Wat is er nieuw

Juwel Rio 125 van Jarnoootje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jarnoootje
  • Startdatum Startdatum
J

Jarnoootje

Guest
Na een jaar genoten te hebben van mijn Fluval Edge is het hoog tijd voor een groter aquarium.
De bedoeling was ��n stapje groter te gaan voor iets van 80 liter maar mijn oog viel op de vierkante Juwel Rio 125.

Inmiddels is hij aangeschaft en volledig ingericht.

Na de aanschaf het oude aquarium eens naast het nieuwe aquarium gezet. Hij is toch wat groter dan hij in de auto leek ...

oud-vs-nieuw.jpg

Gister avond mij eens druk gemaakt met het inrichten gezien de planten binnen waren. Al met al zo'n 2 tot 3 uur bezig geweest met inrichten, vullen en aansluiten. Ben erg tevreden met het resultaat al ben ik nog wel op zoek naar een leuk, makkelijk, rood blijvend plantje. De snoeren moeten nog weg gewerkt worden maar eerst de schakelaar van de lampen vervangen aangezien die kortsluiting geeft als je er aanzit.

nieuwe_indeling.jpg

Als enige komt er, voorlopig, nog een bubbeltjesding in. Gewoon omdat we dat geinig vinden 🙂

herbie.jpg

Het enige waar ik nu mee zit, of eigenlijk 3 dingen:

- De stroming, de bioflow filter heeft een beste uitstroom wat veel werveling in het water veroorzaakt. Heb het pijpje nu tegen de achterwand gericht maar nog steeds is er een behoorlijke stroming. Iemand daar een oplossing voor?
- De planten zijn nu allemaal erg laag zodat het bovenin de bak wat leeg oogt, hiervoor wil ik nog wat verzinnen om het wat voller maar toch strak te houden ... iemand tips?
- Ben nog op zoek naar een, wellicht wat grotere, rood blijvende plant die niet moeilijk is qua voeding.

Op het eerste gezicht ziet het er goed uit, alleen je foto is een beetje aan de kleine kant. Die stroming is toch niet erg? Een beetje stroming is eigenlijk wel goed, veel vissen kunnen het ook wel waarderen.

Dat bubbeltjesding zou ik niet aansluiten op een luchtpomp, dit verdrijft namelijk de Co2 wat je planten nodig hebben. Een luchtpomp is alleen handig en nodig wanneer je geen planten hebt.

Een beetje stroming vind ik ook niet erg, echter heb ik het idee dat er nu een waterkanon aan staat. Maar als de vissen dit niet erg vinden maakt het mij verder ook niet uit.

Visbestand:
16x Neon Tetra (hebben er nu 6 in ander aquarium komen er nog 10 bij)
CDzxXY8Yl1fUFQfN601xL_D8IBbeRNyy.jpeg

10x Corydoras Panda (eventueel vervangen voor een meer kleurrijke bodem/algen vis/eter)
CDzxXY8Yl1fUFQfN601xL_D8IBbeRNyy.gif

??x Vuurgarnalen (geen idee hoeveel het er zijn en hoe we ze moeten vangen uit het andere aquarium)
redfire.jpg

10x Pseudepiplatys annulatus (of wellicht een andere kleurrijke bovenlaagvis, geen bijlzalm die vind ik niet mooi)
CDzxXY8Yl1fUFQfN601xL_D8IBbeRNyy.jpeg

Mijn vrouw wil graag er een aantal (3 ofzo) appelslakken in hebben, is dat verstandig of wordt het dan te vol op de bodem?
Andere vissen of idee�n zijn welkom!

Wel mooie vuurgarnalen!Leuk hoor dat je over bent gestapt naar een groter aquarium.

Goed bezig Jarno en wat betreft de uitstroming zal deze nog wel afnemen naar mate je bak langer staat hoor.

Zo even 'goede' foto's gemaakt om het allemaal wat beter te laten zien 🙂
Na een topic van iemand anders gezien te hebben vandaag ook nog 2 bosjes Vallisneria gekocht en gepland.

Hierbij de foto's:

Van afstand op het dressoir, vanavond even de snoertjes wegwerken.

P1090404_zps02c28da6.jpg

P1090403_zpsb53edc37.jpg

P1090400_zps5a879d8d.jpg

P1090402_zps14f5de0d.jpg

En als laatste een overzichtsfoto:

P1090399_zpsc112d210.jpg

Zodeknetters, is dat even lang geleden dat hier wat geplaatst is.

Afgelopen drie/vier weken heb ik de hele bak op z'n kop gegooid. Na wat minder onderhoudt, te veel licht (algen) en lichtelijke verwaarlozing van de bak alles eruit gegooid (vissen een nieuw huisje gegeven) en opnieuw begonnen.

Aller eerst heb ik een achterwand geplaatst. Dat geeft toch wat meer rust in de tent en geeft mij de mogelijkheid de kabels los te laten hangen achter het aquarium.

image-2015-10-02.jpg

Vervolgens heb ik de verlichting vervangen voor een set LED verlichting van KiteLighte inclusief de mogelijkheid voor dag/nacht simulatie. Er moet nog wat aan gesleuteld worden, is mij nog wat te blauw, maar ben er nu al onwijs blij mee!

set-2.jpeg

Als laatste de bodem aangebracht met de benodigde planten en hout. Afgelopen woensdag, na het indraaien, de eerste bewoners er in geplaatst. De vuurgarnaaltjes, 30stuks, doen het uitermate prima.

aquarium_01.jpg

aquarium_02.jpg

Nu deze bewoners rustig laten wennen en dan komen de vissen erin. Vrouwlief wil heel graag guppen (al jaren) dus die komen er in. Zit te denken aan Moscow guppen maar ben er nog niet helemaal uit.
Ook wil ik nog een algeneter, albino ancistrus, deze eerder ook gehad en was toch wel erg mooi, zeker met het zwarte grind.

We zijn inmiddels alweer 2 weken verder en het aquarium begint echt wat te worden. De planten groeien (gestaag) goed onder de nieuwe LED verlichting en ook de vissen lijken gelukkig te zijn.

De combinatie van Guppen en garnalen lijkt ook prima te gaan. De eerste paar dagen zag je nauwelijks nog garnalen maar sinds gisteren komen ze massaal te voorschijn en ruimen alles weer netjes op.

Gisteren nog een koppeltje Gourami's gekocht als blikvanger 🙂

Al met al ben ik erg tevreden met het huidige aquarium. Van het weekend wat planten snoeien en herplanten dan is het helemaal naar onze wens.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden:

aquarium_03.jpg

De zon gaat langzaam onder en de maan begint te 'schijnen'. Op de foto lijkt het blauwer dan het in werkelijkheid is.
aquarium_04.jpg

Slakken en garanlen vlokvoer aan het eten.
aquarium_05.jpg

En dan de Gourami's:
aquarium_06.jpg

aquarium_07.jpg

aquarium_08.jpg

Dat zijn toch geen Goerami's? Lijken mij eerder een Appisto soortje...

Dat is een kweekvorm van de Mikrogeophagus ramirezi.

Mooie bak hoor! planten zien er goed uit
echter, de gourami's zijn inderdaad Mikrogeophagus Ramirezi, de Golden variant
als je dierenwinkel ze als Gourami's heeft verkocht aan je, zou ik snel terug gaan en ze misschien nog wel even aanspreken, dit zijn verre van Gourami's namelijk!
daarbij zien ze er nu een beetje Balloon variant uit, zou dus kunnen zijn dat het nakweek is, en ik dacht ergens gehoord te hebben dat Balloon niet lang leeft...
maar de rest ziet er prachtig uit, ik kan verder niet wachten!!!

Jullie hebben helemaal gelijk. Vanochtend niet de tijd gehad/genomen om op te zoeken welke vissen het nou echt waren. Dus de naam die ik onthouden heb er maar op gezet 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan