Wat is er nieuw

Hoogvinkarper heeft een ronde vlek met een put erin

• Onderwerp starter Onderwerp starter Visislekker
  • Startdatum Startdatum
V

Visislekker

Guest
Hallo allemaal,

Ben hier helemaal nieuw en heb sinds 3 jaar een aquarium 80 cm met meerdere soorten vis.
Sinds 2 maanden heb ik 2 zwarte hoogvinkarpers waarbij de ene sinds een week rare vlek heeft op zijn hoofd en bij zijn achterste poepert.

Bij het hoofd is rond en net zo groot als zijn oog, en heeft iets van wit en lijkt wel of er een gat in zit.

Ik heb zojuist geprobeerd foto's te maken maar valt niet mee, dus sorry voor de slechte kwaliteit.
Wat kan het zijn?
Alvast bedankt voor de reactie's.

index.php

index.php

Nooit eerder gezien , maar ik heb wel eens van een gaten ziekte gehoord en op de foto lijkt het bij de kieuwen ook op een gat maar volgens mij zijn het black-mollie die een zout toevoeging nodig hebben . ik zou als ik ou was gewoon salina zout kopen in de supermarkt en dat kan je gewoon in je aquarium doen met een dosering van 10 g per 100 liter en de temperatuur omhoog doen helpt waarschijnlijk ook . ik weet alleen niet hoe hoog de temperatuur is

Bedankt voor je snelle reactie.
Het zit inderdaad bij de kieuw, zouttoevoeging in de aquarium kan dat geen kwaad bij de andere vissen?
Er zitten ook andere vissen, neon tetra, guppen (babyguppen), mickey mouse, Sewellia lineolata algeneter.

Temperatuur staat nu 24 graden.

Black mollies zijn vatbaar voor schimmels wanneer je geen zout toevoegt. Ik weet niet zeker of dit daadwerkelijk schimmel is hoor, maar ook als het iets anders is, heeft hij/zij nu extra kans om het op te lopen.
Ik geloof dat al je vissen wel tegen zout kunnen, alleen de algeneter weet ik niet helemaal zeker. Ik zou beginnen met een kleine hoeveelheid en als de vissen goed reageren kan je wat meer toevoegen.
Gebruik zeezout, dat bevat geen jodium en lost goed op.

Het gaat hier om een zwarte hoogvinkarper, geen black molly.
Net bezig met een zoutbad voor de hoogvinkarper.

20 minuten in de zoutbad en het zwemt nu weer in de aquarium.

Hier een foto, na de zoutbad.

index.php

Visislekker zei:
Het gaat hier om een zwarte hoogvinkarper, geen black molly.
Net bezig met een zoutbad voor de hoogvinkarper.

20 minuten in de zoutbad en het zwemt nu weer in de aquarium.

Weet je zeker dat het geen black molly is? Niet dat het iets uitmaakt voor de behandeling.

Vind de bouw voor een hoogvinkarper wat raar of ligt het aan mij?

Dit zijn 100% Hoogvinkarpers (en erg mooie ook nog). Vissen die eigenlijk totaal niet geschikt zijn voor het standaard gezelschapsaquaium. Ze verlangen een bak van minimaal 1 meter lang. Hard water en een flinke zouttoevoeging, en een temperatuur van 27-30 graden is niet overdreven.

Geslachtsverhouding 1M/3V

Verder zijn dit vissen die je niet het standaardvlok voer moet geven. Maar vlokken met een hoog plantaardig gehalte je kan kiezen voor bv Guppyvlokken maar nog beter voor Malawivlokken. En 2x per week een beetje dierlijk voer zoals levende of diepvries rode muggenlarven. (Dit voeder advies geld ook voor Guppen, zwaarddragers en Platy's)

De Hoogvinkarper in de natuur.

http://www.youtube.com/watch?v=F9o5kNxmNH4

Bedankt voor de reactie's.

@Botia

Nou begin ik zelf te twijfelen wat het nu precies is voor vis.
Heb ze als hoogvinkarper gekocht (4 euro per stuk).

Zelf heb ik wel eens black molly's gehad, maar die waren wat langer uitgerekt, en deze zijn wat hoger als ik het goed bekijk.

Hoe kan ik het zeker weten wat voor vis het is.

Tevens gaat het met de wond iets beter lijkt het wel.

Black molly of hoogvinkarper , ze hebben allebei zout nodig . ( Je hebt wel een kleine vorm van een black molly die maar 6 cm wordt en die heb ik .)

Visislekker zei:
Bedankt voor je snelle reactie.
Het zit inderdaad bij de kieuw, zouttoevoeging in de aquarium kan dat geen kwaad bij de andere vissen?
Er zitten ook andere vissen, neon tetra, guppen (babyguppen), mickey mouse, Sewellia lineolata algeneter.

Temperatuur staat nu 24 graden.

In Salina zout zit ook geen jodium of wat dan ook . Veel zoetwater roggen houders gebruiken het ook voor hun vissen

Nou dan moet ik me daar in verdiepen.

Bedankt voor de reactie's.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan