Wat is er nieuw

Koppige bruine alg

Momo03

Member
Lid geworden
5 april 2025
Leeftijd
38
Beste forumleden,
Is het eigenlijk wel normaal dat ik na een opstart van 1 maand nog steeds last heb van bruine alg aanslag in mijn aquarium?
Aquarium is zeg maar kant en klaar tweedehands aangekocht. Water in de externe aquael ultramax filter laten staan, enkel water is nieuw toen volledig terug vol gevuld geweest in het aquarium.
Dank voor eventuele info

Ja dat kan en soms zie je het niet alleen bij de opstart. Vaak een teken dat er teveel belasting is tov de bacteriecultuur.

Heb hier een bak die best vol staat met plant, die draait nu 2 maanden en pas nu begint de bruinalg echt weg te trekken.

Zal dan wat meer geduld hebben, heb een bak van 240L met 25 mbuna’s.

Ik weet niet hoe groot die zijn maar klinkt best als een flinke belasting. Dan moet je de filter en het verversen daarop afstemmen.

heb je wel nieuw grind gebruikt of ook het bestaande? Bij nieuw grind kan je last hebben van hogere sillicaat. Je kan eventueel 1 of 2 keer flinke waterwissel doen om daar vanaf te zijn. Verder zou ik gewoon nog zeker 4 weken wachten. Controleer ook je fosfaat/nitraat verhouding want er zijn blauwalgen die op bruinalg lijken..

Er was witte fijne “bahama’s zand” die een ph buffer had aanwezig en deze heb ik vervangen door fijne zwarte sansibar zand. Kdoe momenteel wekelijks een waterwissel van ongeveer 30% in een aquarium van aquarl 240L. Waterwaarden zijn best wel oke met een nitraat gehalte van 25 ongeveer. En nitriet uiteraard 0.
De vissen zijn ongeveer een 5cm groot (mbuna’s)

Wat is je fosfaat waarde?

Opzich veroorzaakt fosfaat geen bruinalg want mensen die de EI volgen zitten altijd behoorlijk hoog.

Opzich veroorzaakt fosfaat geen bruinalg want mensen die de EI volgen zitten altijd behoorlijk hoog.
Op zich krijg ik het bruine aanslag op mijn stenen wel heel gemakkelijk af met een borsteltje. Het is niet hardnekkig.

Bruinalg is een vettig laagje en dat wrijf je vaak makkelijk eraf.

Geen paniek, trekt vanzelf weg en je kunt het inderdaad weg poetsen als het je stoort.
Kan wel 2 tot 3 maanden duren voor het wegblijft.
Laat die opmerking over fosfaat maar los, heeft er niets mee te maken.

Geen paniek, trekt vanzelf weg en je kunt het inderdaad weg poetsen als het je stoort.
Kan wel 2 tot 3 maanden duren voor het wegblijft.
Laat die opmerking over fosfaat maar los, heeft er niets mee te maken.
Klopt alleen gebruikt bruinalg wel silicaten en fosfaten als voeding maar het is niet de oorzaak.

Bedankt iedereen voor de nuttige informatie. Zal wat geduldiger moeten zijn dan

Foto van zondag:

20250427_175955.jpg

Foto van vandaag:

20250429_142559.jpg

Als ik nog 2 of 3 dagen wacht is de bruinalg waarschijnlijk helemaal van de Sessiflora verdwenen. Zelf niet aangezeten

Dat is extreem veel moet ik zeggen.

Daar zat zo veel op dat het plukje wat er rechts naast groeit jonger is dan het linker plukje met de alg.
Kan je mooi zien hoe dat de groei van je plant tegenhoud

Nou je mag mn bril enen want ik zie nog wat hoor :DD :pp
Toch bijzonder dat het zo snel ook weer weg kan trekken he.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan