Wat is er nieuw

Guppy bijna opgegeten

F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Leeftijd
33
Hallo allemaal,

Ik heb een sluierstaart en guppys, dat gaat normaal gezien hartstikke goed; mijn sluier jaagt niet op ze en ze zijn niet bang voor elkaar. Maar er is nu een ongelukje gebeurd. Mijn guppys happen ook altijd naar de zinkende korrels van mijn sluier. Mijn sluier heeft tijdens het happen ook per ongeluk een guppy in de bek gekregen. Daar heeft ze meerdere keren op gekauwd, voordat ik haar eruit heb kunnen krijgen. De guppy heeft nu schrammen over haar hele lichaam en haar staart is er grotendeels af. Ik heb haar nu apart gezet om bij te komen. Is er iets dat ik kan doen, naast waterwissels, om haar herstel te bespoedigen? Is het bijvoorbeeld handig om nu al zoutbaden te doen, om infecties te voorkomen?

groetjes

O jee dat heet echt een ongeluk dus en vervelend. Zelf zou ik afwachten en een en ander zal ook afhangen van hoe de Gup eraan toe is.

ja ik vind het echt super naar en zielig voor de guppy. Ze hangt nu gewoon bovenin, denk aan het bijkomen van de stress. Hoop dat het goedkomt

Ja dat heb je met die grote bekken van Sluiers en daarom heb ik er geen andere vis bij. Planten slopen zijn ze ook erg goed in en alleen de Crypto laten ze hier met rust.

Apart zetten met 1-3 gr zoutoplossing per liter kan wel helpen en wat drijfplanten om zich in te verschuilen kan wel helpen. Het ontsmet niet, maar zorgt wel dat de gup zich wat lekkerder voelt en je kunt dan dagelijks een waterwissel doen, zodat je de wonden schoon houdt.
Wat extra lekker voer (cyclops ofzo) zorgt dat ze blijft eten.

In feite dus TLC (Tender Love and Care)

Laatst bewerkt door een moderator:
En als het niet goed gaat... tik op de kop of kruidnagelolie.
Was de sluier niet gewoon klaar met die gup, vissen onthouden soms wie hun eten voor de neus opvreet.

Ja dat heb je met die grote bekken van Sluiers en daarom heb ik er geen andere vis bij. Planten slopen zijn ze ook erg goed in en alleen de Crypto laten ze hier met rust.

ja ze heeft het zelfs voor elkaar gekregen om de stengels van mijn anubias moederplant eraf te trekken. Maar ik merk dat ze minder aan de planten zit als ze genoeg te eten heeft gehad

Apart zetten met 1-3 gram per liter kan wel helpen en wat drijfplanten om zich in te verschuilen kan wel helpen. Het ontsmet niet, maar zorgt wel dat de gup zich wat lekkerder voelt en je kunt dan dagelijks een waterwissel doen, zodat je de wonden schoon houdt.
Wat extra lekker voer (cyclops ofzo) zorgt dat ze blijft eten.

In feite dus TLC (Tender Love and Care)

Drijfplanten heb ik erin gedaan.
wat wormpjes voeren zal ik ook doen. Heb na het gebeuren wat eten erin gegooid, maar ze wilde toen niet eten. Misschien heeft ze vanavond meer trek.
Kan de staart weer aangroeien?

En als het niet goed gaat... tik op de kop of kruidnagelolie.
Was de sluier niet gewoon klaar met die gup, vissen onthouden soms wie hun eten voor de neus opvreet.

Nee mijn sluier is helemaal niet agressief naar de guppen toe, dit ging echt per ongeluk. Toen ik iets roods uit haar bek zag steken heb ik meteen mijn hand in het water gestoken om mijn sluier af te leiden/te doen schrikken. Zo is de gup eruit gekomen

1-3 gram zout per liter.
Dat zorgt dat de slijmlaag op de vis verbeterd wordt en de vis minder energie kwijt is om het water buiten en de zouten binnen te houden.
Of de staart weer aan groeit, hangt er vanaf of alleen de staartvin weg is, of dat ook de staartwervels aangetast zijn.
Ik duim voor haar!

ik kom net thuis en ik zie mijn guppy met de kop naar beneden tegen de bodem hangen. Vanmiddag hing ze nog normaal bovenin. Ik dacht dat ze dood was, maar ze bewoog toen ze me opmerkte. Wat betekent dit? Is dit het einde voor haar?

Bijlagen

• VID_20240911_210356.mp4
    2.7 MB
ze ademt niet meer 🙁

Ach dat is sneu. Misschien is dit het beste voor de vis want je wil de vis ook niet zien lijden natuurlijk.

ik kom net thuis en ik zie mijn guppy met de kop naar beneden tegen de bodem hangen. Vanmiddag hing ze nog normaal bovenin. Ik dacht dat ze dood was, maar ze bewoog toen ze me opmerkte. Wat betekent dit? Is dit het einde voor haar?
Dit lijkt me einde verhaal. Kruidnagelolie, tik op de kop is het beste.

In het algemeen, als ik zo het topic lees, wordt een dier aangevallen als het al wat minder sterk is dan de rest. Als oud agrariër heb ik dat in mijn werk vaker gezien.

heel naar wat er is gebeurd met de guppy. Was wel opgelucht dat ze zelf is dood gegaan ipv dat ik kruidnagelolie heb moeten gebruiken. Euthanaseren blijft heel naar om te doen

Ja dat is ook niks voor mij hoor. Maar goed soms moet je en het hoort bij de hobby.

• Leuk
Waarderingen: F.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan