Wat is er nieuw

Ik heb mijn (yellow fire neocardinia) garnalen nu een dag en ze gaan dood

abel

Member
Lid geworden
5 oktober 2025
Leeftijd
25
Weet iemand waarom ze doodgaan er is genoeg te eten en ik heb de bak laten indraaien alleen ik kom de hele tijd slappe garnalen tegen en soms ook lijken weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Hoe lang heb je de bak laten indraaien?
Plaats even wat fotos van de bak.
Wat zijn je waterwaardes (nh3, no2, no3, po4, ph, kh, gh)
Wat voor bodem gebruik je?
Welke temperatuur?

Zou eerst de nh3/4 en no2 nagaan met een vrij nieuwe bak.

1000018991.jpg
1000018989.jpg

De bak is een beetje chaotisch maar heeft alle benodigdheden, vier weken indraai tijd, ik weet de waardes niet uit mijn hoofd maar ik heb uitbundig gecheckt en alles was goed. Bodem grind goed gewassen en gekookt. En temperatuur kamertemperatuur bij mij 18 graden

Bijlagen

• 1000018990.jpg
    1000018990.jpg
    4 MB · Weergaven: 14
Zou eerst de nh3/4 en no2 nagaan met een vrij nieuwe bak.
Dat heb ik gedaan was beide goed. Het lijkt bij een garnaal alsof er net bij zijn kopje bloed zit helpt dit of niet?

Op de foto's lijkt de bak bijna steriel zo schoon, hoe heb je hem ingedraaid? Iets van voer verkruimeld?

Wat vind jij goede waardes?
Even testen en de waardes hier plaatsen.

Ik heb hem met superfish bactostart laten indraaien, heb behalve walnoten blad geen voer verkruimeld en ik vind goede waardes 0 nitraat, nitriet en chloor, kh 5 l, ph 6.8 en gh wat er op het pakje staat

Misschien kun je foto s posten van de bak en de overleden garnalen.

Bodemgrind koken? Nog nooit gedaan of van gehoord dat men dit deed.
Teststrips kun je beter niet teveel op toetsen. Die hebben vaak een behoorlijke afwijking. Beter met druppeltests. Desnoods met een potje water naar de LFS om te laten testen.

Hoelang staan de planten erin en heb je nog ververst voor de garnalen erin kwamen want ik zie waterpest en hoornblad en af en toe gebruikt men slakkengif waar ze niet echt tegen kunnen. Als ik planten koop bij garnalen dan week ik die eerst 5 dagen voor in een emmer.

Je was me net voor 😆

Mocht je een hond/kat hebben dan ook voorzichtig met vlooiendruppels/band om vervolgens dit gif in je aquarium te krijgen via je handen.

Heb je een foto van het hele aquarium?

Waar komen de garnalen vandaan?
Er zijn diverse 'ziekten' die een hele kolonie om zeep kunnen helpen.

Hier de foto
1000019001.jpg

En ik heb alles afgespoeld en ze waren gezond tijdens het kopen

Als je nitraat 0 is, is het mogelijk dat het indraaien toch nog niet helemaal goed op gang is, al heb je ook redelijk wat planten die eventueel gevormd nitraat verbruiken. In geval van twijfel: grote waterwissel!

Als er iets mis is zeg ik altijd doe een grote waterwissel,80%.
Je lijkt ook heel grof grind te hebben?
Heb je er met de komst van de garnalen veel voer ingedaan?

Ik vermoed ook een ammoniak piek.
Ziet er gewoon te steriel uit voor een bak die 4 weken draait.
Zou veel meer diatomen, algen en andere zaken verwachten.

Niet inbrengen van aan bron van ammoniak kan het langer rekken dan de 4 weken.

Als er iets mis is zeg ik altijd doe een grote waterwissel,80%.
Je lijkt ook heel grof grind te hebben?
Heb je er met de komst van de garnalen veel voer ingedaan?
Lijken wel brokken inderdaad. Lava ofzo? Graag even een totaal foto zodat we wat beter overzicht hebben.

Nee heb ik niet het zijn stenen weet niet welke soort

Er zit, neem ik aan, wel een filter in?

Ja een garnaal veilige

hoy, ik zie al lezende geen temperatuur opgaaf. kan het zijn dat je bak te koud staat. ik heb de garnalen die jij heb niet gehad maar wel vuurtjes en waaierhand garnalen . die deden het prima in +- 25 graden.

hoy, ik zie al lezende geen temperatuur opgaaf. kan het zijn dat je bak te koud staat. ik heb de garnalen die jij heb niet gehad maar wel vuurtjes en waaierhand garnalen . die deden het prima in +- 25 graden.
"kamertemperatuur bij mij 18 graden" staat erbij, is prima voor neocaridina's

Dus weet iemand wat de oorzaak is en hoe ik dit oplos anders kijk ik even verder

Bij vergiftiging -> in het begin veelal bovenin in het aquarium, daarna meeste garnalen wankelen, vallen om en overlijden. Grootte waterwissel met water van gelijke temperatuur 80%, uitval is groot.

Bij ziekte, langzaamaan vallen ze om, dit kan weken/maanden zo doorgaan tot er een stop komt. De meeste garnalen die dan overblijven lijken imuum te zijn en kunnen zelfs weer een mooie groep vormen als er voldoende zijn.
Geen nieuwe dieren introduceren tot kantelpunt is bereikt.
Als je garnalen ergens koopt is het heel lastig om 'elke' ziekte te kunnen zien. Als dode dieren direct verwijderd worden kan de rest nog vrolijk aan het rondlopen zijn terwijl die de volgende dag aan de beurt zijn.

Bij parasieten, meestal worden de oudere en jonge garnalen het hardst geraakt. Echter wanneer geen nieuwe aanwas zal de groep langzaamaan uitdunnen. Meestal wel 'medicatie' voor beschikbaar. Vaak zijn het wormachtige parasieten als planaria en scutariella japonica.

Zou eerst NH3 en NH4 en NO2 uitsluiten (vallen onder het kopje gif) met een druppeltest.
Wanneer niet goed ingedraaid zal 1 van die 3 de oorzaak zijn.

Ik zou voor een ammoniak/nitrietpiek gaan, en dus een grote waterwissel doen en de komende dagen/ week monitoren.
Als je nitraat begint te stijgen, gebeurt er wat ten goede en kun je langzaam aan het aantal en de hoeveelehid ww minderen.

Waterwissel kan niet heel veel kwaad als het maar dezelfde temperatuur heeft, anders zet je ze aan tot verschalen en als ze al verzwakt zijn door iets is de kans groot dat ze er niet doorheen gaan komen. Dan geef je ze eigenlijk het laatste zetje.

Ik zal een waterwissel doen maar een nitraat ligt het niet ik zal zo snel mogelijk ammoniak meetspullen halen

Nitraat is het (onschuldige) product van de afbraak van ammoniak en nitriet. Als je dus een nitraat van 0 meet, kan het zijn dat er wél nitriet en ammoniak aanwezig zijn en/of onvoldoende worden afgebroken.

Ik heb gemeten dat er geen nitraat en nitriet in zit

Ik verdenk ook de planten. Weet via via dat bij waterpest soms echt vervelende insecticide zit. Dat heeft een LFS ooit ook veel klachten opgeleverd omdat er onverklaarbaar garnalen dood gingen. Vraag maar even na of de leverancier Dennerle is, dit was toen bij hun het probleem.

1000019008.jpg
1000019007.jpg
1000019006.jpg
1000019005.jpg
1000019004.jpg

Sorry voor het wazige

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan