Wat is er nieuw

Indraaien Oase 350 thermo

TheEvilTomat0

Member
Lid geworden
12 november 2025
Leeftijd
31
Ik wil mijn bak gaan rescapen en daarbij wil ik ook een externe filter aanschaffen.
Nu ben ik er voor mezelf al over uit dat ik de Oase BioMaster 350 thermo wil halen, heb nu zelf de interne filter Oase BioPlus 200 thermo.
In de 350 past dus ook mooi de heater van de 200 en de volume wat de filter aankan is ongeveer 10x het volume van de bak.

Ik zat dus te denken om de 350 ongeveer 3 weken te laten indraaien op de huidige bak, dus samen met de 200.
Wat ik me alleen af vroeg is of dit verstandig is? Ik heb in mijn huidige bak namelijk wat alg zitten (baardalg, staghorn en klein beetje draadalg).
De bak zit niet vol ofzo, maar het is wel aanwezig. Ik wil natuurlijk niet dat als ik mijn nieuwe bak heb opgezet hier in no time ook alg in zit omdat dit in de filter zit (als dat gebeurt).

Wat is jullie advies / tips hierin?

ik zou het filter mee laten draaien maar wel zorgen dat je in die 3 weken algenvrij bent.
Maar wat bedoel je met rescapen; alle planten en hardscape eruit en overnieuw herschikken/scapen? En in hoeverre zijn de planten/ hardscape aangetast door de alg?

Maar wat bedoel je met rescapen; alle planten en hardscape eruit en overnieuw herschikken/scapen? En in hoeverre zijn de planten/ hardscape aangetast door de alg?
Veel van de hardscape heb ik laatst behandeld met waterstofperoxide om alg te verwijderen. Dit heeft zijn werk echt goed gedaan, zit bijna niks meer op en komt ook niet terug.
Als ik thuis ben zal ik wel wat foto's maken van mijn bak + hardscape etc.

Ik zal niet alle hardscape wat ik nu heb gaan hergebruiken, ook de planten die er nu in zitten zal ik niet gaan hergebruiken. Zelfde geld voor het zand.

Zodra ik ga beginnen met de rescape zal ik hier ook wel een nieuwe topic voor aanmaken en daar wat foto's / verloop in plaatsen zodat mensen mee kunnen kijken als ze dat leuk vinden!

Maar stappenplan is als volgt:
  • Nieuwe filter indraaien (3 weken)
  • Vissen overplaatsen naar andere tijdelijke bak
  • Bak leeg halen (planten, hardscape en bodem eruit, deel van oud water bewaren) en goed reinigen
  • Daarna weer opnieuw inrichten met nieuwe hardscape
  • Nieuwe bodem erin
  • Nieuwe planten erin
  • Oud water weer terug + nieuw water
  • En dan vrij snel weer de vissen erbij

Persoonlijk zou ik geen oud water gebruiken; het heeft geen nut wat betreft bacteriën o.i.d.
Daarnaast brengt je 'verontreinigd' water in je bak; water waar relatief veel algensporen inzitten en andere stoffen die een extra belasting gaan geven.

Voor de rest goed plan :thumbs:

Zou gewoonweg het filtermateriaal overzetten
Dus als volgt:

Vissen overplaatsen naar andere tijdelijke bak.
Bak leeg halen.
opnieuw inrichten.
Vullen.
Filtermateriaal overzetten (beetje puzzelen)
Vissen terug.
Eerste week spaarzaam voeren.

Hier zijn wat foto's van mijn huidige bak. Het flesje staat er niet standaard in, daar zitten nu slak etende slakken in die ik bij elkaar wil houden want die gaan naar mijn broer toe (er zitten gaatjes in de fles).
Maar zoals je kan zien zit er hier en daar wel wat alg. Niet super veel meer gelukkig, echt al veel weg gekregen met tips uit dit forum!

Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 17.29.08_c60c9f90.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 17.29.07_e65c3096.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 17.29.09_9d1e9dbf.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 17.29.09_90a4f7df.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 17.29.09_e5463748.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 17.29.09_e5e8417b.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 17.29.09_4504b5fb.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 17.29.09_4c4eb7cf.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 17.29.08_8aa863f0.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2025-12-12 om 17.29.08_0454dcdf.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.