Wat is er nieuw

Koekieboe's 100x50x50

Bekijk bijlage 397086
Nou, we zijn begonnen hoor. Alle inrichting zo'n beetje is eruit, incl levende have. Dat dobbert vrolijk rond in die bouwemmer, met geïmproviseerde in/uitlaat. Flow via de app naar de laagste stand gezet en dan op hoop van zege.
Ik ben te lui om alle zand er nu uit te halen dus we halen t wat richting het midden voor nu. Aangezicht zal in eerste instantie soil worden.
Jammer dat jouw vorige inrichting het niet heeft gehaald, veel succes met de nieuwe inrichting, wel werk voor deze warme dagen

Laatst bewerkt:
Jammer dat jouw vorige inrichting het niet heeft gehaald, veel succes met de nieuwe inrichting, wel werk voor deze warme dagen
Dankjewel Jeffrey. Altijd jammer, maar ik vind het experimentele wel het leukste. Zoeken naar de balans tussen interessante scape en de mate waarin je nog fatsoenlijk onderhoud kunt doen. Nu wel flink meer zwemruimte - waar gretig gebruik van wordt gemaakt, maar hier en daar zal 't alsnog wel wat uitdaging geven met die takjes overal.

WhatsApp Image 2026-06-22 at 17.35.50.jpeg

Even een snelle foto geschoten daarstraks. Gezien ik in 1 dag de bak leeg en weer opgebouwd heb, met die warmte, had ik geen puf meer om die bubbels weg te vegen en de stengels rechtop te helpen haha. Die laatste beginnen hun weg naar 't licht weer te vinden gelukkig. Dat dunne horizontaal lopende takje heb ik na het nemen van de foto nog weggeknipt, die vond ik toch wat raar staan zo. 2 Takken steken (ruim) boven 't wateroppervlak uit, vond ik ook wel leuk. De weeping moss ben ik nog niet aan toegekomen, die komt wel met een volgende waterwissel, net als het wat gladstrijken van de soil aan de voorkant en wat detaillering met kleinere steentjes.

Er zijn ook flink wat planten die ik achteraf toch niet heb teruggestoken: Monte Carlo is helemaal weg, het levermos en de tripartita ook. Ook de Riccardia heb ik eruit gelaten, op 1 van de stenen zat kennelijk een spoor riccia fluitans en dat is aardig verwikkeld geraakt in met name de riccardia, geen zin om dat uit te zoeken dus helaas pindakaas. Gaat nog poos duren eer het tapijt mooi is ingegroeid maar soit, het loopt ook leuk rondom de eerste rij stenen linksvoor. Je ziet 'm niet op de foto maar links achter de rots/stronk staat nog een cyperus helferi; mogelijk heeft ie daar wat te weinig licht maar dat merken we wel. Er zit daar ook nog een crypto en wat javavaren om 't op te vullen. De hottonia had ik meer stekjes van dan gedacht, maar die is aangevuld met een nieuw bakje. Mayaca Fluviatilis rechts achter - had 3 stuks besteld, 1 was al te geel maar 2 was ook genoeg gelukkig. Alle 'echte' stengels staan dus rechts. In 't midden met name S repens ter accentuering van de vorm van het hout en dan links rots.

O - en van de 80ish kilo die ik erin had zitten is er denk ik maar 20 ofzo terug in gegaan. 🤓

Ah en voordat ik het vergeet; recent is mijn school sundadanio aardig uitgedund geraakt. Ik weet niet precies wat er gebeurd is. Misschien toch wat waterwaarden (TDS meter besteld voor de zekerheid) of iets. Heb er nog 2 🙁

WhatsApp Image 2026-06-23 at 20.13.26(1).jpeg

Nog maar ff een snel kiekje geschoten nu de bellekes zijn weggetrokken en de stengelplantjes aardig rechtop staan. Begin langzaamaan te merken dat het hout het water kleurt, maar vind het wel wat hebben. Ben nog niet geneigd om er wat purigen tegenaan te gooien. De japonica's laten zich nu ook in veel grotere getalen zien - voorheen dacht ik dat ze allemaal een ontsnappingspoging hadden ondernomen, maar heb er toch nog aardig wat gevonden.
WhatsApp Image 2026-06-23 at 20.13.26.jpeg

Ben ook nog even op de bonnefooi naar Utaka gereden vanmiddag. Ze zijn wat lastig fotograferen dus heb ze er zo gauw alleen wazig op gekregen - maar een groepje Pseudomugil gertrudae 'Aru II' erbij gehaald. Even stockfoto voor de duidelijkheid:

MTk0Ng.png

WhatsApp Image 2026-07-05 at 20.36.36.jpeg

WhatsApp Image 2026-07-05 at 20.36.36(1).jpeg

Zo, maar weer even wat onderhoud gedaan. Het witte van het hout zat nu op wel heul veul plekken, met name ook in dode hoekjes. Ik denk dat dit, samen met dat ik de lilypipe tijdelijk in 't midden had geplaatst, toch wel heeft geleid tot diverse kleine plekjes blauwalg. Wellicht heeft de extra zak nieuwe soil ook wel impact gehad. Heb tussendoor nog wel es de ruiten schoongemaakt, er zat best wat bruinige waas op maar leek niet op de gebruikelijke bruinalg van 't opstarten, meer soort van vezelachtig ofzo. Lastig omschrijven.
Dat heeft ook weer z'n weerga op de eleocharis rechtsvoor. Die oogt wat bruinig hier en daar. Nu de lilypipe weer zit waar ie hoort, heb ik er wel vertrouwen in dat de verdeling co2 daar weer goed is en dat vanzelf wegtrekt. Ik heb ook her en der cryptocoryne parva geplant en wat weeping moss toegevoegd.
Daarna Utaka nog ff blijgemaakt; nog handjevol pseudogumil bijgehaald, twee handjes vol met enteromius fasciolatus en een koppel trichogaster lalius. Stockfoto's van beide (had bovenstaande foto's tussendoor genomen, voordat ik ze had):
bGF0dXNwZGEuanBn.png
PTEwODA.png

Nadat ik die had toegevoegd heb ik nog wat witte pluis her en der weggehaald maar da's met dat hout nog lastig weg te scheppen. Ik doe morgen/dinsdag nog ff een emmertje of 2 afzuigen met een stuk slang, kom je d'r toch wat beter bij. En dan eens zien of de blauwalg in toom blijft/weggaat. De co2 is iets opgeschroefd ook nu de tanines wat weggetrokken zijn en de dosering AIO is nu 30 pompjes.

Goed. Laatst de filterwatten weer eens vervangen, dat deel wel veel qua hoeveel vezelig vuil rondging (geen idee hoe anders te beschrijven). Het blijft echter wel aardig knokken tegen die blauwalg. De hogere temperaturen laatst, juist toen ik de rescape deed, hebben niet geholpen denk ik. Best wat bucephelandra die 't begeven heeft. Helpt ook niet dat ik er recent te druk voor ben geweest om het de volle aandacht te geven - tot vandaag.

d90b2909-7e5c-45ad-be4d-d25a07cdb17a.png

Ondanks dat ik in de lappenmand lag, móest ik er iets aan doen. Waar ik normaliter een dikke 16/22mm slang op een filterinlaatstuk gebruik om 'm leeg te halen (met korfje/sponsje uiteraard) heb ik dat nu met een dun slangetje en een emmer grotendeels gedaan. Zoveel mogelijk blauwalg weggehaald, maar heb nog wel wat plekjes gevonden later op de dag. Morgen nog een ronde. Filterslangen zijn weer ff doorgeragd de in/uitlaat ook. Ik heb ook de indruk dat de co2 gewoon niet afdoende beneden komt voor 't gras om goed te groeien (helpt ook niet tegen de blauwalg) dus ik ga ook een reactor er op zetten ipv de inline diffusor die ik nu heb. Wie daar verstand van heeft, hoor ik graag - mij is een AquaCare 50 met bypass voor de extra liters die ik rondblaas.

d4fa7ef9-05c3-4c06-8c9d-38b95d1a9fe8.png

Wat ik ook bemerk, meer dan ooit eerder, is dat sommige van de houtstukjes gewoon wit blijven en waas/slijm/troep vanaf blijft komen. Ik heb deze twee kleine stukjes die ik sterk overweeg eruit te gaan halen en desnoods gewoon wat steen voor in de plaats te steken, maar ik merk het ook wat bij het grootste stuk aan de achterkant. Wie weet waarom dat is hoor ik ook graag.

Verder de stengels weer ff goed gesnoeid, de co2 fles begon onder de 50 bar te raken dus die heb ik ietwat preventief laten bijvullen dus dat kan allemaal weer een ronde mee.

dus ik ga ook een reactor er op zetten ipv de inline diffusor die ik nu heb. Wie daar verstand van heeft, hoor ik graag

Ik heb deze

https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus
https://www.aquanaturetec.com/product/4151036/ophang-beugel

Ter vergelijking met mijn vorige zeer kwetsbare Sera500 (links) en de degelijke ANC200plus (rechts)
20231221_145540.jpeg

Extra slanglengte zodat ik filter uit kast kan schuiven.
20240615_220329.jpeg

Mijn kast is wel 49cm diep en een 6 of 10kg fles past ook nog
20240602_191900.jpeg

Laatst bewerkt:
Hoeveel liter per uur blaas je er doorheen? En welke maat slang past erop? Ik zie alleen 200+ liter aquariua maar verder niets op hun site.
Ik heb de standaard 16/22mm slangen

Met een Oase 350T filter en gemeten met 1L maatbeker per 10seconden op de uitstroom, dus netto 360L/h op een bak van 246L, voor mij meer dan voldoende.

Ik denk dat zonder reactor de netto doorstroom rond de 550L/h is, de Oase fabrieks specificaties van 1100L/h is enkel pomphuis zonder filtermedia/voorfilter/slangen

Uiteraard zou je met een bypass een hogere doorstroom overhouden, maar dan wel controleren of door doorstroom in reactor voldoende is om alle CO2 op te lossen

Laatst bewerkt:
Ik heb de standaard 16/22mm slangen

Met een Oase 350T filter en gemeten met 1L maatbeker per 10seconden op de uitstroom, dus netto 360L op een bak van 246L, voor mij meer dan voldoende.

Ik denk dat zonder reactor de netto doorstroom rond de 550L is, de Oase fabrieks specificaties is veelal enkel de pomp zonder filtermedia/voorfilter/slangen

Uiteraard zou je met een bypass een hogere doorstroom overhouden, maar dan wel controleren of door doorstroom in reactor voldoende is om alle CO2 op te lossen
Hm ja oké ik doe ruim 2x zo veel liters per uur (746 ofzo volgens de app) voor evenveel liters water. Die bypass heeft gelukkig een kraantje erop dus die zou dicht kunnen als het kan / niet genoeg co2 oplost. Ga ik toch even voor deze, dank!

Ik gebruik ook de reactor van aquanaturetec icm met een lilypipe. Deze reactor lost de CO2 volledig op.

Nou, om de misère compleet te maken begon Bertje midden in de nacht met kamikazepogingen. Overdag kon ik niks aan 'm merken, ik werd om 2u gewekt dus we zijn gaan kijken. Toen was ie opeens bijna compleet kleurloos en hing ondersteboven tussen de stengelplantjes. Hij liet zich moeiteloos vangen maar er was niets aan te zien anders dan dat 't goed mis was. We hebben maar meteen de keuze gemaakt om hem uit z'n lijden te verlossen, in een los bakje en wachten tot de volgende ochtend leek geen viable option.
Geen idee of 't alphamannetjesgedrag 'm teveel is geworden of dat ie zich verslikt heeft in de mini algenwafeltjes die hij erg lekker leek te vinden (maar al zeker 24u niet had gehad), of dat het iets anders was. De rest van de vissen heeft nergens last van.

Baal als een stekker, om de een of andere reden is zo'n prachtige betta toch al gauw de favoriet ten opzichte van een schoolvis. Kreeg ook vaak complimentjes hoe mooi die op kleur was. Het was helaas van korte duur..

Gezien die toch vaak als alphamannetje optrad, laten we het visbestand voorlopig even voor wat het is. Even wat rust in de bak zal goed doen hopelijk.

Vanmorgen nog ff wat blauwalg weggehaald, hier en daar wat plekjes uit het zicht die ik gister gemist had, maar geen grote plakken oid. Ik heb 1 stuk hout voorin eruit gehaald waar ik de hoop van opgeef dat t nog fraai gaat ogen. Wat overbleef op dat rijtje heb ik dichter bij elkaar gezet, ziet er prima uit. Ik denk dat ik nog 1 stuk eruit haal en vervang door wat steen. Ik wacht nu tot de reactor binnen is en nog wat verse eleocharis en lilaeopsis brasiliensis (oa), dan doe ik dat in 1x. In de tussentijd haal ik whatever ik nog aan blauwalg vind weg en vul ik de bak weer af.

Ik heb deze

https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus
https://www.aquanaturetec.com/product/4151036/ophang-beugel

Ter vergelijking met mijn vorige zeer kwetsbare Sera500 (links) en de degelijke ANC200plus (rechts)
Bekijk bijlage 397535

Extra slanglengte zodat ik filter uit kast kan schuiven.
Bekijk bijlage 397536

Mijn kast is wel 49cm diep en een 6 of 10kg fles past ook nog
Bekijk bijlage 397537

Ter info, zie https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/post-2594546

Vandaag hebben we nog rigoreuzer gedaan. Hele zooi dr uit gehaald. Alles dat niet fraai meer eruit zag of teveel blauwalg op zat heb ik weggejoept. Zonde, maar beter dan aan blijven modderen. De laatste 3 stukken hout die er nog in zaten, zaten nog steeds vol met wit/grijze smurrie, ik denk nog steeds dat die de hoofdoorzaak zijn geweest.
Ik heb het meeste van de oude soil laten zitten, wel met name de voorkant veel opgezogen van de bovenste laag waar veel blauwige plekjes zaten. Daarna zak nieuwe soil over de hele bups heen gekieperd. Uiteraard alle vis eruit gehaald, behalve de laatste 4 cory's die niet te vangen waren, maar ze hebben 't overleefd. Ik was al vier uur bezig op dat punt dus toen was het 'jammer dan'. De reactor is ook geïnstalleerd, filter heeft nog een opknapbeurt gehad. Zakje Purigen ook erin gejoept - wel ongewassen dus 't water ben nog bietje wazig nu.

Van de oude planten heb ik de rotala blood red deels teruggezet, wat cryptocorynes en javavaren. Ik heb nog bucephalandra en anubias (wat nog niet is weggesmolten..) en javavaren in een emmer die nu een licht-loze periode in gaat voor whatever blauwalg nog tussen die kleine bladeren verstopt zit.
Nieuw heb ik valisneria spiralis, cryptocoryne spiralis red, rotala rotundifolia orange juice, eleocharis parvula (oude heb ik allemaal weggehaald) en lilaeopsis brasiliensis. Met een week gaan we wel even zien wat we nog kunnen bijzetten van wat nu in een emmer nog zit.

Veel simpelere opzet dan de vorige 2 layouts. 7 stenen en klaar. En voor nu ben ik weer even genezen van spiderwood. 🤓
WhatsApp Image 2026-08-01 at 20.40.47.jpeg

Ik weet nog niet of het door de Purigen komt, de nieuwe layout zonder hout of de andere kleur verlichting die ik recent heb ingesteld, maar het water is mega helder momenteel. Ik heb vandaag 1 ietsjepietsje blauwalg nog gevonden op een korrel aquasoil en eruit gehaald, het neemt nu echt af (klopt op hout).
Ik merk dat het wat afstellen is qua co2 nog maar dat loopt wel los, met de reactor heb ik in ieder geval meer vertrouwen in de distributie ervan. Ik doe morgen een extra waterwissel voor de zekerheid, mede gezien er een zak extra soil in ligt en de filtersponzen en -wol vervangen zijn.

Verder maar even geen foto want optisch is er weinig veranderd tov de vorige foto. En geen idee hoe 't met de planten in de emmert gaat, dat zien we van 't weekend wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan