Wat is er nieuw

Help mijn sluierstaart drijft!

• Onderwerp starter Onderwerp starter cvonk
  • Startdatum Startdatum
C

cvonk

Guest
Lieve mensen,

Sins vanochtend zie ik dat 1 van mijn sluierstaarten drijft. Eerst ging ik uit van het ergste maar toen ik naar de bak toe ging zwom hij als een gek weg naar onder. Na 15 minuten observeren zie ik dat de vis steeds weer naar boven drijft. Hij doet om de zoveeltijd even een poging en dan gaat hij keihard naar onder zwemmen. Dit lukt hem dan een tijdje maar vanzelf raakt hij vermoeid en gaat hij weer langzaam naat boven.

Nu heb ik op internet gelezen dat het hier ws om zijn blaas gaat? Alleen lees ik ook dat de vis dan ondersteboven ligt of op zijn zij. Dat is bij mijn sluier niet het geval. Hij ligt namelijk met zijn hoofd iets naar boven toe.

Ik heb zinkend voer. (Alleen dat moet ik nog wel eens aandrukken voordat het pas zinkt). Ook heb ik een filter en een bubbel ding erin. Ik ben bang dat hij teveel bubbels heeft lopen happen die boven in de bak drijven en dat daardoor teveel lucht in hem zit.

Mijn vraag is, hebben jullie misschien een ander idee hoe dit zou kunnen komen? En hoe zou ik dit kunnen verhelpen. Hij is nu nog heel energiek en probeert veel pogingen om onder te blijven. Ik ben bang dat dit na een paar dagen minder word.

Alvast bedankt voor uw hulp.
Groet Cees

Hoi Cees,

Het drijven bij sluierstaarten komt vaak voor, vooral als ze een eivormig lichaam hebben. Ze kunnen last hebben van verstopping, of problemen met de zwemblaas. Bij de sticky topics bovenaan dit forum zit een thread over afwijkingen, aandoeningen en ziekten, daar vind je een lijst met symptomen. Verder heb ik hier een topic met huismiddeltjes gemaakt, waarin je ook veel informatie kunt vinden. In Japan passen ze vaak cacao toe, in het voer of in een badje, en hier wordt vaak gebruik gemaakt van doperwten en de "laagwatermethode". Alles staat in genoemde topics beschreven.

https://aquaforum.nl/threads/huisapotheek-voor-goudvishouders.169357/
Luchthappen kan te maken hebben met slechte waterwaarden, zodat de vis aan het oppervlak zuurstof gaat happen. Zorg dus dat je waterwaarden in orde zijn, meet met druppeltests. Er zijn heel soms ook sluierstaarten die uit gewoonte blijven luchthappen. Zorg in ieder geval steeds voor zinkend voer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan