Wat is er nieuw

Kaamlaag na 6 weken

Joepperd

Active member
Lid geworden
11 januari 2026
Leeftijd
33
Hallo allemaal. Ik heb nogmaals jullie hulp nodig. Inmiddels draait het aquarium 6 weken en zitten er wat neocaridina garnalen in + 10 Rasbora kubotai. Waterwaardes zijn helemaal in orde en de algen in een vorige post zijn een stuk minder. Nu heb ik nog wel steeds last van een kaamlaag. Deze probeer ik elke dag weg te halen maar hoelang kan dit nog aanhouden? Er zit spiderwood in de bak waar ook nog steeds een kleine schimmel van af komt maar niet heel veel meer. Ik vroeg me af wat normaal is voor een opstartend aquarium. Ik kan me niet herinneren dat ik dit vroeger ook had in mijn jeugdjaren.

Bijlagen

• IMG_4264.jpeg
    IMG_4264.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 15
  • IMG_4244.jpeg
    IMG_4244.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 14
Zorgen dat je wat oppervlakte beweging hebt zorgt er voor dat het niet de kans krijgt om te ontstaan.
Ook helpen drijfplanten om de oppervlaktespaning te breken.

Zorgen dat je wat oppervlakte beweging hebt zorgt er voor dat het niet de kans krijgt om te ontstaan.
Ook helpen drijfplanten om de oppervlaktespaning te breken.
Er zitten drijfplanten in sinds vorige week. Groeien erg hard. Ik zit het filter ‘s avonds omhoog zodat er meer oppervlakte beweging is. Overdag niet wanneer de co2 aanstaat anders ben ik dat snel weg. Heb een filter met Lily pijp

Er zitten drijfplanten in sinds vorige week. Groeien erg hard. Ik zit het filter ‘s avonds omhoog zodat er meer oppervlakte beweging is. Overdag niet wanneer de co2 aanstaat anders ben ik dat snel weg. Heb een filter met Lily pijp
IK denk dat je zo goed bezig bent

Mijn bak draait 6 jaar en nog af en toe heb ik een kaamlaag. Soms dagen niet en zo weer dagen wel en ik heb twee keer per dag een skimmer een half uur aan.
Het kan komen door diverse omstandigheden en bestaat vaak uit eiwitten en koolhydraten.

Kan hardnekkig zijn. Meestal niet schadelijk.

Wat voor voer geef je en hoe vaak per dag/week?

Kan hardnekkig zijn. Meestal niet schadelijk.

Wat voor voer geef je en hoe vaak per dag/week?
Gebruik heel fijn granulaat voor de rasboras, erg weinig en 1x per dag. Zoveel ze op kunnen maar niks valt op de bodem. Verder om de dag een garnalen stickie of een balletje met garnalen pasta. Erg weinig dus allemaal.

Zou het niet ook het vet uit het voer kunnen zijn dat op het water blijft drijven, en daarbij mogelijk nog aan andere stoffen bindt?

Er zit zeker verschil in het voer. Het ene voer zou eerder een kaamlaag kunnen veroorzaken dan het ander. Welk voer geef je precies?

Kan natuurlijk ook nog veel andere oorzaken hebben. De boel is net opgestart dus alles is nog wat instabiel.

Er zit zeker verschil in het voer. Het ene voer zou eerder een kaamlaag kunnen veroorzaken dan het ander. Welk voer geef je precies?

Kan natuurlijk ook nog veel andere oorzaken hebben. De boel is net opgestart dus alles is nog wat instabiel.
Ik gebruik momenteel tetra mini granules. Maar pas sinds een week aangezien de vissen er pas net inzitten. De 5 voorgaande weken exact zelfde probleem gehad terwijl er toen nooit gevoerd is.

Als je bak 5 weken draait dan moet de bacteriecultuur ook nog goed op orde komen en dat kan maanden duren.
Ik had nog een vraag. Ik gebruik de scapersflow filter van dennerle op deze nano tank. Hier zit ook een filterpad met actieve kool in. Ik heb hem al eens uitgespoeld omdat hij helemaal vol rotzooi zat. Kan ik deze gewoon regelmatig vervangen of verstoor ik hier ook de bacterie kolonie mee? Ik krijg hem niet meer schoon namelijk bij uitspoelen in aquarium water

Bijlagen

• IMG_4338.png
    IMG_4338.png
    1.4 MB · Weergaven: 3
Filterkoolpad zou ik eruit laten en vervangen met een stukje spons. Voor de kaamlaag kan je ook nog denken een een simpel scimmertje die je bv een paar keer 10 min aanzet.

Filterkoolpad zou ik eruit laten en vervangen met een stukje spons. Voor de kaamlaag kan je ook nog denken een een simpel scimmertje die je bv een paar keer 10 min aanzet.
Heb inderdaad een kleine eheim Skimmer en zet hem nu elke dag even aan voor een paar minuten

Ik had nog een vraag. Ik gebruik de scapersflow filter van dennerle op deze nano tank. Hier zit ook een filterpad met actieve kool in. Ik heb hem al eens uitgespoeld omdat hij helemaal vol rotzooi zat. Kan ik deze gewoon regelmatig vervangen of verstoor ik hier ook de bacterie kolonie mee? Ik krijg hem niet meer schoon namelijk bij uitspoelen in aquarium water
Dat koolstoffilter had ik in de Dennerle vervangen door wat witte watten / filtervlies.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan