Wat is er nieuw

Juwel Vision met sluiers (Herbstnebel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Dit is mijn eerste ervaring met een groot aquarium.
Sinds zondag is het opgevuld met water en planten en 3 baby sluiers en een pleco.

Het nitrietgehalte hou ik nauwlettend in de gaten en probeer het preventief te beperken door de temperatuur zo laag mogelijk te houden en het voederen te beperken tot om de 2 dagen.
Er is 25 liter van het oude aquariumwater toegevoegd waar de sluiers inzaten.
Qua produkten heb ik ��n ampul BioDigest toegevoegd met levende bacteri�n voor de filtering, vervolgens 60ml Waterbereidingsmiddel om giftige stoffen te neutraliseren en met een vitamine B complex voor de vissen.
Daarna heb ik ook nog 25ml ijzer toegevoegd voor de planten.

Nu we het over de planten hebben, zoals je op de foto kan zien heb ik 4 jongen cabomba struikjes, 2 vallisneria, 2 anubias en 2 struikjes mexicaanse waterpest.
Op het kienhout heb ik javamos bevestigd hopende dat dit over gans de tak zich zal verspreiden.

Ik sta open voor opbouwende kritiek want als ik er naar kijk heb ik het gevoel dat het nog niet helemaal klaar is.

DSCN0081.JPG

DSCN0082.JPG

DSCN0083.JPG

Re: Juwel Vision met sluiers

Dit is mss een duidelijker foto, heb een beetje last van overbelichting.

DSCN0084.JPG

Ik begreep dat baby sluiers juist veel voer nodig hebben? Dus liever 2x per dag ipv 1x per 2 dagen...

Dit weekend ga ik de nitrietwaarde meten, als deze 0.3 of lager is stap ik weer over op 2x voederen per dag. Het is beter om wat minder eten te geven dan een te hoge nitriet te hebben en de bak laten indraaien was eigenlijk geen optie aangezien ze al veel te lang in een te klein aquarium zaten.

Herbstnebel zei:
de bak laten indraaien was eigenlijk geen optie aangezien ze al veel te lang in een te klein aquarium zaten.

Maken die paar weken extra dan zo veel uit ??? Nu loop je extra risico met een nitrietvergiftiging

Het is mogelijk om er direct vissen in te doen en de 2 nitrietpieken te minimaliseren als je rekening houdt met het volgende :

- Geen voedinsbodem gebruiken
- Zand/grind gebruiken met een minimum korrelgrootte van 1mm
- Zuurstofplanten gebruiken zoals waterpest, cabomba, hoornblad etc
- Met een klein vissenbestand starten
- Voederen beperkt houden en langzaam opbouwen na regelmatig meten (nitriet)
- Watertemperatuur laag houden (20 � 23�C )
- Wateroppervlak in beweging houden door stroming
- Water ook over de bodem laten stromen (zachtjes)
- Gedeeltelijk water gebruiken uit een al ingedraaide bak.
- Wanneer je het water ververst, best afhevelen vanaf de bodem omdat daar de vervuiling het grootst is
- Ph tussen de 7 en 7,5 houden.

Uiteindelijk zullen de pieken er ook komen maar ze zullen lager liggen dan gewoonlijk.
Ook doordat ik de vissen minder eten geef zullen actiever op zoek gaan naar voedsel en zullen er minder rottende restjes op de bodem blijven liggen.

Ik zal je het resultaat hiervan over een maand posten, dit weekend doe ik al een eerste nitrietmeting.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan