Wat is er nieuw

Juiste hoeveelheid no3/po4

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ami
  • Startdatum Startdatum
A

Ami

Guest
Hallo forumleden

Hoe weet ik wanneer ik de juiste hoeveelheid no3 en po4 toevoeg?

Het is inderdaad afhankelijk van de hoeveelheid planten.
En ja ik kan ook ervoor zorgen dat er voldoende aanwezig. Ik heb mijn dosering nou 20/1 staan, maar ja hoe weet ik of dat genoeg is en of ik de dosering moet verhogen. En volstaat de regel 10/1 no3/po4 ten alle tijde?
Ik heb wel ergens gelezen dat een hogere concentraat no3 ook een hogere co2 waarde nodig is voor een betere groei. En volgens de tabel zit ik rond de 48 mg/l aan co2. Dus een hogere dosering no3 zou wel kunnen, als ik het goed begrijp.

met de verhouding 1/10 heb je het minste kans op alg, gaat de verhouding > of <, dan heb je meer kans op blauw of groen alg

en als ik me niet vergis laat co2 planten makkelijker voedingsstoffen opnemen, dus kan je idd iets meer doen mocht het niet echt groeien.

toch maar even wachten totdat iemand anders zijn mening ook geeft, dit is ook nog vrij nieuw voor mij

De regel 10/1 is een beetje "achterhaald" en is meer voor zoutwater van toepassing.
Bij meer no3 hoef je niet meer co2 hoor. Wel andersom.In principe moet je zorgen voor voldoende voedingsstoffen om alg te voorkomen.
Je hebt wel vrij veel co2 en dat mag denk ik best wat minder.

Wat voor bak heb je en wat zijn de waarden .
Heb je ook een foto van je bak??
Hoeveel uur heb je het licht aan??

Heb een rio 125
Waarden heb ik even overgenomen uit mijn topic over het versnotteren van bladeren.
Verl 8 uur met een tussenstop. Foto moet ik even maken.

Temp 25.5
pH 6.6/6.8 was moeilijk te zien, kleur zat ertussen in
Gh 7
KH 5
NH4 0
NO2 0
NO3 10 Let wel een week geleden ververst
PO4 1
Fe 0.5

Ik had ook de Rio 125 (en volg de EI).
Ik weet dat die bak een redelijke verlichting heeft.
Ik zou wel een no3/po4 aanhouden van minimaal 15/1,5.
Door te meten kom je er dan wel achter wat er na een week nog aanwezig is en wat je moet doseren wekelijks.
Ik zou ook niet hoger dan de 8 a 8,5 uur aan licht gaan want anders heb je ook snel een co2 tekort. Dit is in die bak echter prima met bio co2 op te lossen hoor en dus goedkoop.
Een optie is om wat veel drijvers te gebruiken waardoor de vraag naar voeding wordt gedrukt.

Maar een Rio125 zonder dat je rekening houdt met de duur van het licht is vaak vragen om problemen.Komt mede door de T5 die ze in die bak gebruiken.
Vergeet ook niet voldoende plantenvoeding te geven en kleibolletjes bij de moerasplanten.

Kleibollen zitten tussen de echino's en profito wordt toegevoegd

573657_0_82_img_1321.jpg

Je hebt niet de moeilijkste planten lijkt me en het oppervlak is ook wel bezet door planten zie ik.
Ik denk dat je met een 15/1,5 best een eind komt.
Zoals ik al zei kun je dat snel ontdekken door even goed te meten de eerste weken en dan weet je snel wat je wekelijks moet toevoegen.
Of voor alle zekerheid wekelijks even meten en dan toevoegen.
Meten is weten zegt men vaak 😉.

Ik zie het niet echt goed, maar staat de Anubia wel met de wortelstok uit het grint??

Jaja hij staat uit het grind.

Merk wel sinds de co2 toevoeging de anubias aanzienlijk groeit ten opzichte van de afgelopen maanden en zelfs nieuwe bladeren gekregen heeft.Weet niet of dit toeval is.

En inderdaad niet de moeilijkste planten, maar links achter zit er een elodea densa ( waterpest ) en die slaat niet.
Door de kleibollen gaat de echino argentinensis wel de goede kant op, krijgt eindelijk lange bladeren, maar de echino bleheri krijgt alleen maar gaten in de bladeren en weet nog niet waar het aan ligt.

Misschien de waterpest eens laten drijven??
Anibias is niet echt veel co2 nodig hoor.
Gaten in de Bleheri?? Niet toevallig een L nummer aan boord??
Die heeft eigenlijk aan een kleibol wel voldoende.

Moet even kijken om de waterpest te laten drijven. Denk dat ik deze week mijn no3/po4 ga verhogen en kijken wat hij dan gaat doen.
Nee geen L nummer.

Ok, want die willen ook weleens knagen aan de bladeren.
Als je een kleibolletje bij de wortels hebt en plantenvoeding geeft dan moet hij voldoende voeding krijgen.
ik zou even afwachten wat daarna de Bleheri gaat doen. Gewoon lelijke en aangetaste bladeren verwijderen.

T,is gewoon de clou,je hebt teveel verschillende planten.
Amazone en Azie.
Zie daar maar balans in te krijgen.

Is dat zo?
Ik dacht dat alles wel zuid en midden amerikaans was.

Alleen de limnophila sessiliflora is volgens mij allen uit azie

Bertus zei:
T,is gewoon de clou,je hebt teveel verschillende planten.
Amazone en Azie.
Zie daar maar balans in te krijgen.

Ik heb dat denk ik ook in de bakken wel. Maar zit er zoveel verschil in de eisen tussen die planten dan??
Hier heb ik daar geen last mee.En ik let er ook nooit op waar een plant wegkomt.

Ola,

Over toevoegingen van no3 en po4 zijn de meningen zo verschillend en dan maakt het ook nog uit welke manier je de voeding geeft. Met als voorbeeld een ei methode, redfield of dat je meet en alles toevoegt naar jouw gewenste waarden (mijn manier).

De leidraad die ik hanteer is ongeveer no3 tussen de 10/15 en een po4 tussen de 0,5 en 1+, maar het blijft altijd lastig vanwege het verbruik. voeg je het elke dag toe of wekelijks. Doe je dit samen met je plantenvoeding? Doe je het wekelijks zal je kunnen meten dat je po4 zelfs zakt naar 0,25 en dan is het een kwestie van aanvullen naar de gewenste waarden. Ook waarmee voeg je dit aan?
belangrijkste is dat je een minimum en een maximum probeert aan te houden zolang er geen tekorten ontstaan.

Kwa verlichting vind ik je verlichtingstijd erg kort en ook met een tussenstop. Persoonlijk doe ik dat niet en laat mijn lampen gewoon voor 12 a 13 uur branden. Ik heb zelf nooit gezien dat het ineens ergens donker wordt overdag, ja dan gaat het heel hard regenen hahaha.
Ik zie ook veel drijvers in je bak en die houden ook veel licht tegen en dat met je korte lichtduur kan daar wel een oorzaak in zitten.

Heb je Co2 is uit een fles???

Iedereen heeft het over waardes (ook ik), maar het draait om de gouden driehoek. licht, macro en micro elementen en als daar geen balans in zit stagneert de groei en verhoog je de kans op algen en kunnen andere probleempjes ontstaan.

Aan je waardes te zien, zie ik niets bijzonders.
En regelmaat is belangrijk.-)

Martinez heeft wel gelijk met de post.
Echter verlicht ik ook maar 8,5 uur met een pauze maar netto 8,5 uur dus. Mn oppervlak is voor 75% bezet met drijvers.
En ik volg dus de EI. Je kunt in mijn FA zien hoe de 2 bakken met de EI het doen zonder alg.Veel meer dan 8 a 9 uur is niet nodig in een bak.
De Rio125 heeft redelijk licht en ik zou in die bak echt niet voor 12 a 13 uur gaan met lage waarden.
Ik zou dan minimaal op een 20/2 gaan zitten en 30mg co2.
Dat is het voordeel van de EI dan weer dat je voldoende voeding hebt en niet hoeft te meten, maar ja niet iedereen denk gelijk natuurlijk.
Als eerste de 80 cm bak:
893339_0_82_dsc03508.jpg

De 1 meter bak
577917_0_82_dsc03511.jpg

En dit alles met licht van 9 tot 12 en van 2 tot tegen 8 uur.

Eerlijk is eerlijk, ziet er zeer goed uit, maar aan je foto te zien heb je ook een mooie licht opbrengst.

Ik kan ook wel een fotootje plaatsen van mijn bakjes met meer uren licht en een lagere no3/po4 maaar dat doe ik niet hahahahaha.

Belangrijkste is geen tekorten in de gouden driehoek.

Ja geen tekorten daar gaat het ook om. Er zit boven de 80 cm gewoon 2x28W.
En heel veel drijvers toch.
Maar dat is ook net het punt dat ik de TS adviseer niet te lang het licht aan te hebben . Die rio125 heeft hetzelfde qua licht als mijn 80 cm en dat is zoals je zegt en ziet ondanks de drijvers best redelijk tot veel.
Heb je langer de lampen aan en weinig drijvers met niet al te hoge waarden dan loop je een groter risico op algen denk ik.
Vandaar dat ik de duur en de intensiteit beperk en de waarden met de EI goed hoog hou.
Ik blijf de algen altijd liever voor namelijk 😉

Ik heb in de Rio voor ik begon met drijvers en de EI ook langer de lampen aangehad en had vrij snel penseel en groenealg.

@ martinez
Ik volg geen methode, ik meet en voeg toe wat nodig is en ik voeg vloeibaar van easy-life.
Volgens mij maakt het toch niet uit of je dagelijks of wekelijks toevoeg als er maar geen tekorten ontstaan.
Ik denk persoonlijk dat als je het dagelijks of om de dag toevoeg dat je niet zulke grote schommelingen heb, of maakt dat niet zoveel uit?
En gebruik bio co2 ( omgekeerd bakje principe )
Drijvers was ik van plan nog uit te dunnen.
De verl. stop gebruik ik omdat ik begrepen had dat de co2 weer aangevuld kon worden.

@ john
Ik zit nu 20/1, ik zit er aan te denken dat ik hem op ga schroeven naar de 30/3.
Heb hier en daar wat groene alg, en had ergens gelezen dat wanneer een tekort aan po4 ten opzichte van no3 is er ook groene alg ontstaat.
Heb mijn verl. van 11.30 tot 15.30 en van 18.30 tot 22.30.

Had eerst een langere verl. duur toen kreeg ik baardalg en toen verkort, maar geen resultaat ( dit zonder toevoeging van no3/po4 ).
Toen verl. met een tussenstop, kreeg ik bruine alg ( dit wel met toevoeging van no3/po4 hield ik op 10/1 ).

Toen drijvers erin en nu beetje groene alg dus.

Groene puntalg is vaak een po4 tekort en soms een co2 tekort. ik heb de ervaring dat het de po4 was.
Als het kleine haartjes zijn dan kun je er van uitgaan dat het een co2 tekort is.
30/3 s wel erg hoog hoor. Ik denk dat je al prima je red met 20/2.
Dan even wekelijks kijken wat er is verbruikt en bijvoegen weer. Zo weet je na enkele weken wel ongeveer wat je wekelijks moet doseren.
Je kan het ook vaker toedienen maar ja dan moet je vaak meten
Daarom volg ik dus ook de EI 😉

Ok zal ik dan 20/2 doen, had eerst 20/1.
Kijken wat er gebeurt. Tot nu toe ziet er naar uit dat ik per week 10 mg/l no3 verbruik en mijn po4 blijft altijd tussen de 0.5 en 1 mg/l.
Maar dit is dan ook de tweede week dat ik bio co2 toevoeg met omgekeerd bakje.

En met EI wordt er gezegd

Uitgangswaarden:
Geen CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 10 tot 20 mg/l en PO4 1 tot 2 mg/l per week
Met CO2 en tot 0,5 Watt per liter licht: NO3 20 tot 30 mg/l en PO4 2 tot 3 mg/l per week
Met CO2 en meer dan 0,5 Watt per liter licht: NO3 30 tot 40 mg/l en PO4 3 tot 4 mg/l per week

En heb 2 x 28 watt en ja zal netto 100 liter hebben.

Verbruik is zeg maar dan 10/1 grof geschat.
Als je dan 20/2 aangaat houden dan zit je aardig veilig lijkt me zo.
Met een Kh van 5 is een ph van rond de 6.7 heel mooi hoor. Dat heb ik ook toevallig 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan