Wat is er nieuw

Klopt dit? ( Plantenvoeding)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Annie
  • Startdatum Startdatum
A

Annie

Guest
Ik heb een Juwel bakje van 60cm.
Daarvoor gebruik ik Profito ( 10ml per 100 liter water).
Ik kom dan uit op 6ml per keer.

Dat is alleen niet zoveel en ik vraag me af omdat het zo weinig is, dat alle planten wel de voeding kunnen opnemen.

Nu vroeg ik me af of er ook een plantenvoeding is waarvan je meer moet doseren.
Nu vond ik: Sera Florena,.. deze is 5ml per 20 liter water, dus dan zou ik 15ml moeten geven.

Dan heb ik dus meer plantenvoeding per keer en dan hebben de planten ook allemaal meer kans om op te nemen, omdat je meer moet doseren per keer.

Is dat beter om te doen?
Dus een plantenvoeding zoeken waarvan je meer moet doseren zodat je zeker bent dat alle planten genoeg voeding krijgen?

Zijn er nog andere merken waarvan je meer moet doseren per keer?

Hallo annie , zonder in te gaan op de kwaliteit maar heb je wel eens gehoord van verdunnen ?
Ik kan 1 kg mest in 1 ltr water stoppen maar ook in 2 liter water stoppen . Uiteindelijk zit er evenveel meststof in maar moet je bij 1 kg mest in 2 ltr water 2x zoveel geven om dezelfde mesthoeveelheid te toete dienen. Milliliter uit een fles zegt dus eigenlijk niets over de hoeveelheid mest die je toedient. Je zal moeten weten hoeveel milligram stoffen je toedient per milliliter

mvg
Tempest

Daar heb ik geen idee van,.... hoeveel mg stoffen er in zit.

Maar het is dus niet zo dat je met een plantenvoeding waarvan je meer moet geven, de planten zelf dus ook meer kans hebben om op te nemen?

Zoals hier al is gezegd gaat het om de samenstelling en niet om hoeveel milliliter je erin moet doen.
In 5 ml kan veel meer zitten dan in 10 ml, theoretisch gezien dus.

Nee want even overdreven gezegd wat nou als er in wat je toedient geen meststof zit dan kun je er wel 10 liter ingieten maar er zal nooit mest in je bak komen omdat het er helemaal niet inzit.

Haha zou wat zijn zeg. Maar ja omdat de ene geconcentreerder is dan de andere moet je soms er meer in doen.
Daar kan een redelijk verschil inzitten.
Vergelijk het maar met ranja. Voor een goed glas moet je van merk A er veel meer indoen dan van merk B bijvoorbeeld om dezelfde smaak te verkrijgen.

jessicapilon zei:
Zoals hier al is gezegd gaat het om de samenstelling en niet om hoeveel milliliter je erin moet doen.
In 5 ml kan veel meer zitten dan in 10 ml, theoretisch gezien dus.

Maar dat bedoel ik niet.

Ik bedoel het volgende:

Van de Profito moet er 6ml in,.... hoe kan die 6ml nu voor voeding zorgen bij de planten?
6ml is helemaal niet zo veel, dus het lijkt me dat zodra je het in je bak doet, het niet bij alle planten kan komen.

Hoe werkt zo iets dan?

Je doet dus 6 ml in je bak en die 6 ml lost op in je water zeg maar. Het wordt net als ranje verdund. Zo kun je het zien. Dus die 6 ml is dan niet zo van belang. Het is meer de concentratie wat erin zit.
Als je bv 3 druppels medicatie in je water gooit dan zul je ook zien dat na enige tijd al je water blauw of groen kleurt.
Dit lost ook op in het water zeg maar en komt zo dus in je hele bak terecht.
Zoals ik al zei met ranje een beetje te vergelijken. Doe een laagje in de fles en dan water erop. Schudden en alles is gekleurd en het zit dus door al het water heen.

Van het ene merk heb je 10 ml nodig op 50 liter water en van de andere maar de helft. Ligt er net aan hoeveel mg/L er aanwezig is.

Het is dus niet zo dat die 6ml al verdwenen/opgelost is, voordat alle planten er gebruik van kunnen maken?

6ml lijkt me zo weinig voor een bak met ruime beplanting, ik ben bang dat dan niet alle planten genoeg voeding krijgen/ op kunnen nemen.

Het heeft natuurlijk weinig nut om op onderbuikgevoelens af te gaan (en zo komen de termen 'lijken' en 'bang' wel een beetje op me over). Ook wat hierboven al is geschreven geeft weinig uitsluitsel, van het ene merk is gewoon wat meer nodig als van het andere. Echter dit simpele feit zegt nog niets over de vraag die je in feite hebt. Daarnaast is wat de ene persoon ruime beplanting noemt iets anders als wat de ander daaronder verstaat. Om het nog leuker te maken hoeft niet elke plant evenveel voeding te hebben.

Wat je kan doen om een eerste indicatie te krijgen is een ijzertest aanschaffen en daarmee meten. Is ijzer in het aquarium meetbaar (en onder de aanname dat de gebruikte voeding compleet is) dan heb je als startpunt dat het goed zou moeten zijn. Kun je van daaruit verder kijken. Is er halverwege de week bijvoorbeeld geen ijzer meer meetbaar, dan zou het verdubbelen van de dosering iets zijn om te overwegen.

~ ivo

Ik wou gewoon weten of alle planten de kans krijgen om van die 6ml per week voeding op te nemen.
Omdat het me zo weinig lijkt voor de planten.

Maar dat zal dus eigenlijk alleen de tijd uit kunnen wijzen?
Maar dan is het eigenlijk al te laat toch?

Planten die ik er in heb staan:

- Veel Anubia's ( 2x Normale en 4x Nana)

- Echnodorus argentinensis 3x

- Cryptocoryne nevilii 1x

- Cryptocoryne lucens 5x

- Drijfplanten: Waterpest/Cabomba via zuignap vast gemaakt zodat ze aan de oppervlakte blijven zitten.

Voor volume in het bakje heb ik gebruik gemaakt van hout en daarop de Anubia's vast gemaakt.

Verder liggen er stenen in ( speciaal voor aquarium,.. lavasteen).

Mooie 3d achtergrond en zwart grind.
Heb wel gebruik gemaakt van laagje voedingsbodem ( JBL).
Ik weet daar de voor en - nadelen van ( gebruik voedingsbodem in het algemeen).
Heb hier en daar ook ijzertabs en voedingsbolletjes van Dennerle toegevoegd.

Lamp: 1x Dennerle Amazon Daylight T8 + reflector van Dennerle.

Ik gebruik dus 1x per week Easylife Profito 6ml. ( 10ml per 100 liter water).
En 1x per week Dennerle NPK Booster 10ml ( Naar behoefte volgens 5-20 ml per 100 liter aquariumwater).
NPK = Nitraat, Phosfaat en Kalium.

De Profito geef ik op vrijdag en de NPK op dinsdag.

Nu hoef ik nog niet te verversen omdat alles indraait, maar zodra ik wel moet gaan verversen, kan het zijn dat ik de dagen moet opschuiven voor het geven van plantenvoeding, omdat het geloof ik beter is om niet op dezelfde dag plantenvoeding te geven/ water verversen.

Dat gaan de planten toch wel overleven?
Dat verschuiven van dagen waarop voeding gegeven wordt?

Je hebt veel moerasplanten en deze hebben het liefst een kleibol bij de wortels hoor.
Planten hebben een reserve dus als je gaat schuiven is dat niet zo erg hoor.

Ik denk overigens dat je het beste het zo kan doen als Ivo omschrijft. eerst bepalen of het genoeg is en niet al tevoren denken of roepen dat het niet genoeg is.
Iedere bak is anders maar de fabrikant geeft niet voor niks een bepaalde dosering aan.
Al is die natuurlijk ook niet altijd zaligmakend.
Dus ik zou even afwachten hoe het uitpakt in je bak en later kun je zo nodig altijd de dosering aanpassen.
Ik denk dat de meeste van je planten meer hebben aan een kleibol in het grind. Nu geef je die al her en der, maar ik zou deze juist bij de wortel van de plant doen.

Ok, bedankt 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan