Wat is er nieuw

Juwel 700 TessaPrinsessa

TessaPrincessa

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2011
Na lang zeuren is het dan eindelijk zo ver, ik heb nu eindelijk een "groot" aquarium, van 2,5 naar 10 naar 20 naar 45 nu eindelijk een 70 Liter aquarium! Een juwel 700!
Eergisteren heb ik mijn achtergrond geplakt en vandaag zand, planten en water in mijn aquarium gedaan, nu draait hij.
Hier dan de foto's

Totaal overzicht:
totaal_overzicht_juwel_700_tp.jpg

Het plantje dat mijn vader zo leuk vind:
tp_dag_1_nieuw_plantje_1.jpg

Het plantje wat ik zo leuk vind!
tp_dag_1_nieuw_plantje_2.jpg

Morgen voeg ik meer planten toe en maak ik ook meer foto's

slaap lekker iedereen

Groetjes,
Tessa

De mist in mijn bak is weg getrokken en ik heb een klein beetje extra planten toegevoegd, ook zijn wat plantjes verplaatst.

tp_dag_2_totaal_overzicht_juwel_700.jpg

tp_dag_2_nieuwe_plantjes_1.jpg

Heb je ook al bedacht welke vissen je erin gaat houden? De bak ziet er al goed uit.

Ik ga er mijn vissen van mijn 45 liter bakje in doen,
8 neon tetra's, 4 zwaarddragers en 1 appelslak. Daarnaast wil ik nog een paar bodem visjes maar dit doe ik pas over een aantal weken.
tp_dag_2_vissen_die_overgezet_worden.jpg

Het overzicht van de rechterkant van mijn bak
tp_dag_2_planten_rechts.jpg

Het overzicht van de linkerkant van mijn bak
tp_dag_2_planten_links.jpg

Het totaal overzicht
tp_dag_2_totaal_overzicht_juwel_700_2.jpg

Tips zijn altijd welkom!

Meer snelgroeiers erin doen.
Cabomba, waterpest. wil je geen opstartalg in de bak.

Wat je nu hebt ,halen voeding uit de bodem.

En grotere bak,ook groter filter,he.
o,die staat er al in. 😉

Ik vind cabomba en waterpest echt geen mooie planten, zijn er nog andere snelgroeiers?
is het zo erg dat de planten die ik nu heb allemaal voeding uit de bodem halen?

Nee, helemaal niet erg. dat het uit de bodem gehaald wordt.

en ,of ze mooi zijn??? Is een algbak dan mooier?

Haha nee, maar zijn er dan geen andere planten die dat probleem oplossen?

Ik zal morgen langs de dierenwinkel gaan en vragen welke planten hij voor mij heeft!
Als iemand nog andere mooie planten kent, hoor ik het graag!
Bertus, eventueel zo'n mix bosje is dus echt geen overbodige luxe? desnoods haal ik die wel🙂

Nee zeker niet.
En ,jij slaapt ook graag IN een bed,of ernaast?
De vissen gaan er ook s,avond in hangen,om te slapen.

Hoe lang duurt het trouwens voordat ik mijn vissen over mag zetten, ze zitten nu in een bak met koud water en nu met heel weinig planten. Mijn nieuwe bak is met 20 liter water uit mijn oude bak gevuld en er zitten veel planten van mijn oude bak in, ook heb ik op aanraden van de vissenwinkel er 1 vlokje voer in gegooid.

Er wordt voor het indraaien meestal drie tot vier weken genomen. Dit om het rijpen van je filter de tijd te geven, er moeten namelijk de goeie bacteri�n inkomen. Ik zou elke week even je water testen. Dit kan je zelf doen, maar de meeste aquarium zaken doen dit gratis voor je. Als de komende nitriet-piek voorbij is (kwam bij mij in de derde week), kan je langzaam je vissen over gaan zetten.
Zet niet meteen al je vissen erin, zodat je water en bacteri�n de kans krijgen zich aan te passen.

Oke, dus drie weken wachten is het beste? de dierenwinkel adviseerde mij twee weken omdat mijn vissen er nu helemaal slecht bij zitten. (ik wist niet dat neontetra's er zo goed uit zagen bij 18 graden!!!) ik ga binnenkort een water test setje kopen omdat ik meestal naar de dierenwinkel in Hilversum ga en in de dichtstbijzijnde dierenwinkel niet getest word en het is volgens mij altijd handig die strips thuis te hebben 🙂

Aloha, lange tijd niet gezien hier 😉
Hoe is het?
Dus nu in plaats van sluiers over op tropische vissen?
Leuk hoor.
Veel succes met je aquarium 🙂

Haha ja, ik vind sluiers stiekem nog enorm leuk! Als ik op mezelf woon komen er waarschijnlijk weer sluiers maar ik vind dat ik dieren goed moet verzorgen en op dit moment lukt dat niet vanwege dat grotere aquaria niet kunnen ):
en Bedankt 🙂

TessaPrincessa zei:
Oke, dus drie weken wachten is het beste? de dierenwinkel adviseerde mij twee weken omdat mijn vissen er nu helemaal slecht bij zitten. (ik wist niet dat neontetra's er zo goed uit zagen bij 18 graden!!!) ik ga binnenkort een water test setje kopen omdat ik meestal naar de dierenwinkel in Hilversum ga en in de dichtstbijzijnde dierenwinkel niet getest word en het is volgens mij altijd handig die strips thuis te hebben 🙂

De nitriet piek kwam bij mij in de derde week, maar het kan bij jou zo zijn dat die in de tweede of vierde week komt. Je kan het beste in de tweede en derde week je laten testen (of je doet het zelf) en daar je conclusie uit trekken.

je vissen zitten nu inderdaad te klein, maar het is beter dat ze nog even zo klein zitten dan dat ze dood gaan door nitriet vergiftiging.

Ik ga de komende dagen wel een paar keer naar de dierenwinkel om mijn water te testen. Vandaag ben ik naar een dierenwinkel in de stad gegaan om een test setje te kopen en hij had ze ook niet.
Ook zagen de mix bosjes er bij hem niet goed uit, dus hopen dat de planten die ik nu heb gehaald ook goed zijn.

nieuw totaal overzicht
tp_dag_3_totaal_overzicht_juwel_700.jpg

Rechts heb ik een leuk nieuw plantje zitten maar krijg geen duidelijke foto op mijn computer, vlak bij dat plantje zit nog een nieuw plantje die ik er bij heb gekregen.

Een donker rood/groen plantje
tp_dag_3_nieuw_plantje_1.jpg

De licht groene plantjes
tp_dag_3_nieuw_plantje_2.jpg

Hoi Tessa,

Lees ik het nu goed zitten je vissen op het moment zonder verwarming?
Zit er nog wel een filter in het aquarium of ook niet? Het zijn vissen die van warmer water houden dus is het niet zo goed voor ze dat ze op het moment in koud water zitten.

Normaal indraaien duurt inderdaad rond de 3 weken. Maar hier zijn de meningen ook over verdeeld. De ene houd netjes 3 weken aan en de andere voegt al na een week de eerste vissen toe. Ik zelf heb het korter gedaan dan 3 weken maar dat is omdat ik al wel het enige aan ervaring heb en zelf een uitgebreide testkoffer heb. Ik kan dus zelf mijn waterwaardes meten en heb dit toen ik elke dag gedaan. Vooral de nitriet heb ik toen meerdere malen per dag getest. Was de concentratie nitriet te hoog dan ververste ik gelijk een gedeelte van het water. Dit heb ik overgins maar 1x gedaan omdat het toen nodig was. Ik heb toen langzaam een aantal visjes toegevoegd en totaal geen nitriet gehad maar dit komt denk ik omdat mijn aquarium een stukje groter is en het hier dus veel langer duurt voor er teveel vervuiling is.
Je zou wel na 1,5 week al een aantal visjes over kunnen zetten dus bijvoorbeeld 4 neontetra's. Deze vervuilen niet zo heel veel, maar zorgen toch voor een beetje vervuiling zodat je bacterieen langzaam de kans krijgen zich uit te breiden.
Je moet dan wel heel spaarzaam voeren dus 1x in de 2 dagen een klein beetje. Dit kunnen de vissen best hebben. Dan kun je bijvoorbeeld een week later weer 4 neontetra's toevoegen en dan weer een week later de 4 zwaarddragers.
Als je alleen al een testsetje hebt voor nitriet (No2) dan heb je voor in het begin wel voldoende. Dit is de waarde waar ik vooral in het begin het meeste op test.

Ik zou je echinodorussen (donkerrood/groen plantje en links in de hoek) en stukje uit het grind trekken. Deze staan zoals ik het nu kan zien te diep. Bij deze planten zorg je er het beste voor dat de worstels net onder het grondoppervlak zitten en de rest erboven. Deze fout heb ik ook eens gemaakt en toen stierven al mijn echinodorussen af. Toen heb ik de tip gehad ze alleen met de wortels onder het grondoppervlak te steken en toen deden ze het uitstekend. Ik weet niet of je een voedingsbodem hebt maar anders zou je bij de echinodorussen maar ook bij de rest van de plantjes wat voedingsbolletjes kunnen stoppen.
De lichtgroene plantjes zijn als ik het goed zie een dezelfde als die ernaast staat (de groene met rode blaadjes) beide zijn zover ik het nu kan zien ludwigia soorten. Dit zijn wel een soort van snelgroeiende planten maar hebben niet dezelfde functie als bijvoorbeeld waterpest of cabomba.
Je kan ook in het eerste halfjaar waterpest en cabomba toepassen en deze na het halfjaar met beetjes tegelijk uit het aquarium halen. Dan heb je tijdens de opstartperiode toch de benodigde snelgroeiers maar weet je ook dat je er na verloop van tijd vanaf raakt 🙂

Gr. Kevin.

Hey kevin, bedankt voor de tip van de plantjes!
Mijn vissen zitten zonder verwarming, zonder licht maar wel met filter, ik heb dit nieuwe aquarium gekocht zodat ze een beter filter hebben en verwarming en licht (;

Hey kevin, bedankt voor de tip van de plantjes!
Mijn vissen zitten zonder verwarming, zonder licht maar wel met filter, ik heb dit nieuwe aquarium gekocht zodat ze een beter filter hebben en verwarming en licht (;

Zonder verwarming is niet echt ideaal vooral niet als dit 3 weken is.
Ik weet niet hoe andere forumleden hier tegenover staan maar ik denk als je dit te lang aanhoud er weer andere problemen met de vissen kunnen optreden.
Wel vind ik 2 dagen nog te kort om al de eerste vissen toe te voegen minimaal na 1,5 week indraaien de eerste pas.
Ik durf daarom nu ook niet echt verder advies te geven want het gaat eigenlijk tegen alle regels in. Mijn gevoel zou zijn de vissen in het nieuwe aquarium want zonder verwarming kunnen ze eigenlijk niet, maar als je nu alles ineens overzet naar het nieuwe aquarium zijn problemen met een nitrietpiek wel gegarandeerd. Dus hoe je het ook wend of keert het is beide niet heel ideaal.

Ik hoop dat andere je kunnen adviseren want ik durf het niet goed.

Gr. Kevin.

Hou ook rekening met het wennen aan de nieuwe temperatuur.
Kun je trouwens niet gewoon een thermostaat in het oude aquarium hangen?
Langzaam de temperatuur opschroeven, niet direct heel warm zetten.
Halve graadje..

als ik mijn vissen ga overzetten doe ik steeds een schepje warmer water in een bak met het oude water waar ze nu in zitten, ze zitten nu al een paar maanden zonder thermostaat, ben er achter gekomen dat dat ding het gewoon niet deed, mijn kachel staat zo vaak als mogelijk aan dus de laatste weken zitten ze niet lager dan 19 graden, het is inderdaad slecht maar daarom ook mijn nieuwe bak met een betere start 🙂 ik doe mijn neontetra's er over ongeveer twee weken in zodat ze geen last van de nitrietpiek krijgen. op dit moment is het water 20 graden en ze zien er op dit moment goed uit.
natuurlijk weet ik dat het niet ideaal is maar vandaar dat ik er ook alles aan doe om nu wel goed te beginnen.

Wat zijn dat?
water van een week, hoef je nog niet te meten.
Doe je pas in de derde week. Dan is de kans op nitriet he hoogst.
en dan niet heelde dag meten,heeft geen zin.

Volgens wikipedia is alkaliteit😀e term alkaliniteit of alkaliteit wordt gebruikt voor zuurbufferende capaciteit. Oftewel het vermogen van een oplossing om zuren te neutraliseren tot aan het equivalentiepunt van carbonaat of bicarbonaat (waterstofcarbonaat). De alkaliteit is gelijk aan de stoechiometrische som van de basen in oplossing. In de natuurlijke omgeving (grondwater, zeewater, land-oppervlaktewater) wordt de alkaliteit voor het grootste deel bepaald door de ionen carbonaat en bicarbonaat. Andere componenten die kunnen bijdragen zijn boraat, hydroxide, fosfaat, silicaat, nitraat, opgelost ammoniak, de geconjugeerde basen van sommige organische zuren en sulfide. De eenheid die vaak voor alkaliteit wordt gebruikt is mEq/L (milliequivalent per liter).

Lijkt me een opstartschimmetlje, zou ik me niet al te druk over maken. En voor wat betreft je 'opvangbak': Wanneer je er een bureaulamp (halogeen oid) boven hangt dan gaat je dat al een hoop in temperatuur schelen, wat toch wel beter voor je tetra's is. Zwaarddragers komt wat minder precies, maar ik zou de neons het toch iets warmer geven. En het filter in die bak, is dat goed ingedraaid? Je zou dan ook de opstarttijd van je nieuwe bak wat kunnen verkorten door de spons even flink in de bak uit te knijpen. Ik zou het dan na een week indraaien wel aandurven om de neontetra's over te plaatsen.

Dus ik hoef het plantje niet schoon te maken?
Die andere filter is echt te vies om in mijn nieuwe bak uit te knijpen! wel heb ik meer dan 20 liter water van mijn oude bak in mijn nieuwe gedaan en veel planten over gezet, verkort dit de indraai tijd ook?
Ik heb geen bureau lamp, nu heb ik er wel voor gezorgd dat de kachel in mijn kamer op 25 graden staat dus mijn bak zal langzamerhand wel opwarmen 🙂

Moet zeggen dat ik je planten bestand en inrichting erg mooi vind 🙂 Hoop dat je alles onder controle krijgt!

Met die temperatuur komt het dan wel goed en een filter is voor dit soort acties nooit te vies. 🙂 Het gaat er om dat je via de zooi uit het filter de bacteri�n in je nieuwe bak en je nieuwe filter krijgt, wat de opstart helpt. Het is een beetje een noodgreep, maar op zich werkt het wel. Vergelijk het met het overzetten van de oude (smerige) bodem van mijn oude naar mijn nieuwe bak na lekkage. Ik heb toen dezelfde dag al de vissen over moeten zetten en met wat extra hulp van Safestart en Bactozym leven al mijn vissen (en garnalen, die gevoeliger zijn) nog probleemloos. Wel de visjes goed in de gaten houden en als ze raar gaan doen op tijd ingrijpen en water wisselen.

Je kunt het plantje schoonmaken, maar ik denk niet dat het perse nodig is. Als je het doet dan is het vooral 'voor de mooi'.

TessaPrincessa zei:
8 neon tetra's, 4 zwaarddragers en 1 appelslak. Daarnaast wil ik nog een paar bodem visjes maar dit doe ik pas over een aantal weken.

Tips zijn altijd welkom!

Heeft iemand die hier reageert dit bericht uberhaubt wel gelezen?

18 graden is echt warm genoeg voor deze bewoners hoor. Verwarming is absoluut overbodig, en verkort de levensduur zelfs, als deze constant hoog staat.

Dus mijn tip: onverwarmd laten.

Het gaat nog steeds goed met al mijn vissen!
Kan je een nitrietpiek herkennen in je bak aan de planten? Mijn planten groeien namelijk ineens enorm snel.

TessaPrincessa zei:
Kan je een nitrietpiek herkennen in je bak aan de planten?

Je schijnt hoge nitriet te kunnen herkennen aan je vissen, die krijgen blijkbaar rode kieuwen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan