Wat is er nieuw

Jelle Touwen 400 liter ZA

Jelle Touwen

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2013
Hallo allemaal,

Ik ga nu toch ook maar eens een album aanleggen. aquarium staat nu ongeveer 9 maanden. Heb helaas niet erg veel foto's maar zoals deze fotos aangeven zag het er afgelopen zomer uit.

221535jelle_touwen_0_82_jt1.jpg

629821jelle_touwen_0_82_jt2.jpg

962891jelle_touwen_0_82_jt3.jpg

141534jelle_touwen_0_82_jt4.jpg

749161jelle_touwen_0_82_jt5.jpg

894253jelle_touwen_0_82_jt6.jpg

Binnenkort volgen er recentere fotos

Heb je niet toevallig een totaaltje van je bak ^^?

En zo staat die er nu bij:

957228_0_82_jelletouwen1.jpg

772128jelle_touwen_0_82_jt8.jpg

463368jelle_touwen_0_82_jt9.jpg

666437jelle_touwen_0_82_jt10.jpg

876522jelle_touwen_0_82_jt11.jpg

851928jelle_touwen_0_82_jt12.jpg

Huidige bestand:

8 maanvissen
20 Nannostomus beckfordi
6 Laetacara dorsigera
3 farlowella acus
en nog een paar bijlzalmpjes

Die bak lijkt bar veel op de oude van GertBl..... Mooie bak overigens

Dat klopt, dat is mijn oude bak inderdaad. Leuk om hem bij Jelle precies zo te zien.
Houden de planten het ook uit boven water? Daar had ik eerst ook problemen mee.

Ik heb er inderdaad niets aan veranderd,hooguit anders ingericht. Planten bovenwater zijn inderdaad lastig, heb er nu wat vet plantjes en varens, maar die varens krijgen toch niet genoeg water. Gister had ik een plantenwetenschapper op bezoek en die had wel wat idee�n voor planten die er goed in zouden kunnen. Dat komt dus binnenkort.

Nou, het is een geweldige bak, ik had er ook niks aan veranderd, heel mooi, lekker van genieten 😉

Jelle Touwen zei:
Ik heb er inderdaad niets aan veranderd,hooguit anders ingericht. Planten bovenwater zijn inderdaad lastig, heb er nu wat vet plantjes en varens, maar die varens krijgen toch niet genoeg water. Gister had ik een plantenwetenschapper op bezoek en die had wel wat idee�n voor planten die er goed in zouden kunnen. Dat komt dus binnenkort.
Maar ons - in schrift - al laten meegenieten kan toch zeker? 😉

Het worden Tillandsia soorten, moet nog even uitzoeken welke precies. Maar een mos, die alles begroeit lijkt me sowieso erg mooi.

Wat je kunt doen, en dat heb ik toen ook nog over na gedacht, is de achterwand laten bevloeien met water uit de bak. Door simpelweg er een buissysteem boven de achterwand te maken en die te verbinden met een klein opvoerpompje in de bak, kun je de achterwand continue of met een tijdklok bevloeien. Mossen en de meeste paludarium planten hebben wel een vochtige omgeving nodig.

Ik heb al wel wat geprobeerd, maar als water over de achterwand loopt, gaat er ook een deel de bak uit. Moet daar dus eerst vanalles aanpassen.

Sinds dit weekend nieuwe bewoners. Apistogramma bitaeniata, 2 heren en 5 dames. Dis is 1 van de mannetjes.

368147_0_82_jt_bita.jpg

Mooie inrichting en vissen. Wat is je bestand nu?

8 maanvissen
20 Nannostomus beckfordi
6 Laetacara dorsigera
3 farlowella acus
7 Apistogramma bitaneata
5 Copella arnoldi
en nog een paar bijlzalmpjes

Ben nog een beetje aan het kijken voor wat meer kleur, speel met het idee om de manen en beckfordi een nieuw huis te gaan geven en er een grote school kardinalen ofzo in te zetten. Ik vind de maanvissen nog wel erg mooi, maar ze zijn continue aan het bedelen, vind het wel leuk als ik het echte (natuurlijke) gedrag van mijn vissen ook een beetje kan zien.

Wow gave bak zeg..
Kun je nog eens een foto maken van het geheel met het gedeelte boven water erbij?
Ik zag in je eerste fotoserie ook een Mikrogeophagus altispinosus, klopt dat?
Denk dat de kunst van de planten boven water is, elke dag besproeien.
Wel veel werk...

Had je de altispinosus niet meer? Het blijft moeilijk om te kiezen tussen al die ontzettende leuke vissen.😛
Maar bedelen de maanvissen ook bij je andere vissen? Ik weet niet of je wilt kweken met je Apistogramma's, maar met kardinaal tetra's houd je weinig tot geen jongen over.

ja, kardinalen worden het toch niet, heb liever iets hoger gebouwd en minder jagend. Iemand een idee? Ik heb er ook altispinosa in gehad maar dat ging niet lekker met de apistos. Maanvissen komen altijd meteen bij de voorruit als ik de kamer in kom, en blijven daar de hele tijd wachten op eten. Als ik dan voer, bedelen ze alweer voor het op is. Dan zie ik de artemia nog zwemmen. Het bovendeel heb ik er nu afgehaald.(sorry Gert) Werkte niet goed met de planten, te weinig ruimte voor wortels, gingen steeds dood. Denk dat ik die helemaal ga slopen en het hout in mijn bakken ga gebruiken.

Plan dat ik nu heb voor bestand,is al 2 dagen niet veranderd dus begin in de buurt te komen.

6 Laetacara dorsigera
3 farlowella acus
7 Apistogramma bitaeniata
5 Copella arnoldi uitbreiden naar 10?
50 Hyphessobrycon amandae of 40 pristella maxillaris
en de bijlzalmpjes

Ook heb ik mesonauta mirificus in de winkel gezien en dat vind ik ook erg mooie vissen. Weet alleen niet of dat goed gaat met de laetacara. Als dat kan zou ik daar graag een koppel van willen.

Wat vinden jullie er van?

Mooie bak
tijd voor een update 🙂

Er is nogal wat verandert, ik zal binnenkort weer een update geven.

Mijn bestand nu:

koppel mesonauta merificus WV
koppel scalara koi..... (vind mijn vriendin heel leuk)
1m2v apistogramma cacatuoides WV
1m1v apistogramma barlowi WV
15 carnegiella strigata WV
40 hyphessobrycon amandae
6 farlowella acus/gracilis WV
6 lg6
20 otocinclus

De otocinclus heb ik van een vriend gekregen die ging verhuizen en met zijn aquarium ging stoppen, die zitten helaas nog een beetje warm. Ben wel aan het kijken om er een aparte bak voor te maken.

632166_0_82_mes4.jpg

Dit was ongeveer 2 weken geleden toen mijn Mesonauta jongen hadden.

Jelle mooi bestand..had via nollie gehoord dat je inderdaad jongen had van de mesonauta denk dat we maar eens moeten praten binnenkort 🙂

Dank je Stijn, prima, voor praten over visjes kan je me midden in de nacht wakker maken. Helemaal als het om Z-A cichliden gaat.

Leuk hoor dat je jongen hebt!!Ben benieuwd of je er nog een paar gaat overhouden.

Het eerste nestje was helaas afgelopen op het moment dat de maanvissen ongeveer in het midden van de bak ook eieren hadden gelegd. Toen waren de ouders daar zo mee bezig dat de apistogramma heerlijk konden eten. Volgende keer beter. Vond al dat ze erg ver waren voor een tweede nestje (in de winkel hadden ze er ook al 1 gehad) jongen hebben 6 dagen gezwommen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan