Wat is er nieuw

iemand ervaring met een dirt aquarium ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua-wesley-1986
  • Startdatum Startdatum
A

aqua-wesley-1986

Guest
ik kijk veel op internet en kom vaak dirt tanks tegen
en het valt me op dat de planten daar mooi vol en erg goed groeien nu kom ik er niet precies achter hoe ze dat doen omdat het allemaal engels is en ik geen nederlandse info kan vinden ( of ik zoek en kijk verkeerd )
vraag me daarom af of er mensen hier zijn die er ervaring mee hebben en of het aan te raden is of juist niet

het gaat om een aquarium van 160 50 60 met bioloog van 130 35 30

twijfel erg tussen een cichlide aquarium of aquarium vol planten met vissen natuurlijk

hoop dat er mensen zijn die mij hier mee kunnen helpen

inderdaad zo een bodem

Lijkt wel potgrond!??
Dirt.

klopt inderdaad maar dan zonder kunst mest enzo
vraag me af of er mensen hier zijn die er ervaring mee hebben want als je kijkt naar de planten groei in die aquariums gaat dat super
maar vraag me af of je er nog iets bij moet doen ofzo en wat de voor en na delen zijn

En de vraag stellen bij het filmpje? Misschien geeft de plaatser wel een antwoord 🙂

Wat ik net las in dat topic is het met potgrond dus.
Had ik nog nooit van gehoord moet ik zeggen, maar ja heb me ook nog nooit zo erin verdiept.

Niet zomaar uit een zak. Catweazle gebruikte verschraalde aarde. Interessant topic van hem!

peterdenhaag53 zei:
Niet zomaar uit een zak. Catweazle gebruikte verschraalde aarde. Interessant topic van hem!

Aha, ik heb nog niet het hele topic gelezen maar kwam het woord potgrond daar net tegen. Ik zou niet eens weten nu wat dat voor aarde is zeg.
Als ik tijd heb zal ik het eens beter lezen 😉.

Met andere worden ,Potgrond gemengt met zand.
om het wat zwaarder te maken.

Doen ze in de tuinbouw ook.
Potgrond bevat teveel voedingsstoffen voor zaden, die nog geen wortels hebben om die voedingsstoffen te kunnen opnemen. Een teveel aan voedingsstoffen kan schade aanbrengen aan jonge/net ontkiemde wortels. Het gaat om de juiste balans tussen lucht, water en voedingsstoffen in de grond

Als je potgrond wilt gebruiken, dan moet je dat eerst �verschralen� met zand. Neem 1/3 zand en 2/3 potgrond. Wel opletten, dat je schoon zand hebt. Zand uit de zandbak is bijvoorbeeld heel geschikt. Verder is het verstandig om de potgrond zoveel mogelijk te verkruimelen en te verfijnen. Dat kun je doen door bijvoorbeeld de bovenste 1-2 cm waarin je gaat zaaien, te zeven.

Ik weleens gelezen dat men in jaren 50-60 geregeld 4 jaar oude stalmest vermengden met klei en potgrond en dan daar weer vuil zand over en dan nog een laagje gewassen zand. En geen rotting, algenproblemen of wat dan ook.

Ik denk alleen niet dat veel mensen dat heden ten dage nog aandurven.😉

Inderdaad was het een jaar of 30-40 geleden heel normaal om een zwaar bemeste bodem te gebruiken voor de planten. Nadeel daarvan was dat het na verloop van tijd die bodem uitgeput raakte en de hele bak moest worden leeg gehaald en opnieuw moest worden opgestart. Tegenwoordig heb je daarvoor in de plaats natuurlijk de vloeibare voeding, veel eenvoudiger te doseren. Het is dus niet alleen een kwestie van aandurven, maar ook van gemak

super ga het gelijk even lezen er zijn verschillende methodes sommige doen er ook een wit poeder overheen vandaar dat ik vraag of er mensen hier ervaring mee hebben ga zeker dat topic even lezen bedankt

AquaVISie zei:
Inderdaad was het een jaar of 30-40 geleden heel normaal om een zwaar bemeste bodem te gebruiken voor de planten. Nadeel daarvan was dat het na verloop van tijd die bodem uitgeput raakte en de hele bak moest worden leeg gehaald en opnieuw moest worden opgestart. Tegenwoordig heb je daarvoor in de plaats natuurlijk de vloeibare voeding, veel eenvoudiger te doseren. Het is dus niet alleen een kwestie van aandurven, maar ook van gemak

Vergelijkbaar een beetje met een voedingsbodem dus.
Is het niet zo dat de stoffen uit zo n bodem ook in je water terecht komen of is er zo weinig stroming in de bodem dat dit eigenlijk netjes blijft waar het hoort te zitten??
Met een bodemfilter is dit dus niet aan te raden 😉

jessicapilon zei:
Is het niet zo dat de stoffen uit zo n bodem ook in je water terecht komen of is er zo weinig stroming in de bodem dat dit eigenlijk netjes blijft waar het hoort te zitten??
Met een bodemfilter is dit dus niet aan te raden 😉

Over die bodem heen kwam ook nog een laag aquariumgrind. Het was overigens ook een ramp als er dan planten met een groot wortelstelsel uit gehaald moesten worden. Maar dat hoef ik je uiteraard niet uit te leggen 😡

Ja, dan is het feest.

Beste en 12 cm pijp in de bak, hand erin en los trekken.
Pijp laten staan ,en water uit zuigen.

peterdenhaag53 zei:
Dat is de Walstadmethode...google daar maar op.

Ook een forumlid hier..Catweazle..heeft er een topic over.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1507743&page=1

Ik heb ook even verder gekeken en kom dit topic tegen op een forum dat vrij goed aangeschreven staat op het gebied van planten en als ik alles zo lees hier dan is het nogal ingewikkeld en een erg grote gok.
Natuurlijk kun je het een en ander aanpassen maar zoals Diana het in dr boeken beschrijft is niet een 1,2,3tje denk ik.
http://www.aquaplantexchange.nl/phpBB3/ ... =36&t=1987

Ook ik kijk vaak op Youtube, heb wel is filmpjes gezien hoe ze het doen. Te ingewikkeld vind ik persoonlijk, doe dan gewoon een dun laagje (rode)klei en daarboven op grind. Of gebruik een aquasoil bodem. Klei kan namelijk voedingsstoffen opnemen en afgeven aan de planten.

Niet allen klei.
Dan ook gelijk lateriet poeder.
Is alleen voor moerasplanten.

Ik zou geen gewone potgrond durven gebruiken. Ga voor vijveraarde.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan