Wat is er nieuw

Karper houden in onze vijver, handig?

Nadira

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2021
Leeftijd
26
Goedemorgen,

Hopelijk plaats ik dit berichtje onder het juiste kopje op dit forum. Wij hebben een vijver in onze tuin met diverse soorten goudvissen erin plus zeven goudwindes. Wij zijn gisteren langs een klant van mijn man geweest die later dit jaar zijn tuin gaat herinrichtingen en daarom zijn vijver weg wilt doen. In zijn vijver zit nu nog een goudvis (die wij sowieso overnemen) en nog twee grote karpers.

Nu hebben wij thuis een meningsverschil over het wel of niet overnemen van de twee karpers. Mijn man is helemaal verliefd op ze, maar ik ben bang dat onze vijver niet geschikt is voor karpers. Daarom stel ik mijn vraag op dit forum, zodat ik van andere mensen (met waarschijnlijk meer ervaring en kennis) kan horen wat zij zouden doen.

Onze vijver is drie meter bij vier meter en 70 centimeter diep (vind ik dus al te ondiep voor karpers). Er is een draaifilter aanwezig plus UV-lamp. Ook staat er beplanting in de vijver (de planten staan in bakken op verhogingen). En er zitten dus ook al in ieder geval 20 vissen in de vijver. Het ecosysteem in de vijver is op dit moment goed en ik ben bang dat met het toevoegen van karpers het ecosysteem verstoord wordt.

Hieronder voeg ik foto’s toe van één van de karpers en een foto van onze vijver (deze foto is wel al oud, de planten zijn nu groter). Graag hoor ik wat anderen zouden doen: beide karpers wel of niet overnemen?

Bijlagen

• a2748de2-3710-4ede-85c8-22fb9080283f.jpeg
    a2748de2-3710-4ede-85c8-22fb9080283f.jpeg
    383.3 KB · Weergaven: 33
  • IMG_9958.jpeg
    IMG_9958.jpeg
    2.8 MB · Weergaven: 33
Ik vind 70 cm niet echt diep voor een vijver. Ik heb geen ervaring met koikarpers, maar woelen die net als wilde karpers veel in de bodem?

Ik heb zelf geen ervaring met koi karpers, wél met goudvissen en tropische vissen, en heb dus wat rondgeneusd op het internet:
daar kom ik direct al tegen dat een beetje koi 1000l water/ vis nodig heeft,
anderhalve meter diepte.

Jullie vijver is 70cm diep, dat is nog niet eens half zo diep als nodig is. Dat betekent dat ze het in de winter moeilijk gaan krijgen, en als er een reiger (of een ondernemende kat) voorbijkomt, zijn ze weg.
Op zich is het aantal liter toereikend, maar het geeft wel een hele forse extra belasting, samen met het al aanwezige leven.
Mijn ervaring met vissen iha is dat je ze beter iets ruimer dan (te) klein houdt. Daar haal je je vreselijk veel ellende op de hals, en de vissen die (te) klein zitten, zijn niet happy en laten hun natuurlijke gedrag niet zien.
Helaas voor je man, maar ik zou het niet doen.

Ik heb zelf al 17 jaar een koivijver en daarvoor deed ik de vijver mijn ouders. Mijn eigen vijver is 2,8m breed 4,2m lang en 2m diep. Er zitten 2 grote zuurstofpompen op van zo'n 4000L per uur en in het hoogseizoen gaat er zo'n 40m3 water per uur door de filters.
Ik vind een vijver van 70cm persoonlijk te ondiep voor de koi's.
Als je koi's wilt gaan houden moet je jezelf er echt in gaan verdiepen anders ga je vroeg of laat problemen krijgen. Ook kwa vervuiling is een koi wel even andere koek als een goudvis. Ze produceren veel ammonia en ze poepen letterlijk als een poedel🫣 (ik heb koi's van 90cm+)dus een filtersysteem met grote capaciteit is noodzakelijk.
Mijn advies zou zijn om de koi's niet over te nemen.
Heb je nog vragen die zijn altijd welkom.

20250406_081717.jpg
Screenshot_20250419_162203_Gallery.jpg
Screenshot_20250419_162348_Gallery.jpg

Hi, ik ben blij met jullie reacties! Dan hoort mijn man het ook eens van een ander dat het geen goed idee is. De karpers nemen we in ieder geval niet over.

En wat een mooie foto’s Aquatlantis! Ik ben er jaloers op 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan