Wat is er nieuw

Hulp nodig met de verlichting

Woodski

Member
Lid geworden
21 april 2025
Leeftijd
42
Wij hebben 15 jaar of zo een bakje van 300 liter die het altijd goed heeft gedaan.
Prima plantengroei en geen algen. En paar keer per jaar gooide ik het teveel aan planten weg.
Maar sinds ik ben overgestapt van TL naar LED wil het niet meer zo goed,

De planten worden geel en groeien niet meer (te weinig licht)
Ik doe er soms een beetje prolife plantvoeding bij

En ik heb nu ook veel draadalg dus teveel licht.
Daarom ben ik korter daglicht gaan geven.

Van 14 tot 16 uur is er een kleine ledstrip aan met weinig vermogen. (iets van 3 watt)
Dan van 16 tot 19 uur de 2 LED buizen
En van 19 tot 20 uur weer de schemerverlichting

Dus eigenlijk maar 3 uur per dag echt licht.
Volgens mij heel kort (te kort) dus waarom draadalg?

Mijn verlichting is nu 2 normale LED buizen van 60cm
1 x T8 Standard Output 6.6W 720lm - 830 Warm Wit
1 x T8 High Output 8W 1050lm 865 Daglicht

Dus.. help... hoe los ik dit op ?Ik kan meer uren licht gaan geven en betere buizen kopen met UV maar dan krijg je nog meer alg...

Wij hebben 15 jaar of zo een bakje van 300 liter die het altijd goed heeft gedaan.
Prima plantengroei en geen algen. En paar keer per jaar gooide ik het teveel aan planten weg.
Maar sinds ik ben overgestapt van TL naar LED wil het niet meer zo goed,

De planten worden geel en groeien niet meer (te weinig licht)
Ik doe er soms een beetje prolife plantvoeding bij

En ik heb nu ook veel draadalg dus teveel licht.
Daarom ben ik korter daglicht gaan geven.

Van 14 tot 16 uur is er een kleine ledstrip aan met weinig vermogen. (iets van 3 watt)
Dan van 16 tot 19 uur de 2 LED buizen
En van 19 tot 20 uur weer de schemerverlichting

Dus eigenlijk maar 3 uur per dag echt licht.
Volgens mij heel kort (te kort) dus waarom draadalg?

Mijn verlichting is nu 2 normale LED buizen van 60cm
1 x T8 Standard Output 6.6W 720lm - 830 Warm Wit
1 x T8 High Output 8W 1050lm 865 Daglicht

Dus.. help... hoe los ik dit op ?Ik kan meer uren licht gaan geven en betere buizen kopen met UV maar dan krijg je nog meer alg...
Er staan een aantal fouten in je bericht.Je schrijft dat je: A te weinig licht hebt en B dat je teveel licht hebt. Vervolgens geeft je verschillende lichtduur tijden met ook verschillende lichtsterktes. Verder merk je op dat je draadalg hebt en dus te veel licht....

Begin er eens mee om je zelf af te vragen wat je plantenkeus vraagt om goed te kunnen groeien. Je kan daar bij voorbeeld achter komen door eens te kijken bij de online planten aanbieders. Zij geven dit veelal aan de aangeboden planten. Het begint bij de lichtvraag. Je moet zo'n 8 uur per dag verlichten, exclusief overigens eventuele dimtijden. Dat is dus je lichtduur. Maar je planten vragen ook een bepaalde lichtsterkte, dat is dus wat anders als lichtduur(!!!!). Je verteld niet welke planten je hebt dus daar kunnen we nu nog niets over zeggen. Draadalg ontstaat door een tekort aan CO2 ten opzichte van de lichtsterkte. Een onstabiele verhouding dus. Maar een zinnig antwoord kan, als gezegd, niet gegeven worden omdat we je plantenkeus niet kennen. Overigens kan je draadalg wel alvast beginnen te verwijderen.

Als ik het goed lees kom je met je verlichting uit op zon 6 lumen per liter, dat is niet heel veel en kan wel verklaren waarom de planten niet zo hard willen groeien.
Hoeveel lumen per liter je precies nodig gaat hebben ligt aan je planten en evt bewoners.
Maar ik gok dat je op minimaal 20 lumen per liter of misschien net iets meer uit komt.

Draadalg zou kunnen komen omdat er meer voedingsstoffen in het water zitten dan de planten opnemen, en dus ruimte overlaten voor alg

Laatst bewerkt:
Je zou eens kunnen kijken wat er voorheen voor lamp in zat en proberen een vergelijk te maken.

Hoi, ik weet dat het tegenstrijdig is, vandaar de vraag om hulp 🙂

A. Hoe kom ik van de draadalg af ?
Het is een kleine eenvoudige hobbybak met snelgroeide eenvoudigen planten
Co2 is niet iets wat ik wil doen eigenlijk.

Helemaal links is een paar jaar geleden als klein stukje ergens mee meegekomen, lijkt op de Elodea Densa
Deze groeit heel snel en pakt misschien voedingsstoffen van de rest weg..
Dit zou een oorzaak kunnen zijn.

De kleine wortelende donker groene bodemplanten midden achterin en rechts groeien traag maar goed.
Nu recent wel alg problemen wat over deze planten groeit

Rechts boven de kokosnoot de 2 met lange bladeren groeiden ooit als kool>
De bak zat er vol mee maar nog nog maar 2 stukjes over,

De grote groene achterin is vandaag nieuw
20250421_200142.jpg

De achterwand was de eerste ca 13 jaar vrijwel schoon... Nu is het een dikke lag alg.
Dit is dus eigenlijk mijn vraag, hoe kom ik hier vanaf.
20250421_200158.jpg

Je zou eens kunnen kijken wat er voorheen voor lamp in zat en proberen een vergelijk te maken.

Dat is niet te achterhalen, is 2 jaar of zo geleden.
Het waren fluor TL buizen met een (elektronische) starter.
Niets bijzonders, ook gewone huis verlichting.

Draadalg zou kunnen komen omdat er meer voedingsstoffen in het water zitten dan de planten opnemen, en dus ruimte overlaten voor alg

Het vissenbestand is wel afgenomen en mijn vrouw geeft vaak vrij veel voer.
We hebben wel veel garnaaltjes die dit enthousiast opruimen.

Vaak kun je aan de lengte al zien hoeveel watt zo'n TL was. Daarnaast zou ik ook eens meten wat je waterwaarden zijn. Zou ook kunnen dat je afgenomen bestand wat minder voeding produceert dan je planten nodig hebben.

Volgens mij zie ik Staghorn op de achterwand en dat is vaak tgv een nh3/4 piek. Weet je je waterwaarden en wat voeg je toe aan voeding?
Met een lichttekort en dat heb je denk ik met 6 lumen per liter al snel heb je niet snel een tekort aan voeding. Wat wel kan is dat door te weinig licht je veel afval hebt van de planten wat weer nh3/4 veroorzaakt.
En nh3/4 os een boost voor algen en een trigger en het veroorzaakt vaak Staghorn.

Vaak kun je aan de lengte al zien hoeveel watt zo'n TL was. Daarnaast zou ik ook eens meten wat je waterwaarden zijn. Zou ook kunnen dat je afgenomen bestand wat minder voeding produceert dan je planten nodig hebben.
Nu T8 LED 8 watt en daarvoor dan klassiek TL met iets van 18w
Ook twee kleuren, daglicht (6.5 K) en warmwit (2.7K)

Volgens mij zie ik Staghorn op de achterwand en dat is vaak tgv een nh3/4 piek. Weet je je waterwaarden en wat voeg je toe aan voeding?
Met een lichttekort en dat heb je denk ik met 6 lumen per liter al snel heb je niet snel een tekort aan voeding. Wat wel kan is dat door te weinig licht je veel afval hebt van de planten wat weer nh3/4 veroorzaakt.
En nh3/4 os een boost voor algen en een trigger en het veroorzaakt vaak Staghorn.
Check, ik doe steeds minder verlichting en dat helpt niet.
Dus ik ga nu naar 8 uur volle verlichting + die schemerlamp voor de sfeer

Dan toch maar een kitje kopen om de waardes te meten.
Geen ervaring mee maar dat zal vast lukken.

Zal ik een LED buis vervangen door een speciale buis voor aquaria of is dat nog niet nodig?
Iets met meer UV voor een betere plantengroei lijkt me dan

Het vissenbestand is wel afgenomen en mijn vrouw geeft vaak vrij veel voer.
We hebben wel veel garnaaltjes die dit enthousiast opruimen.

ik bedoel dan eigenlijk de plantenvoeding die je toevoegd.
WIl niet zeggen dat overvoeding van visvoer niet hetzelfde doet.

Qua verlichting zou ik eerder aan bijplaatsen dan vervangen denken

Als je wilt gaan meten: vooral NO3 en PO4 zijn voor de planten van belang.

Ik heb me enorm vergist met de inhoud denk ik...
Zal eerder 150~200 dan 300 liter zijn.. sorry 🙁

Wat is de maat van de bak?
Of evt merk en type

Als beginner zou ik eerst met iets beginnen te wijzigen om te kijken of het wat doet.
Als je diverse dingen wijzigt zal je nooit weten wat nu de juiste keuze was denk ik.
Dus beginnen met meten waterwaardes, als dit oke is de volgende stap.
Maar de kenners hier kunnen je daar heel goed mee op pad helpen.

Precies. Maar nog voordat je iets gaat wijzigen eerst kijken wat je hebt. Wat zijn je waterwaarden en wat heb je aan licht? Wat geeft de fabrikant van die lampen op aan lumen en kleurtemperatuur?

Zo is TS begonnen met zijn verlichting te wijzigen waarna de plantengroei gestagneerd is.
Vandaar dat ik het in zijn verlichting zoek. (tevens zelf ook zo'n gevalletje gehad hier)

Water meten is iets wat altijd gedaan moet kunnen worden, dus investeren in een degelijk testkoffertje is geen overbodige luxe.

Het kan heel goed zijn dat de verlichting de trigger was, maar het is niet uitgesloten dat met meer of minder voeding (nog altijd het makkelijkste bij te regelen) het probleem verhelpt. Hoe dan ook eerst gegevens: formaat bak, aantal liter, gegevens verlichting, waterwaarden, welke kolom- en bodemvoeding.

Uitgangspunt is dat het veranderen van de verlichting het probleem veroorzaakt heeft. Nu is de vraag: wat gaat er dan mis? Is het nu teveel licht (voeding tekort) of te weinig licht? Daarvoor kun je aanwijzingen vinden in de waterwaarden.
Je kunt ook lumen van oude verlichting met die van de nieuwe verlichting vergelijken. Maar dan nog moet je kijken naar de kleur invulling om dat te duiden.
Sommige planten moeten ook wennen aan andere omstandigheden.
Maar iets van een handvat naar wat nu precies de omstandigheden zijn zou wel helpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan