Wat is er nieuw

Kan een aquarium uitsteken

Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Leeftijd
29
Ik heb een kast van 82 cm . Daar staat nu mijn 80cm aquarium van juwel op .
Nu wil ik de juwel rio 180 gaan kopen maar ik heb geen ruimte voor een grotere onderkast , is het mogelijk om de 180 op mijn kastje van 82cm te zetten ? De 180 is 101 cm.
heeft er iemand hier ervaring mee?

Het oudere type meubel van Juwel was ook smaller aan de onderkant.
Wel zou ik een er plaat onder het leggen ter grote van het aquarium om de kracht te verdelen.

34662C58-5231-41BD-A3D8-933448973B52.png

Juwel heeft een dragend frame.
Dus alle zijvlakken moeten ondersteund worden.
Je kan er een plaat Meranti of betonplex op maat laten zagen en die eronder leggen.
Ik zou 18 of 22 mm nemen.

@Leon L. @rjoemman ik heb een dressoir van 82cm . Maakt het veel uit als er alleen 20cm uitsteekt aan de linkerkant ? En dat ik er dan een plaat onder leg ?

Hij zou hier dan 20cm uitsteken

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    294.9 KB · Weergaven: 272
@Leon L. @rjoemman ik heb een dressoir van 82cm . Maakt het veel uit als er alleen 20cm uitsteekt aan de linkerkant ? En dat ik er dan een plaat onder leg ?
Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om het gewicht gelijkmatig te verdelen.
Als je toch alles naar 1 kant wilt laten uitsteken, zou ik voor een dikkere plaat gaan.

Ik zou er heel voorzichtig mee zijn. Zeker omdat de gewichtsverdeling op de kast niet gelijk is bij uitsteken aan 1 zijde. Daarnaast is de bak ook een stuk zwaarder.

Misschien een stuk massief hout van 28mm of zo?

Ondersteunen met dikke plaat inderdaad, en kijken of je dressoir sterk genoeg is voor een gewicht van 200+ kg.

als je ruimte hebt om hem 20cm aan 1 kant over te laten steken, kan er dan ook geen steun poot ofzo onder?
Dan kan je het uitstekende deel prima ondersteunen.

@Henton dat is zeker een optie , heb je misschien een idee wat ik kan gebruiken om het te ondersteunen ?

Een of twee houten balken? Eventueel een likje verf geven om hem op smaak te brengen. :petjeaf:

@Henton dat is zeker een optie , heb je misschien een idee wat ik kan gebruiken om het te ondersteunen ?
Dan zou ik gewoon een klein frame bouwen, kan je er wellicht ook nog de pomp onder zetten, plaatje ervoor en het is ook nog mooi uit het zicht.

idd, een poot eronder, of een balk die je zelf een kleurtje geeft, maar zoals Jacob zegt zou ook kunnen, tenzij je het liever open houd.

Wat @rjoemman zegt..

Even de rekenmachine erbij en daar is je antwoord

Het gewicht op het overstekende stukje is 2 X 4 X 5 = 40 kilo plus nog een beetje voor het glas en zand

Een 22mm. watervaste betonplex is ook nog vele malen sterker dan massief hout, trekt ook niet krom en die heeft een afschuif moment van ik meen 600 kilo per 10 cm
die gaat echt niet kreunen van hooguit 50 kilootjes..
Mooi plakrandje erom en ben je makkelijk en voor een prikkie gesteld

Het kan uitstekend uitsteken :DD

Laatst bewerkt:
Ik lees extra plaat, extra poot, houten balken, verven, etc... Maar als het toch uitsteekt dan kan er toch ook gewoon een juwel kast staan? Dat lijkt me bijna goedkoper dan alles wat hierboven benoemt is en je weet zeker dat je bak niet door de kast zakt. Die is er immers voor gemaakt. De kast is 102,- bij pets place en waarschijnlijk op marktplaats goedkoper te vinden

Ik lees extra plaat, extra poot, houten balken, verven, etc... Maar als het toch uitsteekt dan kan er toch ook gewoon een juwel kast staan? Dat lijkt me bijna goedkoper dan alles wat hierboven benoemt is en je weet zeker dat je bak niet door de kast zakt. Die is er immers voor gemaakt. De kast is 102,- bij pets place en waarschijnlijk op marktplaats goedkoper te vinden
Ik had exact hetzelfde idee. Al begrijp ik niet helemaal waarom het aquarium maar aan 1 kant uit kan steken. Je kunt die kast toch ook 10cm naar links verplaatsen?

Ik zou inderdaad gewoon een Juwel kast mee bestellen en die hele kast vervangen.

Ik had exact hetzelfde idee. Al begrijp ik niet helemaal waarom het aquarium maar aan 1 kant uit kan steken. Je kunt die kast toch ook 10cm naar links verplaatsen?

Ik zou inderdaad gewoon een Juwel kast mee bestellen en die hele kast vervangen.
Er staat toch bovenaan het topic dat er geen ruimte is voor een grotere kast!

Allemaal aannames maar toch:
- Wellicht wil TS de rest van de kast gebruiken voor andere dingen dan voor het aquarium
- Wellicht mist de Jewel kast de WAF approval
- Wellicht steekt het aquarium 10 cm rechts uit wanneer je de kast 10 cm naar links verplaatst

Er staat toch bovenaan het topic dat er geen ruimte is voor een grotere kast!
Ik had het gelezen. Maar er is blijkbaar wél ruimte voor een groter aquarium wat uit kan steken, dan begrijp ik niet waarom er geen ruimte zou zijn om een grotere kast te plaatsen. Ik probeer even een beeld van het geheel te krijgen.

Anyway, een aquarium aan 1 kant 20cm uit laten steken zou ik zelf niet aanbevelen. Of het met een plaat eronder en een tafelpoot als ondersteuning (hey waarom kon ik er ook alweer geen grotere kast staan?) stevig genoeg is, dat denk ik wel. Maar mooi? Ik zou mij er enorm aan gaan ergeren.

Misschien even een foto van de situatie plaatsen zodat het wat duidelijker word?

Ik had het gelezen. Maar er is blijkbaar wél ruimte voor een groter aquarium wat uit kan steken, dan begrijp ik niet waarom er geen ruimte zou zijn om een grotere kast te plaatsen. Ik probeer even een beeld van het geheel te krijgen.

Anyway, een aquarium aan 1 kant 20cm uit laten steken zou ik zelf niet aanbevelen. Of het met een plaat eronder en een tafelpoot als ondersteuning (hey waarom kon ik er ook alweer geen grotere kast staan?) stevig genoeg is, dat denk ik wel. Maar mooi? Ik zou mij er enorm aan gaan ergeren.
Wellicht staat er naast het kastje wel een verdeler van de verwarming o.i.d.
Dan kan er dus geen grotere kast staan en wel een poot.
Misschien ziet het er raar uit een aquarium dat 20cm uitsteekt, maar ik heb hier wel gekkere dingen gezien.
Maar een foto van de huidige situatie zal duidelijkheid geven.

Hier even een foto van de situatie , ik snap de conclusie van een juwel kast , maar ik wil de 180 graag op dit dressoir kwijt kunnen , ook zit ik nog met de filter elektra en co2 die ik weg wil werken . Maar dit kan niet in dit dressoir . Kan er nu geen gat in maken en ben bang dat het dan onstabieler word . Vandaar dat ik ook vroeg kan het aquarium uitsteken aan de linkerkant .

Bijlagen

• E0291726-A1B8-463B-8C59-86965A1CA419.jpeg
    E0291726-A1B8-463B-8C59-86965A1CA419.jpeg
    405.6 KB · Weergaven: 234
  • EFE9F653-01B5-48A4-8115-7194CFFD769E.jpeg
    EFE9F653-01B5-48A4-8115-7194CFFD769E.jpeg
    411.6 KB · Weergaven: 272
Heb nog wel de kast staan van de rio 125. Maar wil het aquarium op deze plek houden . En wil natuurlijk de rio 180 . Of misschien de vision 180 maar denk de rio.

Bijlagen

• 4DF47208-AF4D-4B7F-9FBB-861C1A0FE965.jpeg
    4DF47208-AF4D-4B7F-9FBB-861C1A0FE965.jpeg
    168.4 KB · Weergaven: 170
Vorige bericht is natuurlijk een grapje.
Maar kan je niet een muurbeugel kopen voor die TV en dan ophangen, dan kan je de kast gewoon dusdanig opschuiven dat het hele aqua erop kan.

Daar dacht ik ook direct aan. Als een 1m aqua past past de meubel er toch ook onder? Alleen is hij de dressiorkast wel kwijt.

Edit: forget this post. Zag de foto's later.

Laatst bewerkt:
TS als je nou je TV ergens anders plaatst bv ophangen of op de lege plek hangt met een muurbeugel die je naar voor en achter enz kan bewegen. Dan heb je je hele dressoir voor je aquarium kan je zelfs een juwel rio 240 plaatsen 😉

Bedankt voor de foto's! Als ik die gezellige bende links van het dressoir zo zie liggen dan is het voor mij wel duidelijk, het moet echt een kast worden waar je dat spul allemaal in kwijt kan. Door de juiste sjaal neer te leggen maak je echter weer een hoop goed. 😉

Als het echt moet zou het aquarium met een plank er onder kunnen uitsteken hoor maar het blijft een gezellige bende. Ik zou kiezen voor opruimen en wegwerken en die tv inderdaad ophangen o.i.d. maar ieder zijn ding natuurlijk.
Je kunt overigens ook de kast toch iets naar links schuiven en de tv iets aan de rechter kant laten uitsteken. 20cm moet daar wel te winnen zijn toch?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan