Wat is er nieuw

Gourami ziekte

Christine86

Well-known member
Lid geworden
30 december 2012
weet iemand hoe lang dit virus actief blijft in je bak als je dit eenmaal hebt gehad? En zijn bijv. honing gouramies ook vatbaar hiervoor?

Bedoel je het iridovirus?
Dat is zover we weten alleen besmettelijk voor dwerggourami's, vooral de colisa laila's.en dat gaat niet over, eenmaal besmet en de vis is ten dode opgeschreven.
Zover we weten is dit virus niet overdraagbaar naar andere soorten vissen, maar wel onder de dwerggourami's

Ja sorry misschien wat onduidelijk maar dat virus bedoel ik inderdaad. Ik weet dat het gelukkig niet besmettelijk is voor andere vissen. Volgens mij wijst alles erop dat ik dit virus in mn bak heb. Het vrouwtje heeft een wondje maar leeft vooralsnog wel. Het mannetje at van de ��n op de andere dag niet meer en was lusteloos en was de volgende dag ook dood helaas. Maar stel dat het vrouwtje nu ook dood gaat (daar hou ik maar alvast rekening mee) en ik zou daarna bijvoorbeeld honing gouramies erin doen zijn die dan ook gelijk besmet omdat het virus nog in de bak aanwezig kan zijn?

Wat ik van astrid begrijp is het besmettelijk voor gourami, s , dus ik denk dan voor alle soorten , schietbme lek als ik het verkeerd begrijp.

maar dit is mijn mening , ik zou in een zieke bak er voorlopig echt geen ene vis durven plaatsen, totdat ik zeker weet dat mijn huidige bestand gezond is en blijft, maar is mijn mening.....

Geen nieuwe vissen plaatsen als je net andere hebt verloren aan ziekte. De ziekte kan nog in de bak aanwezig zijn en nieuwe (gestreste) vissen zijn extra vatbaar voor ziekte.

Om je vraag te beantwoorden , ja het virus kan nog in je water zitten, je kan het zelfs overbrengen als je een ornament uit een besmet aquarium naar een andere bak verhuist zonder het te ontsmetten.
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar hier een artikel
http://www.fishchannel.com/fish-health/ ... sease.aspx

Voorlopig komen er ook geen nieuwe gouramies bij. Ik vraag me alleen af hoelang dit virus actief blijft als er geen gouramies meer inzitten. Sterft dat virus uiteindelijk of zal het altijd actief blijven?

Tja, goeie vraag, ik denk als je de bak proper houd dat het uiteindelijk wel verdwijnt, maar het virus heerst onder de dwergjes, dus ook nieuwe kunnen het bij zich dragen.
Het komt omdat ze met velen gekweekt worden, en elkaar zelfs opeten als er eentje dood is bij de kweek, de ene vis zal de symptomen vertonen, de ander niet, maar het virus is bij de kwekers ontstaan.
Vertoont de vis de symptomen zijn ze uiterst besmettelijk voor de andere dwergjes.
Ik heb een colisa laila man die al anderhalf jaar rondzwemt zonder wat, maar z'n vrouwtje was al vroeg overleden.
Door dit virus koop ik geen dwergjes meer, het mannetje mag zijn leven bij mij in de bak slijten, maar ik begin er niet meer aan.

Sommige virussen kunnen zonder gastheer slechts enkele uren overleven, andere virussen houden het maanden vol. Ik weet niet hoe lang het iridovirus schadelijk blijft, maar zou dus wel lang kunnen duren.

Ik zal ook geen laila meer nemen. Voorlopig heb ik ook nog een vrouwtje rondzwemmen. Maar misschien dat ik in de toekomst een paartje chuna's zou willen maar het zou vervelend zijn als die dan ook besmet raken.

Ik heb het probleem met de chuna's gehad.. Komt daar helaas ook bij voor.

Zanziee zei:
Ik heb het probleem met de chuna's gehad.. Komt daar helaas ook bij voor.
Dat is wel nogal een statement. Weet je dat h��l zeker?

Nu herinner ik me niet alle details van dat wetenschappelijke onderzoek naar het iridovirus, maar dat het bij chuna's ook voorkomt is iets waarvan ik denk dat ik het me zeker zou herinneren.

~ Ivo

Ik heb net als Ivo zeer mijn twijfels.

Er zijn tal van Iridovirussen en heb laatst een lijst gezien (kan m even niet vinden) waarin was vermeld dat vrijwel iedere vissoort een specifieke Irido-infectie kent. Maanvissen, Goeramis, Tetra's etc... De gevolgen en symptomen zijn echter verschillend.

Lymphocystis is bijvoorbeeld ook een Iridovirus : Vaak niet dodelijk!

Ook in alle goerami's kan Irido-virus voorkomen, maar ook hier verschillende symptomen e.d.
Ik denk dat meespeelt dat met name de lalius naast het virus enorm (erfelijk) verzwakt is door de enorme kweek / doorfok etc....

Daarnaast is er over de wijze van besmetting veel onduidelijkheid. de vissen lopen de infectie op in Azi� en het is (mij althans) onduidelijk of het hier besmettelijk is.

Ik denk dat we bij heel veel ziekten te maken hebben met virale aandoeningen, maar de vissen uiteindelijk sterven aan een "bekende" aandoening als een bacteriele of fungale-infectie. Ook de grote witte bulten op de bek van neons, kardinalen en Rouwtetras zouden in mijn optiek wel eens een Iridovirus (uit Azie jahoeee) kunnen zijn.

Kortom : ook de chuna kan zeker Iridovirus hebben, maar kruisbesmetting met andere vissen heb ik nog niet gezien.

Groet,
Aad

Mijn gourami's hebben het iridovirus ook gekregen , heb er twee x euthanasie moeten toepassen. Ik twijfelde of ik weer gourami's wou maar ben uiteindelijk maar naar de cilclides gegaan , nu heb ik nergens geen last meer van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan