Wat is er nieuw

Hulp gevraagd.. blaasje/gezwel Corydora's

• Onderwerp starter Onderwerp starter Syl&Ar
  • Startdatum Startdatum
S

Syl&Ar

Guest
Hallo allemaal,

Sinds 2 weken zitten onze visjes in hun nieuwe bak. Nu ontdekte ik gisteren bij een Corydora een soort blaasje naast zijn oog en vandaag zag ik bij nog een Corydora een soort gezwel aan haar bovenste vin. De Corydora Albino heeft dit al eens eerder gehad, toen we haar meenamen vanuit de dierenwinkel. De man zei toen dat hij dacht dat dit een wondje was geweest en het verdween gelukkig vanzelf. Dit is een paar maanden geleden, maar nu zit het er weer. Weet iemand wat dit is en wat we eraan kunnen doen? De andere Corydora's en vissen hebben nergens last van. En de vissen met de blaasjes is verder ook niets aan te merken. Ze eten goed en zijn lekker actief. Hier een paar foto's:

20140817_102436.jpg

20140817_102444.jpg

Groetjes

Geen idee, maar ik had zo'n cory zelf niet gekocht, in een dierenwinkel verzinnen ze wel meer 🙄

Ja, het is wel echt een aquarium speciaalzaak. We zagen het toen pas toen we thuis waren. Mochten hem terug brengen, maar na een paar dagen is het vanzelf verdwenen. Dit is echter al 4 a 5 maanden geleden, maar nu zit het er opeens weer. En die andere heeft wat naast zijn oog. Dit ziet er overigens wel anders uit, meer een blaasje.
Wil graag weten wat het is en op internet kan ik er echter verder niets over vinden, ook niet iets soortgelijks. Heb al catappa bladeren in het aquarium liggen, hoop dat dit wat helpt.

Ik zou het afwachten, die catappa bladeren zouden zeker meehelpen, wat voor bodem heb je? het ziet er een beetje grof en scherp uit, misschien zijn ze door de bodem beschadigd, ze houden van een fijne bodem, het liefst zand, of heel fijn afgerond grind.

Het is heel fijn grind. Denk niet dat het daardoor komt of ze moeten op hun rug allerlei acrobatische kunstjes hebben gedaan, maar dat lijkt me sterk 😛

Nou mijn corydorassen die 'rollen' zegmaar ook wel eens op hun rug door het zand. dat vinden ze heerlijk. Dus misschien is dat toch wel een mogelijkheid. Of misschien ligt het met de andere vissen niet zo lekker , vallen ze hem niet aan ofzo ?? Want ik heb zand en ik heb nergens last van met mijn corydorassen , maar ik zou toch ook even in de gaten houden of ze echt niet omrollen , wat bij mij vinden ze het zoals eerder gezegt heerlijk.

Cory's vroeten in de bodem, en als het grind niet afgerond is, en grof kunnen ze zich makkelijk beschadigen, ze kunnen zelfs hun snorharen verliezen, dit grind in de bak is idd niet heel grof, maar ook niet fijn, en zeker niet afgerond.

Misschien omdat ze er toch wel in rollen , dat het op den duur gewoon open gehaald is , of is gaan zweren. Ik zou misschien toch voor een bodemwissel gaan.

Hmm, het zou kunnen hoor, maar ik weet het niet. De dierenwinkel had wel zand en toen had hij het ook. Het is ook precies hetzelfde als een paar maanden geleden, echt raar. Toen is het dus 4 maanden goed gegaan en nu na 2 weekjes in de nieuwe bak is het terug. In onze oude bak zat trouwens dit zelfde soort grind.
Ze worden niet aangevallen door de andere vissen gelukkig.

Nieuwe bodem gaat hem niet worden, want deze bodem zit er net wat meer dan een maand in.

Mmm , mag ik je even een tip geven. Als het er in de winkel al niet goed uit ziet zou ik ze niet kopen. Ik wil graag gezonde vissen. En geen zieke vissen.

Ow nou dan moet je denk ik wat anders verzinnen.

Zoals ik net al aangaf zagen we het thuis pas. We hebben toen meteen gebeld en eerst onderzoek gedaan voor we hem in onze bak deden. Binnen een week was het plekje weg. Nogmaals, dit was 4 maanden terug. Als we het eerder hadden gezien hadden we hem uiteraard niet meegenomen.

Zou het misschien kunnen komen door stress in de nieuwe bak ofzoiets? Toch wel gek dat het 4 maanden goed gaat en er dan opeens weer zit. Wil ook niet met medicijnen gaan klooien, want ik kan het niet echt onder een ziekte plaatsen als ik op internet zoek.

Oh daar heb ik even over heen gelezen.

Mm.. het zou misschien inderdaad kunnen komen door stress , wat voor vissen zitten er nog meer bij ??

Verder hebben we kardinaal tetra's, 5 streepbarbeeltjes, een koppeltje gourami's en een koppeltje antennebaarsjes. En een paar garnalen, maar die zie je bijna niet haha. De vissen vallen de corys eigenlijk nooit lastig.

Lijken mij niet echt drukke vissen. Heb je misschien een foto van de hele bak , misschien dan krijg ik een beter idee.

Hieronder een foto van onze bak:

img-20140817-wa0000.jpg

Wel een hele toffe bak , ik denk niet dat het stressgevend is. Mm best raar dat het dan weer terug gekomen is , vind ik . Ik zie namelijk niets raars in je bak. Misschien toch een virus of iets anders , ik zou eens googlen voor je kijken of ik iets kan vinden.

Het is niet zo dat de Rami's dit gedaan kunnen hebben?

Heb gelezen dat Cory's en Rami's niet altijd een even goede combi is.

Ik las net iets over een bacteri�le infectie , waar ze vaak ook blaasjes of gezwellen van kunnen krijgen. Zijn je waterwaardes enzo ook goed , want ik las ook dat het hele sterke vissen zijn als de omgeving en de waterwaardes goed zijn , als die niet goed zijn dan verzwakken ze 'sneller' ook krijgen ze dan weer sneller blaasjes enzovoort. Misschien is het toch een bacteri�le infectie.

Dankje!

Ik heb van die teststripjes, dus erg nauwkeurige waarden kan ik je niet geven, maar ik test wel vaak en dan is alles binnen 'ok'. We hebben afgelopen woensdag nog 1/3e water ververst. De antennebaarsjes hadden trouwens wel eitjes de afgelopen week en waren druk bezig met het bewaken van hun nest. Misschien hebben ze toen de corys aangevallen? Maar krijgen ze daar ook blaasjes van? De corys hadden zelf trouwens ook eitjes. Helaas niets geworden.

Annie zei:
Het is niet zo dat de Rami's dit gedaan kunnen hebben?

Heb gelezen dat Cory's en Rami's niet altijd een even goede combi is.
Dat zou mijn niet verbazen. Ramirezi's kunnen flink uithalen en Corydoras hebben nu eenmaal een type gedrag dat ramirezi's mogelijk stoort. En bij een Corydoras is een zwakke plek het oog (de rest van hun lijf is door een pantsertje prima beschermd). Dus inderdaad, daarom een riskante combi.

~ Ivo

Het zou kunnen dat ze daar blaasjes van hebben gekregen hoor. Misschien een zwelling. Mmm als ik zo lees kunnen je waardes het niet zijn. Als alles oke is. Misschien dan toch de antenne baarsjes die het zijn geweest.

Hmm oke! Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik hou het in ieder geval even goed in de gaten!

Dat is denk het beste wat je kan doen !! laat het even weten als het verbetert is

Zal ik doen!

Wat voor formaat aquarium is het eigenlijk?
En om eerlijk te zijn vind ik de inrichting best aan de open kant om er �berhaupt een koppel ramirezi's in te houden, laat staan met Corydoras erbij.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Wat voor formaat aquarium is het eigenlijk?
En om eerlijk te zijn vind ik de inrichting best aan de open kant om er �berhaupt een koppel ramirezi's in te houden, laat staan met Corydoras erbij.

~ Ivo

Het lijkt mij een Vision 180, maar heel erg zeker weten doe ik het niet.

Bijna goed dus, een Vision 260 😀

Het is een Juwel vision 260, dus 121 bij 46 bij 64. Ze komen uit een zwaar overbevolkt Juwel 60 cm bakje. Dat is al die tijd goed gegaan. Nu hebben ze alle ruimte en zou het opeens fout gaan met de rami's? Kan.. lijkt me wel sterk. Zou wel gebeurd kunnen zijn toen ze eitjes hadden. Toen waren ze naar alle vissen agressief.

Alles moet trouwens ook nog groeien, om terug te komen op de open inrichting. Aquarium staat nu 5 a 6 weken.

Dat groeien kan ineens heel snel gaan.

Syl&Ar zei:
Zou wel gebeurd kunnen zijn toen ze eitjes hadden. Toen waren ze naar alle vissen agressief.
Corydoras snappen het concept territorium niet. Keren keer op keer terug in hun onschuld en op een gegeven moment pikken de dwergcichliden dat niet langer. Helemaal als er eitjes zijn wordt het nest fel verdedigd.

Heb dit soort "blaasjes/gezwelletjes" de laatste tijd meer gezien en gek genoeg heel vaak bij Albino's (niet alleen overigens).
Zelfs op Planet Catfish is er niemand die precies kan vertellen wat het is. Er wordt gesuggereerd dat het zou kunnen komen door een te veel aan proteine / een eenzijdig dieet.
Deze vis ziet er overigens prima uit in mijn beleving. Het is in vrijwel alle gevallen vanzelf verdwenen.

Zoals vaker gezegd. Zorg dat er voldoende "maatjes" van dezelfde soort zijn.

Over de discussie met de dwergcichliden kan ik weinig zeggen. Met name de Cacatuoides was volgens mij een "Coryhater", maar heb (met andere soorten) ook genoeg voorbeelden waar het wel goed gaat cq. het bij wat lichte strubbelingen blijft.

Groet,
Aad

Het blaasje bij het oog is bijna weg en het gezwelletje bij de vin is ook al een stuk minder 😀!

Oke mooi , had hem appart gedaan of is het ook met de andere visjes in de buurt minder geworden ??

Gewoon beide in de bak gelaten!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan