Wat is er nieuw

Is mijn molly zwanger

Tijns.2010

Member
Lid geworden
27 november 2025
Leeftijd
15
Hoi allemaal,

Ik heb een molly in mijn aquarium die er heel bol uitziet, alsof ze elk moment kan bevallen. Ze zwemt normaal en eet goed, maar ik zie geen zwart graviditeitsteken bij de anus. Ze heeft deze dikke buik al een tijdje (een week of langer) en ik maak me een beetje zorgen of alles goed gaat.

Het is een vrouwtje dat ik al ongeveer een jaar heb, en ik heb nooit een ander mollymannetje erbij gehad, dus ik weet dat ze eventueel sperma kan hebben opgeslagen. Ik heb genoeg planten in het aquarium zodat de jongen zich kunnen verstoppen als ze geboren worden. Is deze molly zwanger?

foto's:
1765550316912.png
1765550362837.png
1765550425010.png

Als ik de derde foto bekijk dan lijkt het of de schubben uitstaan. Klopt dat?

Dat zou wel kunnen ja?
Wat betekend dit?

In de regel weinig volgens mij maar wacht andere leden even af.

Hoogstwaarschijnlijk niets. Het is een teken dat er inwendig iets mis is met de organen, waardoor ze moeite heeft om het water buiten te houden. Zeker als ze inmiddels ten minste een jaar oud is en een ballonvorm is, is het waarschijnlijk ouderdom.

Ik hou het op oedeem. (Buikwaterzucht)
Op één of andere manier lijken mollies daar extra gevoelig voor te zijn.
De mollies die ik gehad heb zijn daar vrijwel allemaal mee naar de andere wereld gegaan terwijl de overige vissen nooit iets mankeerden.

Ziet niemand dat deze vis helemaal niet zwanger kan worden. Omdat het een mannetje is.😉

Kennelijk niet.
Maar daarmee is het probleem wel duidelijk geworden.

Ziet niemand dat deze vis helemaal niet zwanger kan worden. Omdat het een mannetje is.😉
Tja nu met mn leesbril op zie ik het bij inzoomen maar ja zonder niet hoor :Dk :sorry:
Maar ja uitstaande schubben was me dan wel weer opgevallen:Dk:Dk

Ik was ermee terug gegaan naar de lfs want ze hebben duidelijk het verkeerde geslacht verkocht:juggle:

Dank voor ieders reactie!

Hoe gaat het met de vis want vaak is dit het begin van het einde als het buikwaterzucht is.

Ze is al wel 3 weken zo dik, ze zwemt heel normaal en eet ook goed, wel poept ze veel

En wat best raar is dat ik al 3 weken een zwangere gup heb(andere post van mij) en die is nog steeds niet bevallen

Kan zomaar eens 3 weken bij komen.
En daarna nog eens 3.
Is er dan een manier waarop ze sneller bevallen?

Ook is helaas gisteren mijn mannetjes gup overleden. De waterkwaliteit was wel goed

Ook is helaas gisteren mijn mannetjes gup overleden. De waterkwaliteit was wel goed
Heb je zelf ook de druppeltesten @Tijns.2010 ?

Gewoon rustig de tijd geven. Moeder natuur is meestal de beste weg. Met wat extra drijfplantjes bescherm je de kroost ook een stukje.

Het versnellen zal niet echt kunnen denk ik.

Idd, ik zag dus ook nu ik weer ingelogd ben dat de schubben uit uitsteken en dat het idd een man is. Zodra buikwaterzucht uiterlijk kenbaar is geworden is er feitelijk niets meer aan te doen. Dan is tijd nog enkel de factor voordat deze vis zal omvallen. Er wordt weleens gezegd een middeltje er in te gooien doch dat is dan enkel voor het idee. het is wel dusdanig dat men niet van te voren kan stellen hoelang zo'n vis nog meegaat als bukwaterzucht al zichtbaar is geworden. Ik ken gevallen waarbij zo'n vis nog lang meeging. Wat wel aan te raden is is dat men zo'n apart zet t.o.v. andere gezonde vissen.
En wat best raar is dat ik al 3 weken een zwangere gup heb(andere post van mij) en die is nog steeds niet bevallen
Een gemiddelde zwangerschapsperiode voor een gup is 3-4 weken. da's mede afhankelijk van het format vrouwtje. Kleinere vrouwtjes zijn vaak al na 3 weken zover. Doch als een zwanger vrouwtje zich niet comfortabel voelt 9wat dan ook de oorzaak moge zijn), dan kan zij de jongen langer bij zich dragen. Wordt die duur extreem lang, dan kan zij alsnog haar jongen zelf absorberen, hetgeen haar geen enkel kwaad doet danwel ongemak geeft. Dus wees maar niet ongerust. Als ze er klaar voor is dan komt het van zelf.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan