitten geen plantjes en geen grind/steentjes/zand in de normale bak waar die zat (kale bak met verstop plekken, filter, zuurstofsteen) Kan iemand mij helpen wat deze goudvis mankeert en hoe ik dit moet behandelen.

Bijlagen

• 20200625_214136.jpg
    20200625_214136.jpg
    67.6 KB · Weergaven: 116
  • 20200625_112742.jpg
    20200625_112742.jpg
    200.4 KB · Weergaven: 109
  • 20200625_105702.jpg
    20200625_105702.jpg
    181.1 KB · Weergaven: 108
mss kan een filmpje duidelijker zijn dan wat wazige foto's.
Maar mij lijkt dat microscopisch onderzoek nodig is om te weten wat er aan de hand is

Met de 7 anderen gaat het goed. Het is alleen deze vis. Hy komt gezond over, zwemt goed, eet goed, ziet er ook goed uit. Zijn staartvin ziet er ook goed uit, alleen voor dit stukje. Had hem even eruit gevist en goed bekeken. Het is hard en komt niet los, lijkt op een spiertje. Kan het zijn dat hij zich bezeerd heeft ? Een paar van de andere vissen zwemmen vaak achter m aan.

Om je zo goed mogelijk te helpen, zou het handig zijn om op al deze vragen antwoord te geven.

• Wat is je bakmaat ?
  • Hoelang draait de bak ?
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
  • Wat zijn de medebewoners ?
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
  • Hoelang heeft de vis het al ?
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
  • Heb je een foto van de symptomen?

????

De goudvis die ik apart gezet heb is helaas overleden. Heb gelijk de andere goudvissen gecontroleerd die hebben geen verschijnselen. Zien er goed uit, eten en zwemmen goed. Heb wel gelijk ongeveer 60% water ververst. Ik wil Darwin zout halen, las dat dit helpt ziekte te verkomen/behandelen. Iemand ervaring ermee zo ja hoeveel eetlepels/theelepels per 50ltr water?

Ik ken de naam Darwin zout niet, ik haal zelf fijn zeezout (zonder jodium) in de reformzaak. Er zijn ook forumleden die Salina gebruiken.

Zoutbad is simpel, maak op dag 1 oplossing van 20 g zout /liter water in een curverbox o.i.d. (in mijn box doe ik 3 liter water) en laat de vis daar voorzichtig in zakken. 3 minuten erin laten en terugzetten in aquarium (of quarantaine/observatiebak). Trek baantjes met de vis door het water en houd hem met de kop bij de filteruitstroom totdat hij goed ademt en weg wil zwemmen. Op dag 2 herhalen, nu met 25 g per l. Op dag 3 30 g per l. als de vis dat verdraagt, anders kuur van 5 dagen afmaken met lagere dosering.

Zoutbad pas je toe bij infectie, zowel bacterieel als parasitair, in beginstadium,niet gebruiken bij diepe open zweren. In Japan maakt men dan een cacaobad door pure cacaopoeder (blooker, van houten o.i.d. dus zonder suiker) op te lossen in een klein beetje kokend water en toe te voegen aan quarantainebak (1 theelepel op 30 liter water) en de vis daar 3 dagen in te laten zwemmen. De bak moet goed belucht worden! Dit gebruiken ze ook als er sprake is van oedeem (buikwaterzucht). Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd (ik las dit te laat helaas) maar het schijnt te werken.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan