Wat is er nieuw

Juwel Rekord 700 van Azraq

• Onderwerp starter Onderwerp starter Azraq
  • Startdatum Startdatum
A

Azraq

Guest
Eindelijk mijn aquarium kunnen opstarten. Het is een witte Juwel Rekord 700. Ik heb er een zwarte grindbodem in gedaan aangezien ik dat mooi vond aansluiten op de zwarte achterkant. De twee stronken heb ik met behulp van zuignappen aan de achterkant laten vastkleven. Als planten heb ik alleen Vallisineria en een rode tijgerlotus aangeschaft. Ik hou het graag overzichtelijk. Tips voor de tijgerlotus zijn welkom, het is volgens mij niet de makkelijkste plant.

Als vissenbestand ga ik waarschijnlijk een mannelijke Betta nemen en hier een grote school vissen bij doen. Ben er nog niet helemaal uit welke scholenvis het wordt.

azraq17.jpg

azraq18.jpg

azraq19.jpg

Betta,s en een grote school???

Maak een keuze, Of de Betta, of een school.

Zo te zien, pas gevuld.
Dus heb je nog 3 weken om na te denken.

Nou ,heb het dus mis. :stom:

Leuk bakje 🙂

In dit formaat kan prima een Betta man gecombineerd worden met een mooi schooltje. Heb je ruimte genoeg voor.

Voor de lotus: heb je er voedingsbollen bij?
Je zou nog kunnen nadenken om een kleine Cryptocoryne (parva/pygmaeus) of Marsilea hirsuta/crenata toe te voegen voor de lotus.

Mascha&Ivo zei:
Leuk bakje 🙂

In dit formaat kan prima een Betta man gecombineerd worden met een mooi schooltje. Heb je ruimte genoeg voor.

Voor de lotus: heb je er voedingsbollen bij?
Je zou nog kunnen nadenken om een kleine Cryptocoryne (parva/pygmaeus) of Marsilea hirsuta/crenata toe te voegen voor de lotus.

Dankjewel! Dat denk ik inderdaad ook, het is tenslotte plus minus 70 liter. Ik heb geen voedingsbollen bij de lotus gedaan, dat hadden ze in de winkel ook niet. Is dat noodzakelijk? Beplating vind ik eigenlijk wel goed zo, misschien een aantal mosballen.

Ik neig er ook naar om Bertus zn optie te kiezen. het kan (hoeft dus niet) ook misgaan.
Soms is het karakter van de Betta zo dat hij de andere vosjes aan gaat vallen.
Je bent denk ik afhankelijk van dat karakter. Zelf hou ik de Bettamannen allemaal apart.
De garantie dat het goed gaat zal ik je niet geven. Maar proberen kan altijd natuurlijk.

In dit bakje is de bak niet echt dicht beplant dus de visjes zullen moeilijker kunnen ontkomen.

Vallisneria kan wel heel snel groeien, en dan heb je een mooi onderwaterbos van planten waar de visjes kunnen schuilen. Zelf vind ik de hyphessobrycon amandae een erg mooi klein scholenvisje, maar ik weet niet of die bij de betta past qua temperatuur 🙂

Dat is waar hoor, maar ja zelf hou ik er niet zo van om een gok te nemen met de Betta. dat is ook de reden dat ik ze apart heb. In grotere bakken kan het misschien goed gaan maar hier heb ik mn twijfels bij.

Kwestie van de juiste -een rustige- bijvis kiezen en er is helemaal niets aan de hand.
Die opvliegerige Betta's laten zich vooral opfokken door drukke bijvissen, niet slechts door de aanwezigheid van andere vissen. Komt bij dat de opvliegerigheid voor ten minste een deel temperatuurgerelateerd is. Niet te warm (bv. 22 graden C.) en ze zijn nog steeds lekker actief, zonder al te veel agressie, maar warmer en de agressie neemt fors toe.
In dat andere topic gaat het trouwens om een klein bakje (20 liter) en drukke bijvis (guppen). Een niet te vergelijken situatie.

Azraq, kijk eens naar:
- Hyphessobrycon amandae
- Paracheirodon simulans
- Mikrodevario kubotai
- Boraras maculatus
- Celestichthys erythromicron/margaritatus
- Trigonostigma espei/hengeli

~ Ivo

Wat vinden jullie van 10 roodkopzalmen (Hemigrammus bleheri) en 1 Betta man? Mijn aquarium staat nu op 25 graden.

Mascha&Ivo zei:
Kwestie van de juiste -een rustige- bijvis kiezen en er is helemaal niets aan de hand.
Die opvliegerige Betta's laten zich vooral opfokken door drukke bijvissen, niet slechts door de aanwezigheid van andere vissen. Komt bij dat de opvliegerigheid voor ten minste een deel temperatuurgerelateerd is. Niet te warm (bv. 22 graden C.) en ze zijn nog steeds lekker actief, zonder al te veel agressie, maar warmer en de agressie neemt fors toe.
In dat andere topic gaat het trouwens om een klein bakje (20 liter) en drukke bijvis (guppen). Een niet te vergelijken situatie.

Azraq, kijk eens naar:
- Hyphessobrycon amandae
- Paracheirodon simulans
- Mikrodevario kubotai
- Boraras maculatus
- Celestichthys erythromicron/margaritatus
- Trigonostigma espei/hengeli

~ Ivo

Wat ik heb gelezen kan het door het gedrag van de bijvis komen maar eventueel ook door de kleuren van de bijvis 🙂
Zelf hou ik de Betta s hier daarom alleen voor alle zekerheid in nanobakjes van 30 liter.

Dat lees je wel eens maar ik vraag me sterk af of dat niet een onjuiste conclusie is getrokken aan de hand van sierguppen (felle staart) waar het eigenlijk het drukke gedrag is van de guppen dat de reactie van de Betta veroorzaakt.
Geen van de Betta's die wij hebben of hebben gehad heeft ooit fel gereageerd op rustige maar flink gekleurde vissen en we hebben heel wat combinaties gehad.
Wat mij betreft iets voor het rijk der fabelen. Althans zoals ik er nu tegenaan kijk.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Dat lees je wel eens maar ik vraag me sterk af of dat niet een onjuiste conclusie is getrokken aan de hand van sierguppen (felle staart) waar het eigenlijk het drukke gedrag is van de guppen dat de reactie van de Betta veroorzaakt.
Geen van de Betta's die wij hebben of hebben gehad heeft ooit fel gereageerd op rustige maar flink gekleurde vissen en we hebben heel wat combinaties gehad.
Wat mij betreft iets voor het rijk der fabelen. Althans zoals ik er nu tegenaan kijk.

~ Ivo

Ik denk dat het dan ten minste de combinatie moet zijn van drukke vis met felle kleuren. De enige waar de Betta zich hier was van aantrok was de mannelijke gup. Vrouwelijke guppen, Platty'en zwaarddragers liet hij met rust. Terwijl, zeker platty's naar mijn mening ook gerust onder drukke vissen geschaard mogen worden. Andere optie is natuurlijk dat het echt karakter afhankelijk is in hoeverre de vis zich ergens wat van aan trekt.

Nou het is weer drie weken verder, tijd voor een update.

Ik heb de inrichting wat verandert. Ik heb wat Vallisneria en de stukken hout weggehaald. Dit om plaats te maken voor dit mooie stuk hout. De Java varens hebben hem heel mooi gemaakt naar mijn mening. Nu is er ook wat meer schuilruimte voor de vissen. De rode tijgerlotus heb ik kaal geknipt omdat zijn bladeren aan het afsterven waren. Hij is gelukkig al aan het bijkomen.

img-20150918-wa0017.jpg

Ik heb er ook de eerste twee bewoners in gedaan, een appelslak en een Betta. De appelslak kwam eerst niet uit zijn huisje maar is nu redelijk actief. De Betta is daarentegen nog schuw en verstopt zich vaak. Hij maakt wel schuimnesten dus weet nu niet of die gelukkig is of niet. De staart van de Betta is links van de slak nog te zien. Zal binnenkort wel een betere foto proberen te maken.

20150918_202235_resized.jpg

Nu ben ik van plan om drie vrouwelijke Betta's er bij te plaatsen en het hierbij te laten. Is dat wel een idee of is me bak daar ook te klein voor?

Verder heb ik nog last van erg veel Rhabdocoela en zit er witte schimmel op sommige stukken van het hout? Iemand enige tips?

Wat ik op het forum heb gelezen is jouw bak te klein voor een harem Betta's.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan