Wat is er nieuw

Lido 120 visbestand samenstellen gezelschap aquarium

Floris24010

Well-known member
Lid geworden
1 augustus 2023
ik heb een leuke lido 120 alleen kom ik er niet uit qua visbestand ik weet niet de aantallen en of alles bij elkaar gaat. voorheen had ik een 90 liter aquarium met het volgende. corydoras adolfoi, pearl white garnalen, sewellia, honing gourami, neon tetra, ring band snoek, rasbora kubotai, helena slakken dat ging allemaal goed maar zijn over ge plaatst naar een ander aquarium.

De volgende vissen vind ik leuk
sewellia of andere leuke algeneters/l nummers
crystal reds
gourami honing,dwerg,diamant
neon tetra
rasbora kubotai,galaxy,chilli
ringbandsnoekje
antenne baarsje
bijtjes(gondel)
modderkruipers
corydorras goldstripe,adolfoi
helena slakken
beta vis vind ik ook leuk maar dat word het sowieso denk ik niet
ik wil een leuke samenstelling hoeven niet hele grootte groepen te zijn het minimaal aantal vind ik prima en ik heb er vrede mee dat er af en toe een baby garnaal word opgesnoept zolang er een paar het blijven overleven en de volwassen vind ik het prima

graag hoor ik welke echt niet kunnen samen, het aantal, en eventueel suggesties

in mijn aquarium heb ik veel planten, spider wood en dragon stone,
qua waterwaardes heb ik al gecheckt dus echt alleen het gedrag samen enz
waarom ik er niet uitkom is omdat ik op internet wel wat heb opgezocht maar al veel verschillen zie per website over de vissen

heb een christal profi e 702 pom (zelfde als ik in de 90 liter heb gebruikt)

Je kunt op AquaInfo (https://aquainfo.nl/) je vissen opzoeken, die hebben betrouwbare informatie.
Daaruit zal blijken dat bijv bijtjes brak water nodig hebben, sewellia's stromend water, terwijl goerami's juist weinig stroming willen. Dus als je daar elke vis op zoekt, naar de waterwaarden ( temperatuur en pH zijn de belangrijkste) kom je een heel eind.
Zorg ook dat je weet hoe je waterwaardes nu zijn, zodat je gericht kunt zoeken.

@Lysia met de waterwaardes passen al die vissen daarbij. goerami en sewellia heb ik voorheen ook altijd samen gehad en ging goed.

ik zat te denken aan

boven
ringbandsnoek 6x

midden boven
rasbora chilli 8x

midden
neon tetra 8x
rasbora kubotai 8x
honing gourami koppel

bodem

crystal red 25x
corydoras adolfoi 5x
sewellia 2x
helena slak 5x

ik twijfel of een honing goerami koppel beter past of een koppel antennebaarsjes
bijtjes beter kunnen zoetwater dacht ik alleen om voor te planten moet het brak zijn? anders wil ik er nog 4 van die bij
die modderkruipes zijn wel extreem garnalen jagers volgens mij

in mijn 90 liter had ik
5x corrydoras
20x garnalen
2x sewellia
10 neon tetra
2 rasbora kubotai
4 ringbandsnoek
50 helena slakken

Ik zal hetzelfde zeggen als in je eerdere topic.

Crystal reds wil je echt een veel lagere PH voor.
Sewellia wil minimaal 10x aan bakinhoud aan stroming hebben en die gaan je stenen niet waarderen.

Ringbandsnoekjes willen ook graag wat lager in Ph zitten en leven dan ook langer.
Daarnaast zullen gourami's en Ringbandsnoekjes elkaar enorm in de weg zitten.

Dan heb ik het nog niet 3 verschillende soorten scholende vissen in de middenlaag.

Ik zal mezelf even quoten uit je andere draadje.
Ik zou geen 6 verschillende vissoorten in dit aquarium zetten, beter wat minder soorten en dan een wat grotere groep.
Zoals een ander forumlid hier ooit zei; Een aquarium is geen ark van Noach.
Maar goed, heb het idee dat je liever je eigen plan volgt. En dat mag ook.

Ik vrees dat je vissen elkaar flink in de weg gaan zitten, aangezien ze zich bij lange na niet zo strikt aan de grenzen houden zoals jij in gedachten hebt.
Verder is het al eerder gezegd: Sewellia's willen veel stroming en goerami's en de E. annulatus niet.

Maar goed het ging goed in jouw vorige bak, dus wie weet jij hoe je ze happy kunt houden...

@Lysia @quistero @catfishfreak
crystal red gaat prima op een wat hogere ph (eigen ervaring en mensen die ze kweken).
ringbandsnoek en goerami nooit problemen gehad samen en dat was nog wel in een kleiner aquarium.
in mijn vorige aquarium had ik ook geen stenen en deed de sewellia het ook goed. qua water waardes en stroming heb ik zelf al uit gezocht. Alle vissen zijn levend en op leeftijd zelfs.
ik vraag ook: 'graag hoor ik welke echt niet kunnen samen, het aantal, en eventueel suggesties
Graag hoor ik ook dan aantallen, en andere suggesties van o.a. de sewellia.....
En bijvoorbeeld van neem die vis niet of ipv beter antenne baarsje of beter honing gourami.
ik hoor vooral dat dingen niet kunnen en niet wat dan wel kan helaas....
Ik snap dat het allemaal vrijwillig advies enz is maar het komt niet echt motiverend over ik vind het prima om te horen als dingen echt niet samen kunnen (dat vissen elkaar verwonden moet natuurlijk niet) maar ik vind het zelf persoonlijk mooi om veel variatie te hebben waardoor de groepen het minimaal aantal hebben
Bedoel dit niet gemeen of iets ben juist dankbaar voor een reactie maar denk dat we elkaar niet helemaal goed begrijpen/ op dezelfde lijn zitten.
Bedankt voor de site ik ga daar op mijn gemak nog even naar kijken en zelf uitpuzzelen, is kijken hoe ver ik kom en anders bij een winkel verder advies vragen.

crystal red gaat prima op een wat hogere ph
Zoals gezegd in je andere topic doet caridina het hier bij mij op leidingwater prima. Als je zw bij een particulier kunt krijgen die ze daar ook op houdt moet dat wel kunnen.
ik vind het zelf persoonlijk mooi om veel variatie te hebben waardoor de groepen het minimaal aantal hebben
En dat mag. Denk alleen dat de meeste mensen hier daar anders over denken en daar oa hun advies op baseren.

gourami honing,dwerg,diamant
De diamantgourami wordt veel te groot voor jouw bak. Denk dan eerder aan een bak van 120 cm waarin je dan een harem kunt houden. Zelfs een koppel is teveel voor een bakje van 60 cm breed.

ik wil een leuke samenstelling hoeven niet hele grootte groepen te zijn het minimaal aantal vind ik prima

goerami en sewellia heb ik voorheen ook altijd samen gehad en ging goed.
Ik denk dat veel leden er anders tegen aan kijken dan jij doet. Dat het altijd goed ging, wil niet zeggen dat het ook goed is.

Een minimaal aantal vind je prima, terwijl je met grotere aantallen het welzijn van de vissen zeer waarschijnlijk kunt vergroten. Ik denk vanuit het belang van de vis, ik wil niet zeggen dat jij dat niet doet, maar we hebben wel een verschillende mening over hoe dat te bereiken.

Ok, ik ga mijn best doen wat positief advies te geven:
Ik heb zelf verder geen ervaring met de honinggoerami, maar het lijkt me dat die prima kan in jouw bak.
Ik weet zo niet direct een alternatief voor de sewellia qua uiterlijk, maar je zou eens kunnen kijken naar de rode zweepstaaartmeerval (https://aquainfo.nl/artikel/rineloricaria-sp-l010a-rode-zweepstaartmeerval/ één stuks), ottoclincus (groepje)
Farlowella vittata wordt aangeraden voor een grotere bak, maar mijn ervaring is dat deze vissen zo rustig zijn, dat ze zonder problemen in jouw bak moeten kunnen. Ik zou er dan eentje nemen.
Scholenvisjes geldt voor: hoe meer soortgenoten, hoe beter, maar let er wel op dat je filter het aan blijft kunnen. Overigens sluiten eenzame scholenvisjes zich meestal wel aan bij een andere school.
Antennebaarsjes zijn erg mooi, maar erg kwetsbaar. In een dergelijk bestand vrees ik dat ze een zeer kort leven zullen hebben. Je kunt eens kijken naar pauwooggrondels, voor zover ik weet zouden die in jouw bak kunnen (mede-AFers: mee eens?).

maar ik vind het zelf persoonlijk mooi om veel variatie te hebben waardoor de groepen het minimaal aantal hebben

Dat kan ook wel mits je de bak er ook voor hebt.
Omdat een goudvis in een kom past betekend niet dat het een gezonde leefomgeving is.

Antennebaarsjes zijn erg mooi, maar erg kwetsbaar. In een dergelijk bestand vrees ik dat ze een zeer kort leven zullen hebben.

Eens.

Helaas wordt deze soort vaak verkocht als beginners visje maar daar ben ik het helaas niet mee eens. De pH waarde voor dit visje zou onder de 6 moeten liggen. .....Door de veelal te hoge pH is er veel sterfte onder de Mikrogeophagus ramirezi.
Bron: https://aquainfo.nl/artikel/mikrogeophagus-ramirezi/
Word ik dat artikel ook een alternatief vermeld.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan