T4om
New member
- Lid geworden
- 11 december 2025
- Berichten
- 1
- Leeftijd
- 29
Hallo,
Excuses als ik eroverheen heb gekeken, maar ik kon geen bestaande discussie vinden over de Juwel Helialux spectrum met appcontrol.
Heb een Helialux Spectrum met Appcontrol aangeschaft nadat het voorschakelapparaat van mijn Multilux T5 het had begeven.
Vind dat het gebruik van de Helialux niet zo vanzelfsprekend,
Er is nooit een gebruikershandleiding voor de “nieuwe” (al een paar jaar op de markt) Helialux Appcontrol uitgegeven door Juwel.
die is er wel voor het vorige model, de Helialux Smartcontrol.
Juwel geeft hier op als antwoordt dat de app zichzelf wijst,
En nu is het natuurlijk ook een beetje speelgoed, om er een tijdje zoet mee te zijn. Misschien zelfs een bewuste keuze van Juwel om niet uit te leggen hoe het werkt.
Dat heeft voor mij in ieder geval gewerkt. 😂
Of eigenlijk werkt het nog steeds 😜.
---
Er zijn een aantal keuzes die Juwel heeft gemaakt in het ontwerp van de lamp die ik moeilijk kan begrijpen. De aanschafprijs speelt daarbij zeker een rol in het gevoel.
Ze hebben de controller vrijwel volledig afhankelijk gemaakt van een internetverbinding, en daarnaast is hij ook nog eens kieskeurig wat betreft het netwerk. …internet voor een lamp…
Uit de gebruikershandleiding van de Smartcontrol krijg ik de indruk dat die controller meer mogelijkheden had. Juwel schrijft juist op de website dat de nieuwe meer functies zou hebben.
Iemand ervaring met beide apparaten? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
---
Wat ik mis:
- Mogelijkheid om tijd de huidige tijd in te stellen.
- Mogelijkheid om direct contact te maken met de controller; nu moet het via een netwerk.
- Een knoopcel voor zijn interne klok.
Juwel schrijft dat de controller blijft werken tijdens netwerkuitval. Dat klopt, maar er zijn wel een paar problemen. Ook zou de controller na een stroomuitval zelfstandig moeten starten, helaas niet wat ik ervaar.
Na een spanningsval weet de controller niet meer hoe laat het is, logisch zonder knoopcel (of alternatief). Ook lijkt het alsof de controller zijn geheugen kwijt is, maar dat weet ik niet zeker.
Moet verbinding maken via de app op mijn telefoon, die verbonden moet zijn met hetzelfde netwerk, dan hervat de lamp zijn programma weer.
Tot die tijd blijft de lamp heel zachtjes branden.
---
Juwel schrijft dat de controller zelf zijn tijd van het internet zou kunnen halen. Helaas kan dat niet op de locatie waar mijn aquarium staat: de Helialux vereist daarvoor een standaard thuis-wifinetwerk met kabelinternet.
Tijd:
Ik heb al een paar keer gehad dat de klok verkeerd liep.
Daarom ben ik dit gaan experimenteren, Wat ik ontdekte:
- De Appcontrol synchroniseert zijn tijd met de tijdinstelling van de telefoon. Dit gebeurt alleen wanneer de app wordt opgestart.
- De tijdinstelling van de wifi-transmitter heeft geen invloed.
- De tijdzone bepaalt hij zelf, vermoedelijk via de GPS van de telefoon of tijdens de installatie. Als mijn telefoon op (UTC +0) 12:00 staat, zet de controller zijn klok op 13:00 (UTC +1). Let op: de app geeft dan wel 12:00 aan op de live tijdlijn.
---
Zonder de uitleg liep ik ook tegen dit probleem aan:
Ik merkte dat het instellingen-schuifje (handmatig/voorbeeld) alleen reageert als de pagina bovenaan staat, net als de knop om een schakelmoment toe te voegen. Eerst dacht ik dat de app constant vastliep en herstartte ik de hele app om dat op te lossen.
Maar naar boven scrollen is de juiste oplossing.
Ook merkte ik dat het goed is tabbladen zo veel mogelijk gesloten te houden. voorkomt dat het percentage verspringt tijdens het scrollen. Heel voorzichtig scrollen wekt ook.
---
Profileren
hier ben ik nog aan het proberen,
Het gaat bij mij vaak mis met het opslaan en of aanpassen van profielen:
- Het aquarium volgt een ander profiel dan de app aangeeft.
- Profielen verdwijnen of springen terug naar een oudere versie tijdens het herstarten van de app.
Wat ik nu probeer om die problemen te voorkomen:
Als ik een profiel wil aanpassen, maak ik een nieuw profiel aan en importeer ik het programma uit het profiel dat ik wil wijzigen. Noem ik dan “Versie 2” of hoger.
De oude versies laat ik minstens een dag in de app staan voordat ik ze verwijder.
Ik denk dat de fout optreedt tijdens het synchroniseren van de profielen met het verplichte online Juwel-account,
Ben benieuwd of iemand dit herkent.
Excuses als ik eroverheen heb gekeken, maar ik kon geen bestaande discussie vinden over de Juwel Helialux spectrum met appcontrol.
Heb een Helialux Spectrum met Appcontrol aangeschaft nadat het voorschakelapparaat van mijn Multilux T5 het had begeven.
Vind dat het gebruik van de Helialux niet zo vanzelfsprekend,
Er is nooit een gebruikershandleiding voor de “nieuwe” (al een paar jaar op de markt) Helialux Appcontrol uitgegeven door Juwel.
die is er wel voor het vorige model, de Helialux Smartcontrol.
Juwel geeft hier op als antwoordt dat de app zichzelf wijst,
En nu is het natuurlijk ook een beetje speelgoed, om er een tijdje zoet mee te zijn. Misschien zelfs een bewuste keuze van Juwel om niet uit te leggen hoe het werkt.
Dat heeft voor mij in ieder geval gewerkt. 😂
Of eigenlijk werkt het nog steeds 😜.
---
Er zijn een aantal keuzes die Juwel heeft gemaakt in het ontwerp van de lamp die ik moeilijk kan begrijpen. De aanschafprijs speelt daarbij zeker een rol in het gevoel.
Ze hebben de controller vrijwel volledig afhankelijk gemaakt van een internetverbinding, en daarnaast is hij ook nog eens kieskeurig wat betreft het netwerk. …internet voor een lamp…
Uit de gebruikershandleiding van de Smartcontrol krijg ik de indruk dat die controller meer mogelijkheden had. Juwel schrijft juist op de website dat de nieuwe meer functies zou hebben.
Iemand ervaring met beide apparaten? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
---
Wat ik mis:
- Mogelijkheid om tijd de huidige tijd in te stellen.
- Mogelijkheid om direct contact te maken met de controller; nu moet het via een netwerk.
- Een knoopcel voor zijn interne klok.
Juwel schrijft dat de controller blijft werken tijdens netwerkuitval. Dat klopt, maar er zijn wel een paar problemen. Ook zou de controller na een stroomuitval zelfstandig moeten starten, helaas niet wat ik ervaar.
Na een spanningsval weet de controller niet meer hoe laat het is, logisch zonder knoopcel (of alternatief). Ook lijkt het alsof de controller zijn geheugen kwijt is, maar dat weet ik niet zeker.
Moet verbinding maken via de app op mijn telefoon, die verbonden moet zijn met hetzelfde netwerk, dan hervat de lamp zijn programma weer.
Tot die tijd blijft de lamp heel zachtjes branden.
---
Juwel schrijft dat de controller zelf zijn tijd van het internet zou kunnen halen. Helaas kan dat niet op de locatie waar mijn aquarium staat: de Helialux vereist daarvoor een standaard thuis-wifinetwerk met kabelinternet.
Tijd:
Ik heb al een paar keer gehad dat de klok verkeerd liep.
Daarom ben ik dit gaan experimenteren, Wat ik ontdekte:
- De Appcontrol synchroniseert zijn tijd met de tijdinstelling van de telefoon. Dit gebeurt alleen wanneer de app wordt opgestart.
- De tijdinstelling van de wifi-transmitter heeft geen invloed.
- De tijdzone bepaalt hij zelf, vermoedelijk via de GPS van de telefoon of tijdens de installatie. Als mijn telefoon op (UTC +0) 12:00 staat, zet de controller zijn klok op 13:00 (UTC +1). Let op: de app geeft dan wel 12:00 aan op de live tijdlijn.
---
Zonder de uitleg liep ik ook tegen dit probleem aan:
Ik merkte dat het instellingen-schuifje (handmatig/voorbeeld) alleen reageert als de pagina bovenaan staat, net als de knop om een schakelmoment toe te voegen. Eerst dacht ik dat de app constant vastliep en herstartte ik de hele app om dat op te lossen.
Maar naar boven scrollen is de juiste oplossing.
Ook merkte ik dat het goed is tabbladen zo veel mogelijk gesloten te houden. voorkomt dat het percentage verspringt tijdens het scrollen. Heel voorzichtig scrollen wekt ook.
---
Profileren
hier ben ik nog aan het proberen,
Het gaat bij mij vaak mis met het opslaan en of aanpassen van profielen:
- Het aquarium volgt een ander profiel dan de app aangeeft.
- Profielen verdwijnen of springen terug naar een oudere versie tijdens het herstarten van de app.
Wat ik nu probeer om die problemen te voorkomen:
Als ik een profiel wil aanpassen, maak ik een nieuw profiel aan en importeer ik het programma uit het profiel dat ik wil wijzigen. Noem ik dan “Versie 2” of hoger.
De oude versies laat ik minstens een dag in de app staan voordat ik ze verwijder.
Ik denk dat de fout optreedt tijdens het synchroniseren van de profielen met het verplichte online Juwel-account,
Ben benieuwd of iemand dit herkent.