Wat is er nieuw

juwel rekord 800 (opnieuw) van Holynoise1977

• Onderwerp starter Onderwerp starter Holynoise1977
  • Startdatum Startdatum
H

Holynoise1977

Guest
He :petjeaf: mensen hoe is het er mee?

Na een leuk begin van mijn oude juwel ga ik opnieuw starten!
Ik wou HEEL graag met de aqua soil van ADA beginnen, maar ja naar de gelukkige geboorte van mijn zoontje moet ik rustiger aan gaan doe met mijn centjes!
Dus dan maar iets anders.
Ik wou graag een met een aquasoil aan de gang,( het liefste was dat de ADA maar ja!) dus naar wat op meerdere site's en blog gespit te hebben heb ik gekozen voor de Akadama soil !
Ja ik weet het is geen ADA maar ja ik las er toch goede dingen over.
ik had nog een mooi stuk hout en stenen, nou heb ik de stenen in de aquarium van mijn dochter gebruikt( een kleine scape van gemaakt)met dezelde soil van Akadama!
Hier een foto van deze bakje!
359896holynoise1977_0_82_imag1079.jpg

zo dat was dat dan nu naar man bakje!
zo gezecht als gedaan heb ik dus de Akadama soil en ik ga toch weer mijn hout gebruiken uit mijn eerste opset!
alleen dit keer ga ik starten met de DRY START metode om zo mijn HC een lekker begin te geven.
Ik heb dit al een tijdje in een bakje van de chinees en soil gekweekt, dit wil ik dus ook nu in de bak zelf gaan proberen!
lang verhaal kort , dit is het resultaat!
431262holynoise1977_0_82_imag1093.jpg

Ik ben benieuwd of dit gaat werken.
Ik wil er ook nog Naaldgras in hebben maar dat moet ik nog er bij halen.

Ik wil wel nog even de mensen bedanken die mijn in het begin veel tips en info hebben gegeven,THX! :thumbs:
Ik heb er veel aan en zeker nog steeds!

Groetjes
H.Weber

PS:Nou blikje ik ben benieuwd naar jou Bak op deze forum! :deal: :foto: 🙂

De opbouw ziet er al goed uit

He hallo,

Ik zat vanavond even lekker te staren naar het bakje van mijn dochter met ook de aquasoil van Akadama.
En ik begon me eigenlijk nu af te vragen , hoe hevel ik straks het vuil van de bodum aangezien de aquasoil best een licht gewicht is in het water!
Ik ben bang als ik de werk wijze doe als toen met grind dat ik het eerder opzuig!
Iemand enig idee of een handige tip?

Thx!

Als je de slang iets hoger houd dan zuig je het grind niet op, en rondjes maken met de slang, gaat het vuil omhoog en de bodem blijft liggen (als het goed is 😉 )

Oh ja: ziet er trouwens goed uit! Zowel het kleine bakje als de grote 🙂

:thumbs: THX

Ik ben jaloers op je eerste bak! ziet er echt tof uit! ben ook echt benieuwd naar je 2e bak 😉

Nou dan ga ik nu maar aan mijn blogje beginnen! 😀

Oooo ja jij jaloers, let op over een paar weken kom ik voor advis bij jou zeker kwa water gemie, aangezien jou opleiding kan jij mij meer vertellen zo!
En kijk eens wat je in 1 dag heb gekocht T.J. dat is oom niet misselijk!
Nee let op dat gaat een Geil bakkie van jou worden pik!

Weet iemand dit Meschien!
Aangezien ik Akadama soil gebruik en hier geen voeding in zit , heb ik klein beetje ProFito met water gemengd en dit met een planten spuit 1 a 2 keer per dag vernevel ik dat dan!
Heeft dit wel nut of klink klare onzin.
En heeft het nut als ik Co2 in mij bak pomp , aangezien planten co2 nodig hebben!
Het is allemaal maar een idee maar weet niet of dit de dry start kan bevorderen!

Je kunt net zo goed de Profito door het water heendoen hoor. Dat mengt zich ook erg snel door het water heen.
Natuurlijk is co2 goed voor de planten en als je wilt kun je daar vanaf de opstart mee beginnen.
Hou er wel rekening mee dat hierdoor de planten ahw een boost krijgen en je ervoor moet zorgen dat er geen andere tekorten gaan ontstaan. Nitraat en fosfaat en plantenvoeding moet voldoende aanwezig zijn, net als co2 om algen te voorkomen.
Maar of je co2 moet gebruiken durf ik opzich niet te zeggen. Wat zijn de ph en kh waarden van je bak dan??

Volgens mij hebben die planten emers lang niet zoveel nodig. Co2 zit ook al in de lucht he 🙂 Ik zou niet weten hoe je dat wilt fabriceren met een dry start?
Ik heb er overigens zelf geen ervaring mee met een dry start, ik denk ook dat hier maar weinig zijn die dat wel hebben.

Nou mij bak is nog niet gevuld.
Ik probeer dit keer een dry start.
Wat betrefd co2 oke dat weet ik nu met een gevulde bak maar vroeg me gewoon af hoe dat zou zitten met een bak die op dry start draait.
Ik weet dat in de tuinbouw soms in bepaalde kassen ook wel eens met co2 gewerkt word maar dan kort heelveel!
En vandaag!
Ik vul mij bak pas als mijn HC lekker vol is en dan komt de rest er ook bij!
En dan gaat mijn echte start beginnen, dus het duurt even eat langer zo!

Oke ja het is ook voor mij nieuw en ik wou het gewoon eens uitproberen.
En ja je hebt gelijk ook co2 zit zo wie zo in de lucht!
Moet zeggen dat de bak nu 1 week in dry start staat en de HC begint aardig te groeien en verspreiden dus dat gaat oke! Tot nu toe!
Ik zal over 2 weken een foto schieten en eens posten kijken hoeveel het verschil is.
En als het naar mij zin is ga ik de bak vullen en de rest beplanten en dan zien we wel war de opstart gaat doen!

Ja je hebt dan wel het risico dat de planten dan alsnog weer moeten aanpassen aan emers he.
Moet je ook steeds een beetje meer water bij doen voor de overgang?

Op aquascaping-blog staat een leuke uit leg dit ik net heb door gelezen .
Zoals het daar sta ga ik dus gewoon lekker door! We zullen het wel zien!
Altijd leuk om het te proberen toch!

Ik dacht laat ik eens een kleine update doen met een foto van mijn dry start met de HC!
Hier eerste de begin foto!
628435holynoise1977_0_82_imag1172.jpg
[/img]

En hier de foto zoals het er nu uit ziet!!
741795holynoise1977_0_82_imag1245.jpg
[/img]

Ik vind het er al leuk uit zien kwa groei, maar ja nu maar hopen dat ik het zo kan houden wanneer ik de boel gaat vullen en de rest van de planter er bij zet!
En natuurlijk de CO2 niet vergeten!!!
Ook ga ik de EI methode toepassen en dan maar eens kijken wat het word!!
verlopig heb ik nog geduld . ( hoe moeilijk het ook is)
nou groetjes

Ja dat gaat goed! 🙂
Nu nog even de ramen af doen als je een foto maakt 😛

Ach gaat om het resultaat van de plant , niet om de schoonheid van de foto!en glas! Er is nou eenmaal heelveel vocht tegen de ruiten aan door dat het boven de bak afgezocht is met plasticfolie, en 1x per 2 dagen zet ik het open om te luchten! Dus dan snap je dat het glas druppels blijft houden!

See ya!

Zo ik dacht ik ga weer eens wat op de aquaforum zetten!
Ik begin even met een leuke foto van mijn kleine bak( eigenlijk van mijn dochter maar ja papa moet het doen, en vind het zeker niet erg)!
259616holynoise1977_0_82_imag1423.jpg

Zo je kan zien groeit het best lekker! Hier en daar is wel nog wat bij gekomen ( Met dank aan Blikje die wat over had)!!
THX MAN!!!

Leuk om de groei te zien zo!
Misschien ga ik het ook ooit nog wel eens proberen met een dry start 😉

Leuk bakje van je dochtertje, wat zit er in?

En dan nu mijn rekord, na de drystart TBV mijn HC heb ik de boel verder beplant en gevuld!!
heb wel wat draadalg door iets teveel water in de drystart maar die word nu gelukkig minder!!
Hier het resultaat van de drystart en gevult!!!
672642holynoise1977_0_82_imag1433.jpg
[/img]
Planten bestand:
Cabomba Aquatica
Echinodorus Parviflora
Elodea densa
Hygrophila pantanal wavy
Lysimachia nummularia "aurea"
Pogostemon Helfreri
Eleocharis Acicularis ( of te wel Naaldgras)

Tijdens de drystart had ik iets van, ik wil nog iets met zand doen, dus naar wat kletsen met Blikje( thee kransje op het werk)
kreeg ik het idee om de hoeken te vullen met zand!
Door dit lijkt nu mijn hout met Akadama soil er om heen op een eiland...( Vind ik zelf)
De Cabomba en Elodea Densa is puur voor de opstart fase, heb eigenlijk al een deel van de elodea er uit die was niet echt lekker meer Cabomba gaat als een gek!
Het draait nu 1 week en tot nu toe ziet het er goed uit.
Had door de drystart die draadalg ( dak zij stilstaand water, teveel water)maar nu begint dat toch wel minder te worden voor mijn gevoel!
Heb meteen de Co2 aangezet op de eerste dag!
Ik wil de planten voeding via de EI methode bemesten en heb hier voor via een site de spullen besteld om dit zelf te mengen!!
zo nu moet ik mijn kleine zoon in bad doen , ja mensen duty calls!! dat is altijd een mooi moment!!
tot zien en laterrrrr!!

In de kleine bak kwa planten? Ja cabomba en water pest en verder weet ik het niet echt.
Ik heb het een en ander er in gezet wat ik nog had en wat ik heb gekregen van blikje( die ook hier op het forum rond neus!)
En kwa visjes , 9 vuurtetra's en 4 dwerg cory's!
En ja ik weet het "dat in een kleine bak!"
O ja en 2 amano garnalen!
Ik moet zeggen dat het wel kriebelt om nog een bak er bij te nemen, maar dan puur voor garnalen!
Ach rustig aan eerst anders heb ik een boze vrouw thuis! 😀
Komt nog wel , eerst sparen voor een mooien nieuwe bak .
Deze ik ook maar gekregen en irriteer me nu toch wel aan de krassen er inbest jammer eigenlijk!
Maar ja hij was voor nop , dus mag niet klagen!( ben Hollander doe het toch).
Zal eens de water metingen plaatsen hier en hoor graag jullie meningen!
Verlopig toch nog min.2 weken indraaien!
Ik zal over 1 week weer een update doen om het groei proces telaten zien!
Thx !

Was nog een plantje vergeten te vermelden, namelijk de HELANTHIUM TENELLUM.
Deze had Blikje over en die heb ik maar in mijn bak gezet helemaal rechts.
De stekjes hebben wel wat gelede door telang zonder echte voedings stoffen denk ik, maar het ziet er redelijk goed uit nog...en kan nu nog maar voller worden , hoop ik!

PS: BLIKJE nog bedankt!!

Gaat echt lekker met jou bakjes! Ben echt benieuwd hoe die grote bak er over een paar weken uit ziet!
Wanneer wilde je eigenlijk naar Rifwachter gaan?

Ik vind het wel mooi zo met het zand. Heb je er wel iets tussen als afscheiding? Anders ligt het straks helemaal door elkaar.
Ik zie dat je aan beide kanten van het hout een grasachtig plantje hebt, links naaldgras en rechts echinodoris (?) Misschien is het mooier als je beide de zelfde soort doet 🙂 Mensen kijken toch vaak naar symmetrie. Maar ja dat is natuurlijk eigen smaak 🙂
Je hc veldje is mooi geworden.
Het kleine bakje vind ik inderdaad wel wat te klein voor visjes en de dwerg cory's zitten ook graag met iets meer. Is het misschien een idee om deze visjes in je grotere bak te doen en uit te breiden? Het kleine bakje is ideaal voor garnaaltjes.
En nu roept mijn plicht ook, kleine van bed halen 😉

Hhhhmmm daar zeg je wat , ik heb wel zitten denken over spacers om het zand goed af te scheiden met dat akadama soil,. Maar nooit wat mee gedaan genlijk! :S
Nou heb ik zo iets van, shit ja inderdaad waarom heb ik daar niks meer mee gedaan. 🙁
Ik denk iets te enthousiast geweest maar ga het inderdaad meteen doen ja.
En wat betrefd de visjes in de kleine bak die gaan straks inderdaad over want het is echt te klein ja....
En dat symmetrie , ja eerst was eigenlijk de bedoeling dat de hele heuvel met naaldgras zou bekleed worden met alleen achter in wat grotere planten.
Maar dat gras recht had ik gekregen heb het er toen in gezet en zo doende is het eigenlijk blijven staan...
Het heeft best een klap gehad door dat ik het tijdens de drystart er bij had gezet.
Ik kijk het gewoon aan en Meschien in de toekomst doe ik het wel veranderen.
Ik wil eerst bekijken hoe dit allemaal gaat uit pakken vooral met dat draadalg dit is gewoon een goed leer moment.
Ik wil in de toekomst (ergens in 2014) een wat grotere bak halen min 180 liter bv. de JUWEL RIO 180.
Maar ja eerst hier mee spelen!
Thx voor de opbouwende kritiek en idee�n, dit is de rede dat ik op deze forum zit! :thumbs:

Hhhmmm ik zat net even naar mijn bak te kijken en te bedenken (naar aanleiding van de opmerking van Inuz) dat ik het zand beter kan scheiden.
Nou weet Meschien iemand of dat plastic wat vaak gebruikt word bij die dozen van kinderspeelgoed giftige stoffen afgeeft in het water?
Ik zat er aan te denken om dat namelijk opmaat te knippen en dat er zo tussen te schuiven, het is doorzichtig en valt dan ook niet op!
Ik had dit ook gebruikt om zo het zand er in te krijgen en dat soil in de hoek er uit te halen zonder dat de boel deed instorten!

Dat lijkt me een goed plan. Ik weet niet of het gifstoffen af geeft. Maar het meeste plastic kun je wel veilig gebruiken in het aquarium 🙂

Ik laat die HELANTHIUM TENELLUM gewoon staan hij groeit al lekker en vind het eigelijk best mooi , een kant rustig en een kant wat wilderig!
En mijn HC gaat als een gek over mijn bodum nu en zelfs aan de binnenkant van het hout klimt het daar tegen aan omhoog!!
Wat betrefd de alg die zit er nog steeds in en best veel ook!
Heb hier voor Gilles van Aqauascaping-blog gemaild en op zijn advies licht op 6 uur gezet en reflector er afgehaald, ook heb ik mijn co2 wat omhoog gedraaid!
Heb er nu wel al wat slakken er in, maar ja ik denk maar die lusten wel algen!! of iemand hier moet zeggen je kan ze beter weg halen want?? dan hoor ik het graag!!
En mocht het een plaag worden , ik wil toch helena's halen voor de bak van me dochter ( daar zitten genoeg slakjes in)kunnen die straks in de andere bak!!

Nou nog een paar uurtjes en we gaan 2014 in luiden!!

Ik wens hier bij iedereen een goed em aquarium mooi 2014!!!!
😀 😉 😎
[video]http://www.youtube.com/watch?v=9DtNBDqaXd4[/video]

:idea:
Gewoon even iets leuks!!!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=MvYg-yvhMY4[/video]
:thumbs:
Later!!!!!!

Zo naar even stoeien met draadalg dacht ik, tijd voor een update met een foto!
Nou moet zeggen de draadalg heb ik weg weten te krijgen! ( je hebt het sneller dan dat je er van afkom!!)
Wiste echt niet hoe ik het ging aanpakken, maar ik wou zeker geen middeltje er voor gebruiken!
Ben toen hier op het forum wezen rond vragen en op een blog!
en oprakties overal kreeg ik het zelfde antwoord, licht minderen en co2 verhogen!!
Dit heb ik dus ook gedaan , ik heb de reflecto boven mijn tl weg gehaald en licht terug gezet naar 6uur!
Later heb ik ook 1 van de tl's afgeschremt (duo evsa dus bijde branden tegelijk) omdat ik voor mijn gevoel geen mindering in de draadalg zag!
En ja hoor de draadalg werd minder, nadat ik het idee had dat er niks meer zat heb ik voor de zekerhijd nog een paar dagen deze opstelling aangehouden!
Heb nu sinds eergisteren de 2e tl weer er bij aanstaan.
nu rustig opbouwen en dan kijken voor de bewoners!
Ik heb er al wat in zitten namelijk 5 amano garnalen ( hebben ook bij gedragen aan het opruimen van de draadalg) en 2 helena slakker vanwegen de slakken die toch elke keer mee komen met plantjes!!
Het enige waar ik me nu nog aan erg is iets waar ik nog gedult voor moet hebben en dat zijn de krassen in de voorruit van mijn bakje!!
Acht toekomst!
Ik heb nog een plant die nu veel blad verliest en weet niet hoe dat komt dus mogt iemand een idee hebben wat dat is hoor ik het graag.
Ik voed volgen de ei methode!
dit plantje is de Hygrophila pantanal wavy!Hoop en denk dat het komt door zijn aanpassing van emmers na submers!! Hoop ik!!
Deze gedachten komt door dat hij veel brede bladeren verliest en er nu veel smaller zien terug komen!!
Genoeg gelult hier een foto!
819657holynoise1977_0_82_imag0028.jpg

De cabomba gaan nog weg maar laat ik nog voor de zekerheid staan!!

Knappe bak hoor! Niks meer te zien van de alg! Planten mooi groen! gaat echt lekker!

Mooi bakje en ik denk dat je je alg probleempje goed hebt aangepakt...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan