Wat is er nieuw

Juwel 60 van Rohol

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rohol
  • Startdatum Startdatum
R

Rohol

Guest
Na een aantal mislukte pogingen om mijn Juwel 60 centimeter bak te verkopen, toch maar besloten om hem zelf weer te gaan gebruiken. Hij heeft 3 maanden leeg gestaan en vond het zo zonde.

Zo stond de bak er twee weken geleden nog bij, inclusief de restanten van het oude grind..
img_0691.jpg

Snel wat zand gaan kopen en wat snelgroeiers
img274147.jpg

Water mooi helder geworden. E�n bosje snelgroeiers bleek niet voldoende dus de volgende dag snel nog twee bosjes gehaald, hier helaas geen foto van
img_0693.jpg

Gisteren zijn de plantjes binnen gekomen, ben erg benieuwd hoe die het gaan doen. Heb namelijk nog nooit een zandbodem gehad en heb verschillende verhalen gelezen over plantengroei op zand
img_07605.jpg

De bak is onverwarmd, zelf had ik gedacht dat daarmee het water best koud kon worden. Het water is overdag zo'n 23 graden en daalt 's nachts naar hooguit 21 graden. Tot mijn verbazing is dit dus best constant.

Het plantenbestand op dit moment:
- Salvinia natans, heb hier veelste veel van dus als iemand nog een beetje nodig heeft?!
- Echinodorus argentinensis
- Echinodorus tenellus
- Alternanthera rosaefolia
- Heteranthera zosterifolia
- Ceratophyllum demersum
- Waterpest
- Cabomba

Wat de vissen betreft komt er een schooltje van de Corydoras pygmaeus in. Over andere vissen heb ik nog niet nagedacht. Hulp hierbij is altijd welkom!

Leuk bakje!
Corydoras pygmaeus is een erg leuk visje, heb ze zelf gecombineerd gehad met Boraras brigittae en Colisa chuna.
Houd er rekening mee dat deze cory's ook in de middenlaag gaan zwemmen, middenlaag zou ik dus iets rustiger houden.

Bedankt, ik heb inmiddels wat vissen gekocht. 10 pygmeaus en 5 neon tetra's. Ook heb ik er drie jonge appelslakken ingedaan. Voorlopig wil ik het zo houden en over een tijdje de neons uitbreiden. Naar welk aantal kan dit uitgebreid worden?

Ik zou er niet meer dan 8 van maken. Ik heb er zelf Rasbora Espei's inzitten, die zijn ongeveer hetzelfde formaat. 8 is een leuk aantal in dit formaat bak, meer wordt echt te vol en te druk.

In combinatie met je cory's zou ik er na die 8 ook niet meer vis in stoppen maar je meer richten op de inrichting van je aquarium.

Het is ook niet mijn bedoeling om dit aquarium vol te stoppen met vis. Het lijkt mij juist leuk om de achterkant van dezd bak ruim te bezetten met verschillende planten. De tetra's en de cory's trekken momenteel echt als groep op, grappig om te zien. Beide soorten zijn nog heel erg klein, dus ik wacht nog af

Gister was ik blij met mijn nieuwe aanwinsten, maar vandaag kon eigenlijk mijn geluk niet op. Vooral die slakken, ze zijn nog zo klein! Eigenlijk is alles klein, heb expres kleine neon uitgekozen en de cory's vari�ren van 1 centimeter tot 1,5 centimeter. Hier dus een foto update, met daarin de prachtige visjes.

De complete bak, zoals hij er vandaag bijstaat
JO3ZTn.jpg

Bijna alle inwoners bij elkaar. Het blader afval heb ik met opzet nog even laten liggen, eventueel voor de slakken
LiCm5G.jpg

De kleine neons bij het stukje peer, wat tegen mijn verwachting in erg in de smaak valt bij de corys
KbqDNo.jpg

En nog wat foto's van de slakjes. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het soort.
aWwOjF.jpg

lfuZW6.jpg

UZMT6i.jpg

Op deze foto's is mijn zand goed te zien, waardoor ik gelijk mijn volgende vraag kan stellen. Er zitten wat grovere kiezels tussen het zand, is dit schadelijk voor de corys?

Kleine neontetra's worden vanzelf grote neontetra's 😉
De wat grovere deeltjes in het zand lijken mij geen kwaad kunnen. Peer zullen je Cory's niet gaan eten denk ik, Cory's zijn namelijk carnivoren, ze worden dus het liefst gevoerd met muggenlarven, tubifex, watervlo, etc.

Leuk om te zien dat de Cory's samenscholen he? Deden ze bij mij ook al 🙂

Mooie bak!
Als ik je een tip mag geven: plak zwarte folie achter je aquarium, op die manier zal je pomp minder opvallen en zal het lijken alsof je aquarium dieper is.

en misschien een stukje hout? 😉

Cactus, daar heb je helemaal gelijk in. Er heeft ook zwart folie op gezeten, maar dit heb ik er voor verkoop toen afgetrokken. Ben nog aan het kijken voor opties.

Nick, ik ben nog niet goede stuk hout tegengekomen. Ben echt op zoek naar takken, want heb in mijn andere bak al een plat stuk kienhout gevonden. Moet er binnenkort dus wel inkomen!

Omdat de cory�s nog best schrikkerig zijn, ervoor gekozen om tijdelijk twee bloempotjes in het aquarium te leggen. Echt leuk ziet het er niet uit, maar praktisch is het wel. Een goede oplossing om hopelijk wat meer rust te cre�ren. Omdat de neons en de corys nu nog zo klein zijn, passen ze door zowel de voor als achterkant van de bloempotjes!

img_0819.jpg

De slakken groeien trouwens als kool. Ik heb mij voorgenomen dat ik iedere week een foto van ze maak, dus donderdag is het weer zo ver!

Ik zou daarmee oppassen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Corydoras vast komt te zitten in zo'n gaatje. Stop er dan een stukje filterspons o.i.d. in.

Bloempotjes even halveren en dan het halve gat wegwerken in het zand dan maar?

Ik wilde de bloempotjes juist niet halveren, dit omdat ik een kleine moestuin heb en ik mijn plantjes in deze potjes kweek voor ze de grond in gaan! Ik ga Jones raad opvolgen en er een stukje spons ofzo indoen!

De bloempotjes heb ik er dezelfde dag nog uitgehaald. Ik had een kokosnoot liggen en heb mezelf daar maar op los gelaten. De vissen hebben het er prima mee naar hun zin. De andere helft van de kokosnoot ligt in mijn Rekord 800, daar zijn de vissen er ook blij mee :daisy:

img_0847.jpg

img_0845.jpg

En zoals belooft de slak, inmiddels drie weken oud
img_0849.jpg

Nette bak hoor, leuk slakje!

netjes bakje 😀 leuk..!!

Dank jullie wel, in mijn ogen nog wat t� netjes. Hopelijk slaan de planten gauw aan, zodat het er wat natuurlijker uit gaat zien.

Hier alsnog de foto's van afgelopen donderdag. Gebruik nu sinds 11 oktober de JBL voedingsballetjes en EasyCarbo, moet zeggen dat ik behoorlijk verschil merk. Het sterrenkruid en de Alternanthera rosaefolia beginnen nu aan te slaan. Ook de Echinodorus soorten beginnen te groeien, helaas wordt mijn argentinensis zo groot dat hij bijna uit de bak groeit. Deze moet er binnenkort dus echt uit.

Totaal plaatje
img_0901.jpg

Een maand oud
img_0894.jpg

img_0891.jpg

En nog een zakje met, als je heel goed kijkt, eieren
img_0887.jpg

Weer tijd voor een update, de plantenvoeding is aan gaan slaan en dit is goed terug te zien. Nog altijd niet helemaal naar mijn zin, maar daar moet ik geduld voor hebben. Hieronder twee totaalplaatjes. Heb de argentinensis omgeruild voor de vallisneria uit de andere bak.

img_5314.jpg

img_53181.jpg

E�n van de tetra's heeft sinds gister een dikkere buik, iemand enig idee wat dit is en of ik me zorgen moet maken?

img_5317.jpg

Ook een mooie bakkie!
Kan zijn dat ik mis ben maar is volgens mij het derde geval van een zieke tetra bij 3 verschillende mensen uit de omgeving van Rotterdam.

mooie bak 🙂.
had de tetra net gegeten voordat je de dikke buik zag?
mijn tetra's aten altijd erg snel en waren dan een uurtje ofzo dikkig.
kan ook een soort waterbuikzucht zijn. hou dit goed in de gaten!!

Dank jullie wel. De vissen hadden inderdaad net te eten gehad, maar normaal hebben zij dit ook nooit. Heb ze inmiddels een maand en er is niets veranderd in het bestand o.i.d. Ben erg benieuwd waar dit op uit loopt..

mijn tetra's zagen er precies zo uit na het eten. mochten de ogen opzwellen en de schubben uit gaan zetten, zo dat het visje een beetje op een dennenappel lijkt, dan heeft het buikwaterzucht. in de meeste gevallen is het een variant op buikwaterzucht, wat erg besmettelijk is.

zo te zien is dat het niet hoor, schubben zien er goed uit en zoals ik het nu zie lijkt de verdikking alleen aan de onderkant van het lichaam te zitten.

Oeps, al bijna anderhalve week niets geplaatst. Dat moet niet kunnen natuurlijk.
Om nog even terug te komen op de tetra's, het lag inderdaad het aan eten. Ze beginnen nu goed te groeien en eten daarom waarschijnlijk ook een stuk meer dan in het begin. Gelukkig niets aan de hand dus.

Hier onder weer een update
img_1176.jpg

img_11774.jpg

img_1178.jpg

img_11712.jpg

img_11692.jpg

Vanavond komt er tijdelijk een kempvis man in zwemmen, die over een aantal dagen over gaat naar de 80 cm bak.

Jeetje wat planten die poelslakken zich snel voort. Ik ben in nog geen maand tijd van 3 kleine slakken, naar 3 grote slakken en misschien wel 50 babyslakken gegaan. Heb de grote exemplaren uit het aquarium gevist en nu mag de helena even haar best doen! Haal haar er vanavond weee uit, ben heel erg benieuwd of ze dan wat slakjes heeft gegeten.

ziet er goed uit, vooral de planten gaan als een speer evenzo de slakken leuk, krijg een beter beeld hoe snel zo'n slak eigenlijk groeit, succes ga deze volgen!

Dank je wel. Het valt mij echt mee hoe snel ze groeien eigenlijk! Je ziet wel groot verschil met het begin. Maar als je nagaat dat ze binnen een jaar wel volgroeid moeten zijn, valt het mij heel erg mee.

Behoorlijke veranderingen in dit bakje. Gister een stuk zwarte raamfolie bij de bouwmarkt gekocht en dit erachter geplakt. Is nu nog een beetje blauw, hopelijk trekt dat nog weg.
Daarnaast zitten er nu tijdelijk een betta man en vrouw in de bak. Voor mijn Rekord 800 had ik vorige week twee jonge betta's gekocht, een man en een vrouw dachten we. Helaas bleek de vrouw toch een man en ging dit niet zo goed. Twee mannen en twee vrouwen in de bak... Gelukkig kwamen we er op tijd achter, dus er is geen geweld uitgebroken.
Morgen of zaterdag gaat ��n van de mannen weer weg, dan zullen de betta's ook weer uit deze bak gaan.
Afgelopen week ook wat nieuwe planten en nieuwe stenen aangeschaft, deze zitten er nu ook in. Zal vanavond of morgen eens foto's proberen te uploaden!

Lange tijd niets meer gepost, een paar behoorlijke rot weken achter de rug. Hier dan nu eindelijk foto's van de 60 centimeter!

Totaal
img_5601.jpg

Behoorlijk gegroeide slak
img_5597.jpg

De eerste twee onderstaande foto's, nou wel of geen neon tetra's? Foto's geven een wat vertekent beeld, ze zijn allebei nog super klein.
img_5595.jpg

img_5594.jpg

img_5593.jpg

p.s. had m'n ramen wel even mogen poetsen, 😳

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan