Wat is er nieuw

Kardinaaltetra's bijten elkaars vinnen kapot

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verse Vis
  • Startdatum Startdatum
V

Verse Vis

Guest
Hallo allen,

Ik heb sinds ongeveer 6 weken een aquarium (Juwel Primo 70, 70 Liter) waar ik erg van geniet.
Na twee weken cycle met planten heb ik 2 black mollies en 5 vuurgarnalen toegevoegd, tot zo ver alleen maar leuk.
In week 4 echter heb ik 6 kardinaaltetra's toegevoegd, en toen zijn de zorgen begonnen.
Deze prachtige beestjes bijten elkaar in de vinnen, waar sommige flinke beschadigingen aan overhouden (zie foto's).

Na één week is het exemplaar uit de eerste foto overleden (dreef op den duur ondersteboven).
In de aquariumwinkel waar ik ze kocht werd mij geadviseerd meer visjes toe te voegen om dit gedrag te doen afnemen.
Ik heb er daarop 6 kardinaaltetra's bijgedaan maar het gedrag bleef en inmiddels zijn er nog 2 overleden.

Mijn waterwaardes zijn consistent (ik doe elke 10 dagen een waterwissel van ongeveer 25%) als volgt:
NO3: 10
No: 0
GH: >7
KH: tussen de 3 en 6
PH: 7

Hebben jullie enig idee wat dit gedrag veroorzaakt? En hoe ik het kan laten stoppen?
En denken jullie dat er sprake is van vinrot? Het gerafelde vinnetje van de vis op de tweede foto lijkt wit te worden, maar bij de andere beschadigde vinnetjes zie ik dit niet.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Zieke tetra 1.jpg

zieke tetra 2.jpg

Dat is duidelijk vinrot, waar meet je de waterwaardes mee? en als je het water ververst doe je dat dan met koud water of warm water?

Dank voor je reactie.
Ik meet mijn waardes met teststripjes van eSHa, de NO2 = 0
Als ik mijn water ververs doe ik dat met lauw kraanwater, ik probeer de temperatuur van het aquariumwater constant te houden op 25,5 graden.

Heb je een advies voor mij? Is het nuttig om medicijnen te halen?

Je noemt al twee dingen waar ik vraagtekens bij heb: als eerste de teststrip, die wijkt meer dan 50% af en zijn enorm onbetrouwbaar, ik zou als eerste investeren in een gedegen druppeltestkit en dna met name d eNO2 en NH3/NH
Dan als tweede: je ververst met lauw water, dat is niet slim, ten eerste heb je geen accurate meting en ververs je al snel te warm, ten tweede hebben vissen het koudewaterverschil juist nodig (in de natuur regent het tenslotte ook geen warm water), en ten derde bevat lauw water aanzienlijk minder zuurstof.
Advies: druppeltests kopen, verversen met koud water (of als je dat niet wil/durft, water van tevoren opvangen en uit zichzelf op kamertemperatuur laten komen) maar absoluut stoppen met lauw water te verversen, en de vis euthaniseren, die is niet meer te redden, en de bak een kuur geven van easylife voogle dat belast je bak niet en helpt de weerstand te verhogen van de vissen

Heb je ze daad werkelijk in elkaars vinnen zien bijten of zie je alleen de beschadigde vinnenstaarten en denk je dat dit komt door bijten?

Pas op met toevoegen van medicatie want sommige soorten/merken leggen je biologisch evenwicht plat en krijg je gedoe met water waardes. Eerst bepalen of het inderdaad komt door bijten of vinrot. Het een sluit het ander niet uit maar belangrijk of je ze echt in elkaar heb zien bijten.

@Nicolientje-W Bedankt voor de tips. Dit is mijn eerste aquarium en ik heb nog veel te leren. Ik ga ermee aan de slag. De vis op de eerste foto is al dood overigens, de andere gebeten vissen lijken nog wel gezond, op de gerafelde vinnen na. Slechts bij een enkeling worden de rafels wit. Wanneer is zo'n vis niet meer te redden?

@michelle1 ik zie ze regelmatig in elkaars vinnen bijten, waarna de gebeten vin gerafeld is. Heb jij een idee hoe dit komt en hoe ik het kan voorkomen? En raad je me aan geen medicijnen te gebruiken?

Dan als tweede: je ververst met lauw water, dat is niet slim, ten eerste heb je geen accurate meting en ververs je al snel te warm, ten tweede hebben vissen het koudewaterverschil juist nodig (in de natuur regent het tenslotte ook geen warm water), en ten derde bevat lauw water aanzienlijk minder zuurstof.
Ja maar vaak zegt men ook juist te verversen met water wat ongeveer dezelfde temp heeft als de bak dus dat zal niet zo n probleem zijn denk ik.

Ja maar vaak zegt men ook juist te verversen met water wat ongeveer dezelfde temp heeft als de bak dus dat zal niet zo n probleem zijn denk ik.
Ik denk juist dat mensen teveel pamperen en iedereen maar napapegaait zonder ook maar enigszins logisch na te denken, want verversen met warm water is uiterst risicovol omdat je al snel te warm toevoegt, en zoals ik al hierboven zei: in de natuur regent het ook geen warm water en daar krijgen ze in het regenseizoen met grotere temperatuursverschillen te maken dan dat jij je bak ververst met koud water, want met het verversen van je bak met koud water zal je bak in het meest ongunstige geval bij 25% water verversen hooguit 3 graden zakken, en dat is helemaal niet erg, zelfs heel gezond voor de vissen

@Nicolientje-W Bedankt voor de tips. Dit is mijn eerste aquarium en ik heb nog veel te leren. Ik ga ermee aan de slag. De vis op de eerste foto is al dood overigens, de andere gebeten vissen lijken nog wel gezond, op de gerafelde vinnen na. Slechts bij een enkeling worden de rafels wit. Wanneer is zo'n vis niet meer te redden?

@michelle1 ik zie ze regelmatig in elkaars vinnen bijten, waarna de gebeten vin gerafeld is. Heb jij een idee hoe dit komt en hoe ik het kan voorkomen? En raad je me aan geen medicijnen te gebruiken?

Als ze echt elkaar vinnen bijten heeft medicatie niet zoveel zin want dan kun je aan de gang blijven. Het is dan een wond en gaat ws schimmelen en krijg je vinrot. De vinrot zou je kunnen oplossen met medicatie mits je er snel bij ben maar als ze 2 weken later weer elkaar stuk bijten blijf je aan de gang.Hou rekening mee dat de meeste medicatie voor vinrot (vacterieel) gevolgen zal hebben op de bacties die je nodig heb zodat je watertje goed blijft.

Ik ken het soort visje niet of dit een normaal verschijnsel is dat ze elkaar beschadigen maar ik denk zo maar van niet want ik zie dit soort vaak langs komen. Je zult de oorzaak moeten op lossen en dit is niet medicatie maar het vinnen bijten.

Geen idee wat dit gedrag veroorzaakt en hoe op te lossen maar zullen wel mensen zijn die je meer over dit soortje kunnen vertellen.

Succes en ik hoop dat er nog iemand je wat meer over het vinnen bijten kan vertellen

Oké Michelle, bedankt voor je advies!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan