Wat is er nieuw

Ik ben bang dat mijn sluier buikwaterzucht heeft, iemand advies?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tira
  • Startdatum Startdatum
T

Tira

Guest
Hallo, ik ben bang dat mijn sluierstaart buikwaterzucht heeft. Ik heb een beetje rondgezocht en er werd aangeraden om de vis apart te zetten. Dat heb ik gedaan. De vis is niet echt actief en ligt in een rare positie. De schubben staan uit elkaar (als een dennenappel) en de buik is heel erg rond. Is er iets wat ik er aan kan doen? Ik heb Vlekkie (de vis) al voor ongeveer acht jaar en wil hem echt niet kwijt...

Vertel om te beginnen wat meer over zijn manier van huisvesting, waterwaardes. Foto's helpen ook.

De vis leeft normaal gesproken in een aquarium van ongeveer 80 liter, samen met nog drie anderen. Ik moet dus nog op zoek naar een groter aquarium. Op de bodem ligt grind en er zit ook een filter in het aquarium. Er zitten meerdere planten in. Over waterwaardes weet ik niet zoveel, ik heb wel iets wat die waardes zou moeten stabiliseren en fosfaat en nitraat zou moeten verlagen.

Dit is de vis op dit moment, hij ligt ook helemaal op zijn zij

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    93.7 KB · Weergaven: 153
Rip.
Je vis is kapot, aan 8jaar had ie minstens 20cm en meer moeten zijn. (zonder staart) Dat moeten ze al zijn in de eerste 2jaar
Door in dat kleine bakje te zitten heb je hem gedurende 8jaar langzaam vermoord.
Nu zegt z'n lichaam eindelijk dat het genoeg is geweest.

Ik ben geen expert op die vissen maar de bak is voor zijn bewoners echt veel te klein om te beginnen. Water verversen VEEL is nodig. Er zullen meer reacties volgen verw8t ik. *Edit* Je hebt ook behoorlijk veel filter nodig omdat het vervuilers zijn.
Mogelijk weet @Giebeltje ook meer te vertellen.

Meer informatie.
https://www.aquariumfans.nl/sluierstaart-goudvissen-aquarium/?amp#1

Laatst bewerkt:
die kan je beter doodmaken.

Is niet goed... buikwaterzucht ( oedeem) is het stadium waarin een bacteriele infectie de interne organen, m.n. de nieren, heeft bereikt. Meestal betekent dit het einde van de vis. Het enige dat je op dit moment zou kunnen proberen is het volgende:

Maak een cacaobadje in een curverbox o.i.d. door pure cacaopoeder in een beetje kokend water op te lossen en toe te voegen aan het water in de curverbox. De verhouding is 1 tl cacao op 30 liter water, 1/2 tl op 15 l enz. Zet de vis hierin en laat hem daar drie dagen zwemmen. Doe dagelijks een 50% waterwissel en vul aan met cacaowater in de oorspronkelijke verhouding.

Dit recept is oorspronkelijk afkomstig uit Japan, waar het heel gewoon is.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan