Wat is er nieuw

Help aub! Maanvis is behoorlijk agressief naar de andere 4

• Onderwerp starter Onderwerp starter ap1992
  • Startdatum Startdatum
A

ap1992

Guest
Hallo,

Zoals de titel al beschrijft is 1 van onze 4 maanvissen nogal agressief naar de andere 3, nu zag ik net dat 2 vissen stukken uit hun vinnen missen en 1 van de vinnen tegen zich aan klemmen.
Moet ik mij hier zorgen over maken/wat kan ik hier aan doen? het zijn nog jonge maanvissen in een 200 liter bak met hout/steen en planten.

Alvast bedankt.

Gr. Aaldert

Ik heb gistermiddag 40% water ververst en gisteravond de waardes gecheckt. Alles was verder in orde

Ik heb er 5 en die hebben bij het opgroeien ook wel gevochten waarna ze stukjes uit de vin hadden en dat groeit wel weer aan. Heb je misschien foto s of een video van de slachtoffers?

Ah goed om te horen, vroeg mij inderdaad af of dat weer aangroeit. Zal proberen een filmpje te maken

Hier is het filmpje, beetje moeilijk te zien alleen

Bijlagen

• 20210319_165926.mp4
    50.3 MB
200 liter is niet al te veel, wat zijn de maten van de bak, wat zijn de overige bewoners, en wat is je verversbeleid?

Het is een juwel lido 200, maten zijn: 71 x 51 x 65 cm. Niet heel breed inderdaad, maar wij dachten dat we de baby's hier nog wel een tijd in konden laten tot we een grotere bak kunnen kopen.
Ik heb de afgelopen anderhalve week om de dag 20 tot 40 procent water ververst ivm een nitriet piek.

Overige bewoners zijn:
Koppel antennebaars,
koppel dwerggourami,
9 kegelvlek espei,
6 corydora
2 algeneters
6 guppies

Afgezien van de bak zie ik aan de vissen niet zo snel iets dus ik denk dat het wel meevalt en het meer bij het gedrag op deze leeftijd behoort.

Een lido 200 is net genoeg voor 1 koppel maanvissen, meer niet.
Wat zie ik verder nog dat niet pluis is...
-de maanvissen beginnen tekenen van groeiachterstand te vertonen. Meer/vaker voeren en meer/vaker water verversen is de boodschap.
-Lavastenen zijn geen goede decoratie voor (maan)vissen. Die dingen zijn echte raspen.
-gouramies zijn geen geschikte bakgenoten voor maanvissen.
- je inrichting mist hoogte. open water= 1 territorium =goed voor 1(koppel)vis(sen)

Hmm oke, dan moeten we even kijken wat we gaan doen, misschien 2 weg of die grotere bak. De gouramis en maanvissen lijken tot nu toe goed samen te gaan. Waar kan je aan zien dat ze een groei achterstand krijgen? We voeren nu zo'n 3x per dag. Wat raadt je aan qua voeren en waterverversen?

Hmm oke, dan moeten we even kijken wat we gaan doen, misschien 2 weg of die grotere bak.
Ik moet je teleurstellen. 2 Vissen maakt het nog geen koppel.

Dat begrijp ik, maar in elk geval al beter dan 4 toch? Aangezien het nu niet te zien is of het überhaupt mannetjes of vrouwtjes zijn

Opgroeiende maanvissen moet je ca. 6x of meer per dag voeren. En water verversen om de 3 dagen minstens 50%.

hoe oud zijn deze maanvissen?

Dat is inderdaad een stuk vaker. We hebben ze sinds een week ongeveer. Hoe oud ze precies zijn weet ik niet

Mij is destijds verteld een keer of 4 voeren en 2x per week de helft verversen. Ik gaf ze dan ook 4x daags diepvriesvoer en af en toe wat levendvoer.

Ik schat ze op een 4-5 maand oud met een achterstand van minsten 1 maand.
dat zie je aan de grootte van de ogen tov het lichaam.
Aan deze leeftijd kunnen ze zeker 4-6 maaltijden per dag gebruiken (wat op is in een paar minuten)
Diepvriesvoer is niet slecht maar een kwalitatief droogvoer (opgroei granulaat) is beter, wat zij nodig hebben is een groot eiwit en vet gehalte. Samen met de nodige vitaminen en sporenelementen.
Dit is wat ik geef aan mijn vissen maar ee bestaan nog vele soorten.
Zie zeker naar de voedingswaarden.
https://www.visenversa.com/product/2415148/vis-en-versa-kweekgranulaat
Waterverversen... 4 skalaren in 200l met wss enkel de originele binnenfilter... 50% per 72u moer voldoende zijn.

Thanks voor de info! Zal zeker extra gaan voeren, gebruik op het moment droog en vriesvoer. Zal het scala dan gelijk maar even uitbreiden. Tot wanneer moet het 4-6 per dag voeren (+waterverversen)? Tot ze helemaal volgroeid zijn? Hoelang duurt het totdat ze volgroeid zijn?

Thanks voor de info! Zal zeker extra gaan voeren, gebruik op het moment droog en vriesvoer. Zal het scala dan gelijk maar even uitbreiden. Tot wanneer moet het 4-6 per dag voeren (+waterverversen)? Tot ze helemaal volgroeid zijn? Hoelang duurt het totdat ze volgroeid zijn?
Binnen een maand of 3-4 mag je dat wel gaan verminderen naar een 3 tal keer.
Dit zal je moeten aanhouden tot ze 18 maand zijn (dan is een maanvis quasi volgroeid)
Het verversen zal je al die tijd toch wel op 2x per week 50% moeten houden.
Het is van groot belang dat de vissen geen hoge nitraatgehaltes (meer dan 20mg/l) te verwerken krijgen. Dit is nadelig voor hun groei.

Thanks! Zal dat aanhouden

Aanvullend op basis van bovenstaande. Maanvissen in een 70 cm / 200 liter bak is geen houdbare situatie. Dus ga nadenken over de toekomst.

Extra voeren betekend ook extra belasting van je filter. Hou je waterwaarden dus goed in de gaten.

Klopt, zijn aan het kijken naar een grotere bak. Ik meet de waarden 4 of 5 keer in de week.

Zover ik weet zijn ze met 18 mnd ongeveer volwassen en ook dan moet je nog zeker 4x daags voeren.
Het is van groot belang dat de vissen geen hoge nitraatgehaltes (meer dan 20mg/l) te verwerken krijgen. Dit is nadelig voor hun groei.
Is dat voor alle vissen nadelig dan want ik heb ook meestal rond de 30mg gezeten en ze zijn uitgegroeid tot zeker 25 cm.

Is dat voor alle vissen nadelig dan want ik heb ook meestal rond de 30mg gezeten en ze zijn uitgegroeid tot zeker 25 cm.
Ik vermoed van wel, enkel zal dit bij de ene vis sneller opvallen dan bij de andere.
Als een neon 0,2mm kleiner blijft zal dit voor niemand opvallen.
Mss hadden je vissen wel 28 of 30cm geworden met wat minder nitraat

Ik vermoed van wel, enkel zal dit bij de ene vis sneller opvallen dan bij de andere.
Als een neon 0,2mm kleiner blijft zal dit voor niemand opvallen.
Mss hadden je vissen wel 28 of 30cm geworden met wat minder nitraat
Toch wel bijzonder dat dit nooit bij de EI dan wordt genoemd moet ik zeggen. Daar heb je vaak een no3 van 20-40mg.

Toch wel bijzonder dat dit nooit bij de EI dan wordt genoemd moet ik zeggen. Daar heb je vaak een no3 van 20-40mg.
De EI is geschreven en bedacht door een planten liefhebber en in diens perspectief, dus niet uit een vissen oogpunt, denk ik.
Wat verder niets wil zeggen of het schadelijk voor vissen is of niet.

De EI is geschreven en bedacht door een planten liefhebber en in diens perspectief, dus niet uit een vissen oogpunt, denk ik.
Wat verder niets wil zeggen of het schadelijk voor vissen is of niet.
Ja dat klopt Ton maar goed carbo is ook bedacht als plantenvoeding en daarbij lees en hoor je wel dat het schadelijk is of kan zijn. Het is duidelijk dat de EI een bemestingsmethode is maar goed nooit hoor je eigenlijk iets over dat het de groei kan remmen.

Toch wel bijzonder dat dit nooit bij de EI dan wordt genoemd moet ik zeggen. Daar heb je vaak een no3 van 20-40mg
Alsof iedere fabrikant /uitvinder de nadelen van z'n product zal benadrukken.
Er is natuurlijk een groot verschil tussen nadelig en schadelijk/dodelijk.
Zoals Ton aanhaalt is EI opgebouwd vanuit plant opzicht en ik ken heeeeeeel veel "plantenmannen" die het welzijn van hun planten ver boven die van hun vissen/dieren stellen.

Ik weet dat toch veel cichliden echt niet tegen een hoge nitraat en fosfaat kunnen.

Vooral de dwergcichliden niet als ik het goed heb. Die moeten altijd "schoon" water hebben als ik het goed heb.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan