Wat is er nieuw

Herstart 80cm.

catfishfreak

Well-known member
Lid geworden
28 april 2025
Leeftijd
38
Even een vooraf hoe op dit punt beland verhaaltje.
Stroomstoring gehad terwijl ik weg was en de oppas is inmiddels geen vriend meer.
Geen verwarming, geen stroming en op het extra zuur te maken is het co2 ventiel ook nog eens blijven hangen.

Alle dode vissen en planten er uitgehaald, verlichting uit gedaan en eerst een paar maanden bekomen van de emotie.
Wel om de 2 weken een waterwisseltje uitgevoerd verder.

2 dagen geleden de moed verzameld, 25kg zand, 2 plantjes en 2 dozen met stenen gehaald en begonnen met het heropstarten.

Bak compleet leeg gehaald inclusief bodem, schoongemaakt met voornamelijk water en een klein beetje schoonmaakazijn en grondig gespoeld.

(Extern) filter had vrij weinig stroming dus losgekoppeld, grove spons uitgeknepen, watten vervangen en de detritus er uit gekieperd.
Keramische bollen en pijpjes zijn in voornamelijk schoon water terug gegaan echter niet grondig gespoeld om nog iets van bacteriën over te houden.
Wel wat koolstof in het filter gegooid onder het mom van baat het niet dan schaad het niet.

Nieuwe Zand en stenen grondig gespoeld en getest op kalk en iets van een scape gemaakt.
Planten nog even in de potjes laten zitten aangezien ik nog op meer planten wacht voor ik alles ga scapen.

Middels plantedbox all in one 10/1 nitraat/fosfaat toegevoegd, co2 en licht aan gezet en er wat voer in gegooid.

Gisteren had ik behoorlijke bacteriebloei maar dit is nu al grotendeels verdwenen.
Planten staan lekker te assimileren dus neem aan dat het wat dat betreft wel goed zit.

Vanmorgen even snel een baseline druppel check nh3/4 en no2 gedaan dit was 0 dus 0,5mg/l aan ammonia toegevoegd om de bacterie huishouding te testen/voeren.

Ga er een beetje van uit dat ik het als nieuwe bak moet beschouwen gezien het rommelen aan alles.
Nog even getwijfeld of ik wat easylife filter medium er in zou gooien maar besloten dit niet te doen.

Plan is EI-methode met co2

Ben ik zo op de goede weg?
Tips en adviezen welkom.

20250428_115309.jpg

Plan is EI-methode met co2

Ben ik zo op de goede weg?
EI met CO2 is een ijzersterke combinatie. Mits je CO2 goed is afgesteld, stabiel blijft en de verplichte wekelijkse waterwissels uitvoert.
Zorg wel voor voldoende voeding vanuit de bodem.

Vind het wel vreemd dat je Co2 ventiel is blijven hangen, zonder stroom slaat ie namelijk altijd dicht. Dus ik hoop dat je het CO2 ventiel hebt vervangen.

Succes met de opstart :thumbs:

Zorg wel voor voldoende voeding vanuit de bodem.

ik heb nog een stuk of wat capsules liggen.
Die zal ik met scapen onder de wortels stoppen, helemaal niet meer aan gedacht.
Voorheen werkte dat ook goed vooral bij de rode planten die gek zijn op ijzer.

Vind het wel vreemd dat je Co2 ventiel is blijven hangen, zonder stroom slaat ie namelijk altijd dicht. Dus ik hoop dat je het CO2 ventiel hebt vervangen.

wat te denken van een volledige nieuwe regulator set?
Ik heb het vermoeden dat de magneetklep de veroorzaker van de ellende geweest is.
Toen ik de stekker in het stopcontact stak vloog gelijk de aardlek er weer uit.

Succes met de opstart :thumbs:
Ik volg de EI ook en dat is een prima combi inderdaad. Succes met de opstart.

Dank.

Zal ik het echt als volledige opstart of meer een doorstart beschouwen? 🤔

Morgen maar zien wat er met de 0.5mg/l ammonia gebeurd is die ik vandaag toegevoegd heb en dan beslissen wat voor naam het krijgt.

Toch een klein rekenfoutje gemaakt.
In plaats van 0.5mg/l heb ik 5.0mg/l aan amoniak toegevoegd :oopss:
De nh3 test sloeg een beetje donkerder uit dan verwacht dus dacht ik reken het even na.
Niet dat ik me daar druk om maak gezien de uitslag van de druppeltest.

24 uur na toevoegen van die dosis zie ik een hele lichte verkleuring op no2 maar ruim onder de 0,5mg/l
Nh3 zit tussen de 2mg/l en de 5mg/l in, laat ik het ongeveer 3,5 noemen.
No3 is ook omhoog gegaan vergeleken met wat ik heb toegevoegd.

Kortom er zitten nog wel wat bacteriën in die hun werk doen.
Gezien de hoeveelheid NH3 die verwerkt is en de lage nitriet die ik meet noem ik het toch maar voorzichtig een doorstart en geen opstart.

Morgen nog maar eens een testje doen.

Net even een test gedaan.
Nh3 2.0mg/l
No2 0.0mg/l

Ziet er dus naar uit dat de bacteriën ongeveer 1mg/l per 24 uur verwerken.
Zodra nh3 0 is doseer ik wel 2mg/l, als dat binnen 48 uur weg is geef ik het nog een week en dan durf ik langzaam aan wel wat vis toe te voegen gecombineerd met veel testen.

Zit alleen te twijfelen of ik dit weekend een gewone waterwissel zal doen indien de nh3 weg is.
Met een vers opgestarte bak zou ik het niet doen maar aangezien nitraat toch wel op begint te lopen is het in dit geval misschien wel praktisch?

Keramische bollen en pijpjes zijn in voornamelijk schoon water terug gegaan echter niet grondig gespoeld om nog iets van bacteriën over te houden.
Wel wat koolstof in het filter gegooid onder het mom van baat het niet dan schaad het niet.
Betere filtermedia zijn gewone huishoudsponsjes of filtersponzen. Die bieden meer ruimte aan je bacteriën dan keramische bollen en pijpjes. Aangezien je nu toch opnieuw aan het indraaien bent, kan het een overweging zijn om dan nu over te schakelen. (Ik zweer bij lavagrit (16-32mm), maar wetenschappelijk gezien zou dat iets minder goed zijn dan sponzen.)

Koolstof lijkt me in dit stadium niet nodig. Het haalt gifstoffen uit het water, terwijl je wilt dat je filter dat gaat doen, dus in feite gat het indraaien daardoor langzamer. Het wordt het meest nuttig ingezet als je medicijnen hebt gebruikt en de resten daarvan uit het water wilt filteren.
Vanmorgen even snel een baseline druppel check nh3/4 en no2 gedaan dit was 0 dus 0,5mg/l aan ammonia toegevoegd om de bacterie huishouding te testen/voeren.
In dit stadium heeft watertesten eigenlijk geen nut. een paar uur nadat je test 0 aangaf kan het alweer veranderd zijn.

Verder ben je goed bezig!

Betere filtermedia zijn gewone huishoudsponsjes of filtersponzen.

Koolstof lijkt me in dit stadium niet nodig. Het haalt gifstoffen uit het water.

In dit stadium heeft watertesten eigenlijk geen nut. een paar uur nadat je test 0 aangaf kan het alweer veranderd zijn.

Er zitten ook filtersponzen in het filter, de bak heeft voor alle ellende jaren goed gedraaid.

Koolstof zit er voor de zekerheid in aangezien die best wel even zonder licht vissen en planten heeft gestaan heeft met weinig onderhoud.
Filter liever even over koolstof dat er zeker weten niets schadelijks in achter gebleven is dan later spijt te hebben.

Hoezo heeft watertesten geen nut?
Ik heb amoniak toegevoegd, als dit verdwijnt er geen nitriet is en nitraat stijgt is er met zekerheid te zeggen dat de stikstofcyclus zo ver werkt.
Ben dus niet aan het testen of er pieken zijn maar aan het testen hoe veel verbruik er is over 24 uur.
In principe verwerkt die nu al meer dan een stuk of wat kleine vissen uitstoten.

Als het een verse opgestarte steriele bak zou zijn heeft testen inderdaad geen nut.

Ja, daar heb je een puntje.

Ja, daar heb je een puntje.

Had er een klein beetje over nagedacht.
Uiteraard gooi ik er nog geen vis in, pas als die minstens 2 weken draait met de verse bodem.

Ik heb trouwens een Oase Thermo 350 filter.
3 mandjes met keramische media, 1 met schuim plus een hoop schuim en wat filterwatten het voorfilter.
Is geschikt voor een 350l aquarium.

Gaat om de middelste.
oase-biomaster-thermo-350-.jpg

Daarnaast zit de aquamedic 1000 co2 reactor ook nog vol kunstof bioballen.

Voldoende verschillende mogelijkheden voor de bacteriën om een plekje te hebben dacht ik zo.

Gisteren water gewisseld zodat nitraat niet te ver door zou slaan en de temperatuur ook wat verhoogd.
Amoniak toegevoegd tot 5mg/l en net maar weer een test gedaan.

No2 1mg/l
Nh3 1mg/

Onverwachtse "hoge" nitriet maar wel een behoorlijke hoeveelheid nh3 verwerkt vergeleken met de voorgaande dagen.
Nh3 zakte in de loop van de week wel langzaam en alleen de eerste dag >0.5mg/l aan no2 gemeten

Eind volgende week maar eens kijken naar wat vissen schat ik zo.
Wat betreft nh3 verbruik durf ik het nu al wel aan alleen die nitriet zit me nog dwars.
Uiteraard zal ik met deze waardes er geen vissen in zetten, bedoel puur de verwerking van de nh3 en no2.

Waarom laat je de bak niet rustig 4 wk indraaien?

Waarom laat je de bak niet rustig 4 wk indraaien?

Als het een verse opgestarte en steriele bak was zou ik dat ook zeker doen maar gezien de filtermedia al zeker 6 jaar in gebruik is zie ik daar het nut niet zo van in.
Ja er zit een nieuwe bodem in en daar is een deel van de bacteriën verloren gegaan echter de tests hebben de afgelopen week laten zien dat de stikstofcyclus al behoorlijk wat kan hebben.

Als de cyclus op gang is en in 24 uur 1mg/l nh3 kan omzetten naar no3 zonder dat no2 verkleuring laat zien dan zit het wel goed en dat is wat ik eigenlijk constant al zie.
Als er morgen geen nh3 en no2 meer meetbaar zou zijn dan zou ik er rustig een kleine bezetting in durven zetten.
Dan zie ik zie namelijk geen enkele reden om langer te wachten (behalve dat ik geen tijd heb en nog niet weet wat de bezetting gaat worden)

Die 4 weken zijn ook niet echt een harde regel om aan vast te houden als je het mij vraagt.
Heb het gehad dat het ruim 6 weken duurde voordat nh3 verwerkt werd bij een aquarium van een kennis.
Meten is weten lijkt me sowieso verstandiger.

Nee die 4 weken is wellicht niet hard maar ik denk wel een goede richtlijn voor een nieuwe bak. Ik ging er dan ook vanuit dat je bak helemaal vanaf 0 is moest draaien ;))

Nh3 0.0mg/l
No2 0.5mg/l

Kortom 1mg/l aan nh3 verbruikt en 0,5mg/l nitriet omlaag gegaan.
Laat goed zien wat de kracht van gebruikte media is als het gaat om het starten van een aquarium.
In principe klaar voor vis na 8 dagen als de nitriet morgen weg is.

Nog maar eens een dosis van 2 mg/l aan ammoniak doseren om de bacterien die nitriet omzetten te stimuleren?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan