Dit is een ingewikkeld onderwerp waarover men nog niet alles weet... Bij mensen ("zoogdieren") lijkt het erop dat een periode van slechte groeiomstandigheden onherroepelijk leidt tot een vermindering van het eindresultaat. Dus een lagere eindhoogte, mindere ontwikkeling van de hersenen, meer ziektes die ontstaan gedurende het leven etc.
Bij vissen lijkt er veel meer rek in de groei te zitten. Zo ongeveer:
Bekijk bijlage 335334
Komt van dit artikel:
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2013.00074/full
Er zal ongetwijfeld wat verschil zitten tussen soorten. Het is te verwachten dat soorten die cycli kennen van veel voedselaanbod en weinig voedselaanbod, het best hun groei kunnen "managen". Als er bijvoorbeeld min of meer een groeistop is in de winter, of in het droge seizoen, zie je vissen in betere tijden gewoon weer doorgroeien.
Uiteindelijk is bij alle vissen de groei flexibeler dan bij ons. En ik denk dat daarmee ook de leeftijd verschilt waarop je een vis "volwassen" kunt noemen. Bij mensen is dat grofweg 20 jaar; stel je eens voor dat die leeftijd tussen de 8 jaar en de 40 jaar zou liggen.... zo moet je het denk ik zien bij vissen, als je ze ofwel zou vetmesten, ofwel op een minimaal dieet zet.
Volgens mij weet niemand wat dan (bij een gegeven temperatuur/basisstofwisseling) de minimale hoeveelheid voer is die je kunt geven, en voor hoe lang je dat kunt doen, voordat je negatieve effecten gaat zien op het eindresultaat. Is ook moeilijk te onderzoeken zoiets. Er zijn in elk geval veel verhalen van mensen die vissen herplaatsen na een x-aantal jaar (hebben die bijv jaren in een kommetje gezeten met weinig voer) en dat die vissen dan ineens een groeispurt krijgen en er vrij normaal uitkomen. Dit fenomeen zie je misschien wel het duidelijkst bij goudvissen.
Ik denk ook niet dat het per se nodig is om maanvis en vooral discus zo snel op te fokken. Het is vast weer zo'n idee van maakbaarheid waar mensen mee gekomen zijn... Meer, groter, sneller. En aan elkaar doorvertellen dat dat de bedoeling is.
🙂
Als ik ooit een grote bak "over" heb, wil ik misschien wel discus gaan nemen en dan ga ik ze expres niet verzorgen volgens het boekje (net zoals ik "experimenteel" goudvissen ben gaan houden). Te beginnen dus met het voeren. Maar wat bij discus ook meespeelt: de temperatuur. Want ze worden vaak op 28+ graden gezet, en hoe hoger je de temperatuur zet, hoe meer voer er natuurlijk nodig is voor de stofwisseling. Ik ben wel benieuwd wat precies de onderbouwing is voor het feit dat discussen zoveel warmer worden gehouden dan veel andere vissen. Ik lees net een onderzoek waaruit blijkt dat 24 graden ook prima zou zijn. En wie weet kan zelfs 21 graden nog, zoals aangegeven door de man van aquariumscience.org... maar ik dwaal af. 😅