Wat is er nieuw

Goudvissen zijn lusteloos, eten niet, vellen hangen erbij..

• Onderwerp starter Onderwerp starter 69ya
  • Startdatum Startdatum
6

69ya

Guest
Hallo,

Ik heb sinds 3 dagen 2 goudvissen in een aquarium buiten in de schaduw staan. Deze gaan over enkele dagen die vijver in, die is dan gereed.
Ze staan in de schaduw dus, en ververs elke 2 dagen 2/3 van het aquarium met geneutraliseerd water.
Vandaag heb ik het hele aquarium schoongemaakt, er zat ineens alg-aanslag op de bodem en grind/schelpen.En naar aanleiding ook, dat 1 vis slijmerige vellen/draden om zich heen had.
Ik heb al veel gegoogled, ik neem aan nu dat de waterkwaliteit niet al te best is geweest? Hoe kan ik dit oplossen, (o.a. denk ik door het aquarium binnen te zetten) dat de slijm velletjes verdwijnen en ze weer gezond zijn, ze"hangen nu de hele tijd in het water en eten niet meer.

met geneutraliseerd water.???
Wat is dat?

Hoe groot is dat aquarium?

Heb ben jullie geen kraanwater????

En waarom geen groen in de bak,als hij buiten staat?

Hallo,

Met groen bedoel je waterplanten?
Ja, die zitten erin.
Met geneutraliseerd water bedoel ik, de druppels uit een flesje, gekocht bij de aquariumzaak, om bepaalde elementen in het water te neutraliseren, zodat het harde kraanwater o.a. een goede ph krijgt.
De bak is 60 cm lang.

vr.groet

Oftewel: je hebt nog een paar dagen te overbruggen voordat ze de vijver in gaan? Hoeveel dagen precies?
Dat flesje: merk en productnaam?
De plantjes: weet je welke? (anders foto'tje?)

Ik denk dat wat goudvissen liefhebbers je met die informatie misschien al een stukje verder kunnen helpen.

~ Ivo

Hallo,
Ik heb net foto's gemaakt, hoe kun je die hier uploaden? Ik heb het niet gevonden bij de FAQ's.

Het neutraliserende middel heet Goldfish, Aquasafe van Tetra
photo.php

Kun je niet gewoon foto's uploaden? Ik moest het nu via een URL doen.
Nou de plantjes komen natuurlijk uit de a-winkel en de vissen liggen nu met vinnen plat, op de bodem, te 'rusten'.
'k Hoop dat het goed komt.
Nog een dag of 2 a 3 , dan gaan ze de vijver in...

10442342_753230934743887_4215867398236002541_n.jpg

10505077_753236374743343_6667517700651688318_o.jpg

Zo kan iedereen het zien. 😉

69ya zei:

De winkelier die je dit heeft verkocht (of beter : aangesmeerd) is de enige die hier baat bij heeft. Ik heb even gekeken en wat staat er ?

Onbehandeld leidingwater is gevaarlijk voor vissen. Daarom worden schadelijke stoffen direct geneutraliseerd: chloor en chloramine worden onschadelijk gemaakt en zware metalen zoals koper, zink en lood worden volledig gebonden door een complexvormer

Grotere onzin heb ik nog niet gelezen. In ons leidingwater zitten geen schadelijke stoffen. Chloor mag niet gebruikt worden, en zware metalen zitten er ook slechts in absoluut minimale hoeveelheden in die echt niet voor gevaar zorgen. Het Nederlandse drinkwater is absoluut veilig, ook voor vissen. In al die jaren die ik aquarium heb gehouden heb ik dit soort spullen nog nooit gebruikt, en ook geen vissen verloren door een mindere of slechte waterkwaliteit. In andere landen kan het natuurlijk w�l aan te raden zijn, afhankelijk van de waterkwaliteit daar

Vis ziet er slecht uit.
Zieke goudvis ? Informatie over ziektes en meer - Goudvissenopvang

Ook goudvissen worden weleens ziek! ... Een zoutbad dood verschillende
ziekteverwekkers en het kan niet heel veel kwaad als het maar niet te lang
gebeurd.
www.goudvissenopvang.nl/visziektes.html

Hallo,

Oke, zou dat dan de oorzaak kunnen zijn , want daar ben ik naar op zoek. Ik ga overmorgen, de bak verversen dan met gewoon leidingwater. En hoe komt de vis van zijn vellen af. Welke ziekte/aandoening is het.

Ik was wel in de veronderstelling dat dit spul het water zou optimaliseren, nl. leidingwater heeft veel toevoegingen. Vijverwater daar en tegen heeft z'n eigen cultuur/verhouding.

Op de eerste foto lijkt de slijmhuid los te laten. Misschien juist zelfs door het neutraliserende middel. Dit hersteld weer vanzelf.

Ook deze in het kader van het meedenken:

Die zieke goudvis, eerst laten genezen in dat 60cm bakje of zodra de vijver er klaar voor zit overzetten?

~ Ivo

AquaVISie zei:
69ya zei:

De winkelier die je dit heeft verkocht (of beter : aangesmeerd) is de enige die hier baat bij heeft. Ik heb even gekeken en wat staat er ?

Onbehandeld leidingwater is gevaarlijk voor vissen. Daarom worden schadelijke stoffen direct geneutraliseerd: chloor en chloramine worden onschadelijk gemaakt en zware metalen zoals koper, zink en lood worden volledig gebonden door een complexvormer

Grotere onzin heb ik nog niet gelezen. In ons leidingwater zitten geen schadelijke stoffen. Chloor mag niet gebruikt worden, en zware metalen zitten er ook slechts in absoluut minimale hoeveelheden in die echt niet voor gevaar zorgen. Het Nederlandse drinkwater is absoluut veilig, ook voor vissen. In al die jaren die ik aquarium heb gehouden heb ik dit soort spullen nog nooit gebruikt, en ook geen vissen verloren door een mindere of slechte waterkwaliteit. In andere landen kan het natuurlijk w�l aan te raden zijn, afhankelijk van de waterkwaliteit daar

Handige koopman die dit verteld zeg :stom:
We hebben hier prima leidingwater.

Bedankt voor alle handige en onhandige tips en trucs en kritiek.

De 2 vissen zijn dood, ik heb ze geprobeerd te redden, last but not least, met 'n zoutbadje, jaja, via de dierenarts tip gekregen, maar HELAAS ze waren al te ver heen. Het was schimmel. Verkregen door te hoge temperatuur(buiten) en planten die besmet waren...Op naar de volgende visse..

Allemaal zelf uitgezocht, de doodsoorzaak, aan jullie heb ik niks..

Veel meer dan dit; het ging niet over de oorzaak of de gevolgen, oplossen, 't ging over druppels die je niet moet kopen bij de dierenwinkel.
Gisteren en eergisteren waren ze nog niet VER HEEN.

Vandaag wel.
Kijk maar eens naar de 1e reactie op mijn vraag, in dit topic, dat zegt voldoende.

Wat ik op de foto zie is duidelijk g��n schimmel! Maar een los zittende slijmhuid. Wat echt niet komt door een te hoge temperatuur of planten. (als de bak een te hoge temperatuur had verminderd ook het zuurstof gehalte in de bak en worden ze lusteloos en hangen aan de oppervlakte.

Hoelang hebben ze in die bak gezeten? En hoe vaak werdt het water ververst? De doodoorzaak kan nog weleens in een nitriekpiek hebben gezeten.

Haha hij geeft jullie de schuld , nu word ik echt witheet , je kan en mag nooit een goudvis in kraanwater flikkeren met alleen aquabende , de vissen komen dan opzeker te overlijden, er zitten geen bacterieen in het water om het vuil af te breken , de gouden regel is dat elke , dus ook een goudvis in een bak mag worden uitgezet die drie weken is ingedraaid, dit is ontwetend heid , die helaas veroorzaakt word door dierhandelaars gewoon handwarmwater en dan de vis erin .....doen joh, gaatie geheid dood sta ik je met een stalen smoel op te wachten om je een nieuwe te verkopen ....kijk houd de handel goed .
ik vind het heel erg voor de vissen , dus mocht dit nog een x gebeuren laat ze dan in een ingedraaid aquarium wachten

Hallo,
ze hebben al met al 7 dagen in de bak gezeten, en 1 keer in 2 dagen ververst, 2 keer 2/3 ververst , 2e keer helemaal.
IK heb zelf geen idee, waar het vandaan gekomen is. Toen ik de waterplanten na de dood v.d vissen op tafel had laten liggen zat er echt wel schimmel op, je kon het er zo van af blazen.
Waar komt nitraat vandaan.

Ik heb de bak ververst omdat ik dacht er goed aan te doen ivm de warmte.
Kan het ook een siliconenlek geweest zijn.

Haha hij geeft jullie de schuld , nu word ik echt witheet , je kan en mag nooit een goudvis in kraanwater flikkeren met alleen aquabende , de vissen komen dan opzeker te overlijden, er zitten geen bacterieen in het water om het vuil af te breken , de gouden regel is dat elke , dus ook een goudvis in een bak mag worden uitgezet die drie weken is ingedraaid, dit is ontwetend heid , die helaas veroorzaakt word door dierhandelaars gewoon handwarmwater en dan de vis erin .....doen joh, gaatie geheid dood sta ik je met een stalen smoel op te wachten om je een nieuwe te verkopen ....kijk houd de handel goed .
ik vind het heel erg voor de vissen , dus mocht dit nog een x gebeuren laat ze dan in een ingedraaid aquarium wachten

Omhoog Antwoorden

Hallo beste,

Bedankt voor je reactie..
ik heb vroeger ook goudvissen van iemand overgenomen, dezen waren al meer dan 10 cm. Die heb ik wel zo behandeld als dat jij afraadt. Ze zijn 15 jaar geworden, in mijn verzorging en leven nu in een vijver. GEEN AQUA BENDE, GEWOON KRAANWATER.
ik weet dus niet wat ik nu verkeerd heb gedaan, ik denk toch bacterie of schimmel, v.d schelpen en/of plantjes..

Dan begrijp je 'slow down' verkeerd. Het gaat er niet om dat kraanwater ongeschikt is, maar een bak vullen met kraanwater en een flesje (zo hebben we toch nog wat aan al die "nutteloze berichten" dus niet te snel mensen die je willen helpen afvallen!) maakt het nog niet klaar voor gebruik. Want, daarmee is nog geen bacteriecultuur ontstaan die je van schadelijke stoffen afhelpt. Met andere woorden: niet ingedraaid. Daarom op een nitrietpiek en wat kan daardoor komen: en loszittende slijmhuid als we Botia moeten geloven (en dat doe ik in dezen).

~ Ivo

Botia,..

Ik heb dit gelezen http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/c ... traat.html

ik ben bijna zeker, dat inderdaad dit het geval is geweest. Ik had van de ene dag op andere heel veel alg.

vr. groeten en bedankt voor t antwoord.
Wanneer ik weer vissen heb in de vijver meld ik me weer,
iedereen bedankt..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan